Číslo 27 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s jazzmanem.
Rudy Linkou.


 

 

 

 

 

 


Ivan Němec, publicista

Všechno je dobré, i když je to špatné

Voltairův osvícenský filozofický román Candide aneb Optimismus stále láká k dramatizaci, i když jeho kompoziční stavba je na hony vzdálena onomu „klasickému“ schématu pro rozvoj děje v dramatu, kdy se příběh odehrává v  charakteristickém dramatickém oblouku. Filozoficko satirické dílo dostalo již několikrát podobu divadelní i rozhlasové hry a existuje dokonce i jako opera. Úvahy a diskuse se v tomto románě kombinují s rušným dobrodružným dějem, jenž probíhá v nejrůznějších světových končinách, jimiž prochází hlavní hrdina se svým doprovodem. Mladík Candide je vychováván na zámku myšlenkově omezeným filozofem Panglosem, jenž mu dogmaticky vtlouká do hlavy, že žijeme v nejlepším ze všech světů, jehož uspořádání nemůže být lepší, než právě je, a že každá špatnost vlastně přináší dobrodiní. Když Candide musí zámek opustit kvůli svému „stavovsky nepřiměřenému“ vztahu k baronově dceři, prochází světem, v němž zažívá nepředstavitelná dobrodružství a hrůzy, neboť se střetává s inkvizicí, válkou, nemocemi, podvody, zvláště však s lidskou hloupostí, a tak se postupně léčí z naočkovaného laciného optimismu.
Co asi láká autory dramatizací na příběhu, jenž je slepen z různobarevných dějových střepů, je plný absurdit a postavy se v něm ztrácejí a umírají, aby se o pár kapitol dál zase vrátily do děje? Zřejmě jeho aktuálnost, která z něho nevyprchala ani po více než 250 letech. To byl asi onen hlavní motiv, který vedl Michala Lázňovského k tomu, že román znovu přeložil a zdramatizoval jako rozhlasovou féerii, která měla premiéru v ČRo roku 1991 (její poslední reprízu jsme slyšeli na Vltavě 9. června). Pro rozhlasovou dramatizaci nápaditě vytvořil postavu vypravěče (Otakar Brousek), bez jehož seriózně podaného průvodcovství by se posluchač těžko v díle orientoval. Obdivuhodné rovněž je, že se Michalu Lázňovskému podařilo do pětasedmdesátiminutové hry vtěsnat takřka všechny důležité pasáže románu, které se staly i „opěrnými body“ dramatu. Voltairova kritika společnosti tak zaznívá ze hry až se zoufalou živostí.  V ironizující komické rovině vnímáme společenské hodnoty, které jsou založeny na zlodějství, aroganci svrchované moci, sledujeme společnost utápějící se v konzumu a jsme svědky sebevědomého vrchnostenského přesvědčování, že vše je zařízeno dobře.
Jiří Horčička založil svou režijní koncepci na vysoké komediální nadsázce, při níž některé postavy přecházejí až do karikatur. Na straně jedné tak režisér tímto pojetím naplňuje ostrou sarkastičnost, burlesknost i bizarnost původní předlohy, na straně  druhé se člověk neubrání úvaze, zda míra komediální deformace některých postav nepřekročila určitou mez. V průběhu inscenace se však vypjatá fraškovitost zmírňuje a mnohé úvahy tak dostávají svůj patřičný prostor i tón. Mezi mnoha výbornými hereckými výkony vyniká postava Candida, kterého citlivě vytvořil Viktor Preiss, a Panglose v podání Ilji Racka.
Při poslechu živé komedie Candide aneb Optimismus jsem chvílemi nevěděl, zda se smát, anebo si kvůli její aktuálnosti rvát vlasy.



  Chcete změnit vládu?
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Chvála odmítání

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Když odešla Eva z ráje        
  Pořiďte si