Číslo 23 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Zdeňkem Mácalem.



 

 

 




 

Velikáni tuzemské animace si chválu jistě zaslouží. Na snímku Jiří Barta.Knižní zprávy o českém filmu

Ačkoli si často stěžujeme, že hodnotnější filmové literatury je věčný nedostatek, není to úplně pravda. Vycházejí i tituly zajímavé, které by mohly zaujmout, kdyby byly řekněme dotaženější a soudnější, kdyby neprozrazovaly pouhé fandovství nebo – v ještě horším případě – makulaturní spisování. Některé publikace považuji za zbytečné, protože jen povrchně zmnožují povšechné informace. Mám zde na mysli jak kýčařský spisek 111 nejmilovanějších českých herců od pověstné žvatlalky Marie Formáčkové, tak nicotného průvodce Michala Čermáka 35 českých filmových režisérů. Vždyť kdo by měl zájem o seriózně podložené údaje, nechť si pořídí Fikejzovy zásadní knihy o hercích, které již vyšly, či o režisérech, které by měly v dohledné době následovat.

Dočkali jsme se i publikací přínosnějších, jejichž autoři ovšem neskrývají své nadšenecké okouzlení vším, o čem píší, neschopni zaujmout střízlivější odstup. Výpravná knížka Zlatý věk české loutkové animace uvízla v bezpříznakově žurnalistickém, jakoby „kuchyňském“ výrazivu. Hlavně však zůstává mimo chápání, proč pominula animační postupy v celé jejich šíři a soustředí se jen na loutky. Chvála snášená na velikány tuzemské animace je tu jistě oprávněná, avšak už třeba takový Josef Fryš se v monografii Antonín Máša pokouší hájit i ta nejspornější Mášova díla, ať již svědčí o režisérově poklonkování před módními vzory z ciziny (Hotel pro cizince) nebo o naprostém profesním selhání (Byli jsme to my?).

Konečně vyšel – bohužel až posmrtně – výbor článků bystrého filmového kritika a poté trochu pochlebovačného producenta Pavla Melounka. Jeho název Necenzurovaná zpráva o českém filmu však trochu mystifikuje, protože řada textů byla zveřejněna v předlistopadové době, kdy cenzura ještě vládla. Jádrem knihy, zahrnující recenze, úvahy i rozhovory, je trojice rozsáhlých studií, otištěných před čtvrtstoletím ve Filmu a době a věnovaných tehdy začínajícím tvůrcům. Za zbytečnou vadou na kráse však považuji odbytou redakční práci: chybí rejstříky, které by čtenáři ulehčily hledání, marně bychom hledali soupis Melounkova písemného odkazu, často jsou vynechány údaje, kdy a kde zařazený text vyšel poprvé. Přitom by nebylo složité je dohledat: napovím aspoň, že úvodní text o Chytilové Kalamitě otiskly Zemědělské noviny 4. února 1982...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Na měsíci
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se žije v Polsku

  Dívejte se  
 
  Sólista s duší komorního hráče
  Téma