Číslo 23 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Zdeňkem Mácalem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 



Zbyněk Vybíral, psycholog

Mluvit, mluvit, mluvit

Mediální provoz stojí a padá se slovy. Kde se vlastně bere tolik lidí ochotných mluvit k druhým?
Všichni ti mluvkové nikoliv nezbytně chytří, věcí často neznalí, o moudrosti nemluvě. Ale ochotní jsou! Přiléhavá charakteristika... Nemají co říct, ale jsou o ochotní o tom mluvit! Třeba i hodinu, opakovaně, kdykoliv. Je smutné poslouchat slova věštkyň z televizních dobrých rán, které s vážnou tváří a nejspíš hraným zájmem povzbuzují moderátor s moderátorkou. Tak Váhy by se dnes měly vyhnout Pannám... Aha. A, Kozorohové, pozor, dnes hlavou zeď neprorazíte.
Musí jít o lidi beze studu, říkám si. Bez ostychu z toho, že nevědí nic. Rádi se prodávají. Někdo vydělává hlavou, někdo tělem, jiný hubou. Umožňujeme jim to.
A nejde pouze o vykladačky horoskopů. Prázdné mluvící hlavy jsou ochotny zasednout i v Hyde parcích nebo na pohovku „u Krause“, s moderátorkou, která nechce být sama doma. Za tím už něco musí být, něco psychologického, že tak rádi (ochotně) mluví k druhým.
Tak především: v mluvě je ukryta potence moci. Každé mluvení, i velmi hloupé, umně maskované, má či může mít vliv. A pozorovat dopad svých slov je opojné. Ale i když nepozorujeme... Opojení vstupuje dovnitř nás, oblažuje. Promluvili jsme! Jsme ti, které zvou do televize. Teď mě poslouchají. Jsem důležitý. Jsem důležitější než jiní. Exhibicionismus. Sycení narcistních potřeb.
Polská autorka Tokarczuková píše v knížce Běguni: „Mluvit, chytat lidi za rukáv, přikázat jim posadit se naproti a poslouchat… Což není psáno: Mluvím, tedy jsem? Mluví se, a tedy se existuje?“
Mluvím, tedy jsem? Žijeme v době, kde si významnost existence dokazujeme počtem čárek na futrech veřejného mediálního hostince? A nepodílejí se všichni ti, kdo se nechají koupit, ti ochotní mluvit o ničem, na proměně agory ve vykřičený dům?
Ostatně, není to jen tak, aby si kus prostoru urvali. Cpe se tam se svým křikem kdekdo. A tak na sebe musíte umět strhnout pozornost. Málem jsem napsal „porno-zornost“. „Používat k tomu všech možných prostředků, metafor, parabol, zajíknutí, nedokončených vět, neuvažovat nad tím, zda se věta utrhne v polovině, neponechávat žádné nevyjasněné, nedovyprávěné situace, žádné zamčené dveře; vyrazit je kopnutím, dokonce i ty, které vedou do žinantních a stydlivých chodeb...“ pokračuje Tokarczuková.
Mluví se o všem. Texty raperů prolomily všechna myslitelná tabu. A mlácení prázdné slovní slámy se rozlezlo do všech mediálních koutů.
Je nám to všem jedno? Je nám jedno, že se náš společný prostor ke sdílenému mluvení změnil ve vykřičený dům? Ještě kdyby byl zajímavý jako ten z Genetova dramatu! Ale vždyť ti ochotníci ani hrát neumějí, je to samé přehrávání. Řemeslo neumějí! Kdo je má brát vážně?
Tu a tam, ale spíše vzácně, všimne si někdo tlachání už-do-nebe-volajícího, vystaví ho na you tube a učiní z něj terč efemérního posměchu. Za tři dny je pranýř stržen do víru jiných tlachů. Na vážnější kritiku veřejného řečnění těch, kdo nemají co říct, se nikdo nesoustředí.
Měli bychom si všichni, kdo máme cukání být ochotní mluvit o čemkoliv, přečíst Musilovu Plechovou hubu. Krátký esej starý už osmdesát let.
O řeči v něm napsal: „Je dnes dvakrát tak rozvláčná a dlouhá, než byla před staletími, aniž by tím byla získala odpovídající schopnost výrazu.“ A také: „Mluvíme všichni jako ten řečník na shromáždění, který říká: ,Ale když se podíváme na tuto bázi?, nebo ,Nedáme si zkalit horizont, na němž stojíme!?“
Musil se vysmál prázdnotě. Už tenkrát.
A přesto to prázdno… plechově duní dál.



  Na měsíci
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se žije v Polsku

  Dívejte se  
 
  Sólista s duší komorního hráče
  Téma