Číslo 27 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s jazzmanem.
Rudy Linkou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


Rudy Linka, jazzový kytarista

Jak jste se vlastně dostal k muzice – a byl jste už od začátku rozhodnutý pro kytaru?

Pocházím z hudební rodiny, skoro každý u nás na něco hrál. Může za to moje babička, která sice neuměla na žádný hudební nástroj, ale vedla k muzice všechny kolem. Profesionálními muzikanty jsou i dva moji bratranci – Jiří Bárta je známý violoncellista, Tomáš Linka zpíval a hrál na foukací harmoniku s Fešáky. Já v šesti začínal s houslemi a to vydrželo až do patnácti let. Pak jsem se ale na pionýrském táboře zbláznil do kytary. A už jsem u ní zůstal, asi proto, že to byl nástroj, který jsem si sám vybral.

Umíte ještě něco na housle?

Myslím, že neumím vůbec nic, ale hrozně rád na ně hraju.

Z Československa jste utekl už v devatenácti letech, v době nejtužší normalizace. Co bylo tím hlavním impulsem?

Ta touha odejít ve mně byla už od okamžiku, kdy se ze západního Německa nevrátil můj největší kamarád Petr Škrabák. Hrál ve skupině Jirky Stivína a uměl skvěle na kytaru Beatles a Stouny. Když emigroval, bylo mi sedmnáct a nedovedl jsem pochopit, jak je možné, že můj nejlepší kamarád je pryč. Po dvou letech se mi podařilo dostat výjezdní doložku na čtyři dny do západního Německa. Už když jsem odjížděl, věděl jsem, že se taky nevrátím.

Hrála v tom rozhodnutí nějakou roli politika?

Řekl bych to tak, že za mým správným rozhodnutím stála mladická nerozvážnost. O světě jsem tenkrát vůbec nic nevěděl, stejně jako většina lidí v Československu. Ale chtěl jsem pryč, toužil jsem zjistit, jak to venku - nejen s jazzem - vlastně chodí... Politika mě moc nezajímala. Chodil jsem si třeba na americkou ambasádu půjčovat desky a vůbec by mě nenapadlo, že bych kvůli tomu měl mít nějaké problémy. Přitom tajní fotili každého, kdo překročil práh velvyslanectví.

V době vašeho odchodu z Československa by asi nikdo neřekl, že za deset let padne režim – jak jste se smiřoval s tím, že už se vůbec nemusíte vrátit?

Já už s tím pocitem dokonce odcházel...

A co rodiče?

Nic jsem jim samozřejmě neřekl. Když jsem nepřišel domů, maminka šla druhý den na policii, že jsem se ztratil. Poslal jsem jí z Německa pohled, jenže přišel až po dvou měsících. Když jsem ji nakonec zkontaktoval, byla hlavně ráda, že žiju. Dneska si to jako rodič vůbec nedovedu představit.

Po emigraci jste zamířil do Švédska. Proč právě tam?

Švédsko bylo a je jednou z nejlepších zemí, kam můžete odejít. Velice mi pomohlo a jsem hrdým švédským občanem. Nikdy na tu zemi nezapomenu, i když jsem tam strávil jen šest let.

Jaké byly začátky v cizí zemi?

Celý život mám štěstí na dobré lidi. Ve Švédsku jsem už po třech měsících potkal svou budoucí ženu Solveig a ta mi hodně pomohla. Důležité bylo i seznámení s basistou Redem Mitchellem, Američanem žijícím ve Stockholmu, se kterým jsem začal hrát. Mitchell mě dostal k Jimu Hallovi, kytaristovi, který byl tenkrát mým idolem. A když jsme pak s manželkou po třech ročních stipendijních pobytech v Americe zakotvili v New Yorku, začal mě Jim učit. Ale mezitím vyšlo najevo, že za jeho přízeň vděčím hlavně štěstí.

Jak to? Myslel jsem, že vás Red Mitchell doporučil.

Už nikdy nezjistím, jestli o mně s Jimem Hallem vůbec mluvil. Pamatuju si jen, že jsme jednou hráli u Reda doma, a on najednou povídá, že hraju úplně jako Jim Hall a že se o mně musí Jim okamžitě dozvědět. Zvednul sluchátko, vytočil číslo a za chvilku povídá: „Hej Jime, tady je Red, prosím tě, ve Stockholmu je nějaký Rudy Linka a hraje úplně jako ty!“ O rok později jsem se v New Yorku ocitnul v klubu, kde zrovna Jim hrál. Šel jsem o přestávce za ním do šatny a povídám: „Jime, já jsem ten Rudy Linka, co ti o mně loni Red Mitchell vyprávěl do telefonu... Já jen, že už jsem v Americe a byl bych moc rád, kdybys mě učil!“ Předpokládal jsem, že si nebude nic pamatovat a já zas půjdu domů, ale bylo to ještě horší. Jen se na mě tak podezřívavě podíval a řekl: „Já už jsem s Redem pět let nemluvil.“

Předpokládám ale, že ta historka má happyend...?

