|
Čím strádá Konec avantgardy?
Název výstavy, která běží aktuálně v Městské knihovně v Praze,
je magnetický. Ovšem nejpřípadnější je tu závěrečný otazník. A
nejen ve vztahu k danému tématu, upřesněnému podtitulem „Od
mnichovské dohody ke komunistickému převratu“, ale také pokud
jde o práci, kterou předvedla kurátorka výstavy Hana
Rousová.
České umění válečných a tří poválečných let má svoji jasnou
atraktivitu. S tou dobou je – na rozdíl od první republiky
nebo závěru šedesátých let – spojováno především hrůzné
monstrum politiky. Kultura šla tehdy stranou. A možná právě
odtud, vlastně ze skrytu, ze stínu, ze spletitého podzemí,
vyšla její nebývalá a trvanlivá síla.
Na výstavě je demonstrována opravdu důkladně. Tak přesvědčivě,
že na první z položených otázek je třeba dát jednoznačně
zamítavou odpověď. S osmatřicátým rokem novátorská průbojnost
českého umění rozhodně nekončí; dokazují to práce členů
skupiny Ra nebo Skupiny 42 stejně jako solitérů typu Aléna
Diviše a Zdeňka Rykra. A nekončí ani po převratu
v osmačtyřicátém, jak předvedla loni výstava Roky ve dnech,
kterou rámovala léta 1945–1957 a kterou připravila pro
Městskou knihovnu Marie Klimešová.
Jenže právě Roky ve dnech načaly to, co Konec avantgardy?
dovedl do absurdních rozměrů. Autorky výstav si vzaly za své,
že nic nesmí přijít nazmar, že před návštěvníka musí být
postaveno naprosto vše – a zřejmě za jakoukoli cenu. Projekt
Hany Rousové nebere vůbec v potaz možnosti a limity výstavních
sálů, natož možnosti a limity divácké.
Obrazy jsou namačkány vedle sebe i na sebe tak brutálně, že
jeden splývá s druhým. Jednotlivé místnosti jsou členěny
nepřehledně, labyrinticky, takže diváka víc matou, než
orientují. Chvíli je sledován chronologický vývoj, chvíli jsou
představována konkrétní jména, chvíli se pátrá po společných
tématech a motivech. Malba se přetahuje o místo s fotografií,
fotografie s objektem, objekt s užitým uměním, užité umění
s koláží, koláž se samizdatovými sborníky, samizdatové
sborníky s filmovou rekonstrukcí někdejších happeningů a
básnických objektů. České umění je navíc doplněno ukázkami
z umění slovenského, neoficiální proudy jsou kontaminovány
přehlídkou nacistické propagandy včetně soupisu „entartete
künstlers“ na území Protektorátu Čechy a Morava, řeší se
problém umění a kýče…
Dojem z takové skrumáže je zákonitě jediný: divákovi se z těch
stovek a stovek vystavených prací brzo zatočí hlava. Jako by
Rousová sesypala pět nebo šest samostatných výstav dohromady,
jako by podlehla klamu, že téma se nejlépe uchopí tak, že se
totálně vyčerpá.
Na rubu takového megalomanského a vlastně bezohledného
přístupu jsou nenahraditelné ztráty. V celkovém objemu snadno
zaniknou jednotlivosti: třeba výjimečný soubor komorních prací
pozapomenuté kreslířky a grafičky Miroslavy Miškovské, třeba
originální znění básnické sbírky Výhružný kompas Ludvíka
Kundery a Václava Zykmunda, třeba skutečnost, že jeden
z nejoddanějších stoupenců poúnorového socrealismu Emanuel
Famíra byl ještě za války autorem „zvrhlého umění“. Podobně
zůstanou bez odpovědi obecnější otázky, nejvýrazněji ta po
závislosti tehdejšího českého umění na francouzských vzorech.
Otazník nad kurátorským přístupem k tématu je nakonec daleko
větší než nad samotným „koncem avantgardy“. Není už tenhle
způsob „dělání“ výstav vyčerpaný? Není na čase vrátit se
pokorně k autorovi a jeho dílu – a dát před vlastní exhibicí
přednost umění?
Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik |