Číslo 31 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Aloisem Švehlíkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Bizarní příhody bývalého potentáta

Gruzínský režisér Otar Ioseliani spojil svou tvůrčí dráhu s Francií (takže jeho příjmení získalo podobu Iosseliani), kde natočil i politickou tragikomedii Podzimní zahrady, kterou v sobotu 6. srpna ve 23.10 uvede ČT2. Vypráví v ní o sesazeném ministru, jenž po odchodu z nejvyšších míst politiky (ta zjevně byla neplodná a ryze formální) poznává vůni a chuť života „tam dole“. Ačkoli vyprávění odkazuje ke gruzínské mentalitě, přidržuje se dosti protismyslně francouzských reálií. Vznikla tak mírně podivínská komedie zaplněná více či méně bizarními postavičkami, které režisér ovšem nahlíží laskavě a s porozuměním.

Podzimní zahrady plynou uvolněně jak líná řeka, na jejíž hladině se třpytí vše, co postává poblíž břehů

Lze se přít o tom, zda takto vedené ironické ostny nejsou otupěné – viz třeba skeptický postřeh o „květinových“ revolucích, které vedou jen k nastolení dalšího neschopného státníka. Rovněž blíže neosvětlené řvaní protestujících davů, jemuž ani vláda neodolá, jednoznačně náleží mezi odsuzované jevy. Režisér však nejspíš ani nepomýšlel na nějaké zřetelnější společenské aspekty, „vnější dění“ tvoří pouhou kulisu zosobňující naprostou zbytečnost a bezcennost snadno zmanipulovatelných pouličních hnutí.

Bývalý ministr Vincent (Séverin Blanchet) přišel o bezstarostnou existenci i přepychové bydlení, náhle se potýká s bytovou nouzí, ale naštěstí se může opřít jak o výpomoc početných milenek, tak vlastní řádně movité rodiny. Proto se může volně scházet a popíjet se spřízněnými jedinci, ať již jsou to naivistický malíř (toho si zahrál sám režisér) nebo skupinka černochů, kteří obsadili jeho byt. Ani Vincentovu rodinu, vlastnící rozlehlý palác, nelíčí Ioseliani v nijak výrazných barvách. Soustředí se zejména na rozšafnou Vincentovu matku, kterou bez nejmenšího přehánění sehrál Michel Piccoli, jenž skvěle postihl, třeba i kradmo vrženým pohledem, ryze ženské reakce.

Ioseliani se převážně opírá o prostor prosluněné rodinné zahrady, kde vládne pohoda a smír, zatímco „tam venku“ nacházíme rozmařilost a zbytečné formality. Stačí si připomenout Vincenta při obřadné mezinárodní návštěvě s jakýmsi černošským státníkem. Tentýž muž jej později ujistí svou přízní, neboť politici musí být navzájem solidární – nikdy netuší, jak dlouho se udrží ve funkci.

Podzimní zahrady jsou zvláštním dílem: nemoralizují ani netíhnou k politické satiře, plynou uvolněně jak líná řeka, na jejíž hladině se třpytí vše, co postává poblíž břehů. Takovou měnivou mámivost Ioseliani načrtává se záviděníhodnou impresivností. V každém případě zaujme a výsledek můžeme porovnávat třeba s Havlovým Odcházením.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Gentlemani a prosté tutky    
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Traband ušima i očima    

  Pořiďte si  
 
  ...Konec avantgardy?        
  Navštivte