Asi jsem vypadal hodně smutně, tak mi dal svoje noty, ať mu na ně napíšu telefonní číslo. Asi půl roku se neozval, ale na Štědrý večer dopoledne zazvonil telefon a na drátě Jim Hall. „Já volám kvůli těm hodinám,“ povídá. Tak jsem začal chodit k jednomu z největších kytaristů v Americe. Ale pointa teprve přijde – tenhle Jim Hall si ode mě nikdy nevzal ani dolar. Říkal mi, že když začínal, tak mu taky spousta lidí pomohla. A že až já budu slavný, musím se zachovat stejně.

Bral jste soukromé hodiny i u dalších hvězdných jazzmanů, jako John Scofield, John Abercrombie. Sám také léta působíte jako pedagog. Existuje něco, co se v jazzu nedá naučit?

Asi invence a chuť hrát. V jazzu je spousta muzikantů, kteří si myslí, že stačí hrát podle nějaké matematické formule, že když do detailu okopírují Coltranea, že budou stejně dobří. Ale tak to vůbec není. Dokonalé řemeslo je samozřejmě základ, ale pak už je to jako v rokenrolu – musíte hrát s chutí, emocionálně a s tím, že se chcete vyjádřit, sdělit tou hudbou něco o sobě. A to vás nikdo nenaučí.

Když jste se po roce 1989 mohl opět podívat do rodné země, jak na vás porevoluční Československo působilo?

V lednu 1990 se mi narodila dcera a přišlo mi symbolické, že se to stalo v okamžiku, kdy v mé zemi skončil komunismus. V květnu toho roku jsme se tedy i s maličkou Steffany vydali do Prahy. Překvapilo mě, že to tu bylo úplně stejné, jako v době, kdy jsem odjížděl, vůbec nic se tady nezměnilo. Nápisy Ovoce zelenina na obchodech, které stály na stejných místech jako před deseti lety. V New Yorku odjedete na léto a než se vrátíte, tak v ulici jeden obchod otevřou, druhý zavřou a třetí předělají na něco úplně jiného.

A jak vidíte Česko dnes? Co říkáte tomu, že čtyřicet procent Čechů je přesvědčeno, že se jim za komunistů vedlo líp...?

To je zajímavá otázka... Víte, co mě v Česku fascinuje? Zavolá mi známý, chvíli něco vypráví a pak hovor najednou utne slovy: „No nic, to je na osobní setkání...“ Nebo: „To není do telefonu.“ Ta atmosféra naprosté nedůvěry mi připomíná, co jsem jako dítě slýchal za komunismu, takové to: „Na toho si dej pozor!“ a „S tím se nebav!“ Na druhé straně mi to v časech, kdy na sebe kolegové z politické strany shromažďují odposlechy, vlastně nepřijde tak nepochopitelné. A už naprosto chápu rozčarování lidí z toho, co si tady politici dovolí dělat za drzosti. Nejhorší je, že tenhle stát si to vůbec nezaslouží. Po letech nacismu a komunismu by se tu lidem mělo žít úplně jinak. Rozhodně ne tak, jako teď.

New York vám asi můžeme jen závidět... Vnímáte ho jako „své“ město, jste na něj hrdý? Co je na New Yorku nejlepší?

Miluju New York a řeknu vám, proč: Je to město, které vás nemůže nechat nevšímavým nebo chladným. Můžete v něm být tím, kým chcete být. Poskytne vám zázemí domova, ale ne v tom smyslu, že v něm máte svůj byt, jde spíš o pocit, že do toho města prostě patříte. Když nemůžete být tam, kde jste se narodil, je New York tím druhým nejlepším místem k životu.

V Americe žije řada původem českých jazzových muzikantů – vedle vás třeba Laco Deczi, George Mraz... Jste spolu v kontaktu?

Vůbec ne. Já bydlím v New Yorku, Laco v New Havenu. To je jako byste vy bydlel v Praze a váš kamarád v Brně. A s Jirkou Mrázem se vídáme spíš pracovně, natočili jsme spolu asi tři desky, je to je výborný člověk i muzikant, jeden z nejlepších na světě. Ale já vlastně v Americe vůbec nerozlišuju, jestli jsou kolegové z Československa, nebo třeba z Panamy.

