Číslo 27 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s jazzmanem.
Rudy Linkou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Olomoucká Lazarová pod kůží

Převést román Vladislava Vančury Markéta Lazarová do divadelní formy je úkol nelehký a leckteří dramatizátoři a inscenátoři si na tomto úkolu vylámali zuby. Za zdařilý pokus lze naopak označit verzi Michaela Taranta a Václava Cejpka, kterou nyní uvádí Moravské divadlo Olomouc (premiéra 13. května) Dramatizace je nenová, oba autoři ji zkomponovali pro činohru tehdejšího Státního divadla v Brně, kde měla premiéru v předrevolučním kvasu v dubnu 1989. A bylo dobře, že se k ní sáhlo i teď. Zvláště laičtější divák uvítá bezpečnou orientaci v ději s relativně velkým množstvím postav, která jiným zdivadelněním díla nejednou chyběla. Přitom Tarant a Cejpek ctí „anachronickou poetiku“ Vančurova osobitého jazyka, jeho múzičnost byla jistě bytostně blízká právě Tarantovi, který novou inscenaci Lazarové připravil také režijně.

Tarantova Markéta Lazarová je exportní vizitkou olomoucké činohry

Tarantova koncepce ve svém výsledku představuje velkolepou divadelní fresku, která působí dojmem, že se snad „nešetřilo na ničem“. Je naprosto vedlejší, že podtitul inscenace „rockový epos o lásce, cti a milosrdenství“ co se hudební terminologie týče nesedí úplně přesně, hudba Daniela Fikejze je totiž spíše středněproudá s rockovými esencemi, rozhodující je, že je kvalitní a nejde proti textům písní Ivana Huvara.

Scéna Tomáše Moravce i kostýmy Michaela Rittsteina voní drsným středověkem, umně se využívají silná spuštěná lana a také obrovská tmavá plachta, která dokáže asociovat plášť i úkryt. K dokonalé zaplněnosti scény přispěl podstatnou měrou i choreograf Vladimír Kloubek a celkovou výtvarnou tajemnost inscenace umocňuje rafinovaný světelný design, který je snad vždy silnou stránkou Tarantova režijního vedení.

V hereckém ansámblu, který posílila čtveřice pěvců olomoucké opery, bylo premiérové publikum svědkem řady přesvědčivých výkonů, a to zejména u mužských představitelů. Právem se nejhalasnějšího aplausu dostalo Petru Kubesovi, jehož Mikuláš nepostrádal náležitou mužnost, mladickou horkokrevnost i upřímnou citovost. Všeobecně by se však mělo průběžně dále pracovat na srozumitelnosti zpívaného slova. Ostatně vokální projev činoherců rozhodně není nejsilnější stránkou nastudování.

Odhlédneme-li od některých matněji profilovaných postav, zůstává Tarantova Markéta Lazarová exportní vizitkou olomoucké činohry. Nezapře punc monumentality, vášněmi je přímo nabita, takže se zadírá pod kůži. Divák spoluprožívá osudy hrdinů, rozhodně se nenudí, což zhruba při tříhodinovém rozpětí představení svědčí ve prospěch inscenace.

Vladimír Čech, hudební publicista



  Chcete změnit vládu?
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Chvála odmítání

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Když odešla Eva z ráje        
  Pořiďte si