Co chybí českému jazzu k tomu, aby hrál výraznější roli na evropské jazzové mapě?

Předně bych řekl, že se to tu zlepšuje. Přicházejí noví lidé, kteří umějí hrát – zmínil bych aspoň saxofonistu Ondřeje Štveráčka nebo kytaristu Libora Šmoldase. Jazz je ale mezinárodní věc, musí být vnímán v mezinárodním měřítku a je třeba za ním cestovat. Do New Yorku neustále přijíždějí muzikanti, aby přičichli k tomu, jak se jazz dělá. To v Česku nefunguje. Také tu nevycházejí etablované noviny, který by měly kulturní váhu, které by třeba napsaly, že Libor Šmoldas je výborný kytarista, a on pak dostal víc práce. A konečně – v Praze není koncertní sál, kde by člověk vystoupil a něco by to znamenalo.

Nedávno jste v Senátu lobboval za to, aby se takový prostorem stalo pražské Rudolfinum. Váš projekt předpokládá, že by se budova víc otevřela veřejnosti a změnila v multižánrové centrum. Kde jste se inspiroval? A s jakým ohlasem se vaše iniciativa zatím setkala?

V New Yorku bydlím kousek od Lincoln Center. Je to úžasné živé místo, kde se daří divadlu, opeře, baletu i jazzu, kde jsou i restaurace, kavárny...  Lincoln Center přitáhne každého, včetně lidí, kteří vlastně nemají zájem o nic z toho, co se tu nabízí, ale vědí, že jsou uprostřed něčeho fantastického. Rudolfinum je neskutečně krásný a rozlehlý dům na nejlepším místě v Praze. Je ale také neuvěřitelně nevyužitý. Chtěl bych, aby se ta budova rekonstruovala a vzniklo v ní víc sálů, kde by se hrála nejen klasická hudba, ale i jazz a třeba folk. Také prostor kolem Rudolfina by se měl proměnit, to náměstíčko kolem návštěvníky zrovna neláká. Vím o firmách, které by takový projekt rády podpořily, z veřejných peněz by se nemuselo platit vůbec nic.

Nevím, co vám na to řeknou ctitelé vážné hudby, kteří považují Rudolfinum za svůj svatostánek...

Ano, hraje tu Česká filharmonie, jeden z nejhůř placených orchestrů na světě. Neustále se mluví o tom, jak to udělat, aby byl orchestr lepší. Ale on nemůže být lepší, když jsou hráči mizerně placení. Ani prvotřídní fotbalový tým nedáte dohromady, když budete hráčům dávat tisíc dolarů na měsíc. Řekne se, že stát by měl přispět. Ale přece nemůžete po daňových poplatnících neustále chtít, aby sponzorovali vážnou hudbu. Na otevření Rudolfina veřejnosti a dalším hudebním žánrům by nakonec vydělala i klasika, o tom jsem přesvědčen. A pro jazz by to byla veliká věc – získal by v Praze koncertní prostor s mezinárodním renomé. O něco podobného se snažím při pořádání Bohemia Jazz Festu. Vždycky jsem chtěl, aby se o něm vědělo i za hranicemi.

A ví se o něm – třeba v Americe?

Jsme už třetím rokem v přehledu nejdůležitějších jazzových festivalů, který vždy v květnu zveřejňuje časopis Down Beat. To je velký úspěch, z Evropy jsou jinak v žebříčku jen festivaly se čtyřicetiletou tradicí nebo s rozpočtem tří milionů euro...

Bohemia Jazz Fest má rozpočet o poznání nižší, ale přesto už přivítal jazzové velikány – od John Scofielda přes Mikea Sterna po Kurta Ellinga... Prý váš open-air festival vznikl i proto, že se vám líbila náměstí českých měst a chtěl jste jejich atmosféru spojit s jazzem?

Ano, to je pravda. Jednou jsem přijel do Prachatic, kde je nádherné náměstí – a pusto, prázdno, jen uprostřed parkoviště. A vzpomněl jsem si na park kousek od našeho newyorského domu, kde každé léto hraje pro lidi zadarmo Sonny Rollins. A taky na italská městečka, kde v létě často pořádají festivaly přímo v ulicích, lidé sedí, popíjejí víno a poslouchají. Napadlo mě zkusit něco podobného v Česku, přivézt sem jazz a muzikanty, které vlastně všechny osobně znám. A řekl jsem si, že když to neudělám já, tak to nemůže udělat nikdo.

Od začátku Bohemia Jazz Festu jste si předsevzal, že vstupné na koncerty bude zdarma. Jenže první ročníky jste prý hradil z vlastní kapsy. Trváte na volném vstupu nadále?

To je základ. V Česku se hojně používá přívlastků jako nejslavnější, nejznámější, vlastně už nic neznamenají. A já si v tom světě superlativů nedovedu představit, že lístek na festival by stál osm stovek, přičemž by většina Čechů toho dotyčného jazzmana neznala. Open-air koncerty zadarmo se dělají všude na světě. I Newyorská filharmonie hraje každé léto koncerty v Central Parku. V Americe je totiž zvykem, že když máte peníze od daňových poplatníků, měli byste pro lidi udělat něco navíc. Takové koncerty by měla pořádat i Česká filharmonie.

Jak bude vypadat letošní ročník Bohemia Jazz Festu?

Startujeme 12. července na Staroměstském náměstí koncertem pianisty a čtyřnásobného držitele Grammy McCoye Tynera a jeho kvartetu. Novinkou je to, že druhý z pražských koncertů bude od letoška vždy zaměřen na konkrétní evropskou zemi a program by měl obsáhnout to nejlepší, co tamní jazzová scéna nabízí. Začínáme Norskem – s big bandem z Bergenu přijede Terje Rypdal, norský Jimi Hendrix, před ním vystoupí Inger Marie Gundersen, což je opět ve zkratce taková norská Joni Mitchell. Hraje pop-music s jazzovými základy a dělá to tak dobře, že už vlastně nezapadá do žádných škatulek. Norský program jsme zvolili také proto, že v rámci norských fondů se do pražských památek ročně investují miliardy korun. Ti nenápadní Norové, kteří v Praze nemají ani svou ambasádu, si to zkrátka zaslouží.

Koho byste rád na Bohemia Jazz Fest jednou přivezl? Říkejme tomu třeba velký pořadatelský sen?

To je jasné – pianistu Keitha Jarretta. Jenže on je přesně ten typ, kterého nezískáte snadno. Je známý tím, že chce mít na pódiu dva velice drahé klavíry Steinway a teprve v průběhu vystoupení si vybírá, na který zrovna bude hrát. Navíc chce šedesát tisíc euro za koncert.

Do rodné země se v posledních letech vracíte nejen kvůli festivalu – před časem jste s manželkou koupili chalupu na Šumavě. Proč? Chtěl jste se vrátit ke kořenům?

Chtěli jsme tu mít nějaké zázemí. Ta chalupa mě vlastně přivedla zpátky do Čech a byla jedním z podnětů pro založení Bohemia Jazz Festu. Barák jsem koupil jako ruinu bez koupelny a bez záchodu, začali jsme ho opravovat a najednou jsme byli v Česku celé prázdniny. Od té doby trávíme na Šumavě každé léto.

To jste asi jediní, kdo na chalupu létají přes Atlantik... Ale jinak jste typický chalupář? Drobné řemeslnické práce a tak?

Snažím se a spoustu pomocných prací už zvládám. Ale za hodně vděčím Jirkovi Flesarovi, to je takový správce naší nemovitosti. Víte, v Česku existují dva druhy lidí. Jedni hodně mluví, ale nic neumějí. Druzí neříkají nic, ale zvládnou všechno. Jirka je ten druhý případ.

Váš životní příběh připomíná splněný americký sen. Ze začínajícího muzikanta z komunistického Československa jste se proměnil v oceňovaného newyorského kytaristu, dokonce jednoho z deseti nejlepších na světě. Co bylo na cestě za tou proměnou nejtěžší?

Odpovím historkou. Jednou jsem byl s Jimem Hallem na kytarových kurzech – devět mladíků tam čekalo na jeho rady, moc toho neuměli. On si všechny pozorně poslechnul a na každém našel něco, co se mu líbilo. Mohl jim říct: „Ty jsi úplně mimo rytmus, koukej cvičit s metronomem! A ty s tím kvákadlem mi sem příště vůbec nelez!“ Jenže on jim řekl: „Na tobě se mi líbí, s jakým zápalem do toho jdeš, a ty dobře zvládáš ten nožní pedál – šikovná věcička, kdes to koupil?“ Rozumíte, místo toho, aby byl tím, kdo do těch kluků něco cpe, radši koukal na to, čím by ho mohli obohatit, co by se od nich mohl naučit. A učit se, neúnavně a celý život, to je v jazzu úplně nejdůležitější.

Milan Šefl

Foto Jarka Šnajberková a archiv Bohemia Jazz Festu

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 28. 6.



  Chcete změnit vládu?
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Chvála odmítání

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Když odešla Eva z ráje        
  Pořiďte si