|
Jak stvořit starobylý snový svět
Bratři Quayové, kombinující animaci s živými herci,
každým svým dílem zanechávají nejistotu, jak na jejich filmy
nahlížet. Tkají výtvarně stylizované příběhy, po svém si
utvářejí časoprostor, který se řídí logikou podvědomí. Opírají
se o bohatou, ale nikoli přebujelou obrazotvornost, jakoby
zamžené obrazy evokují nádech mystična a surreálna. To platí
rovněž pro jejich poslední celovečerní snímek Ladič pian
zemětřesení.
Snaha šíleného vědce (Gottfried John) vdechnout život mrtvé
operní zpěvačce (Amira Casarová) možná připomene rozkošnou
parodii pánů Brdečky a Lipského Tajemství hradu v Karpatech.
Tematickou příbuznost nalezneme, avšak Quayové se rozhodli
tento příběh vyprávět s až smrtonosnou vážností, s příklonem k
duchu Vernových románů. Vědcovo izolované místo s vilou
Azucenou, možná ostrov, se stává zpola okouzlujícím, zpola
hrozivým prostředím, kde s trochou papundeklové scénografie
ožívají romantické vize malířů i básníků, myslí probleskne i
dávná Cocteauova pohádka Kráska a zvíře s jejím začarovaným
zámkem. Převažuje princip snovosti a s ním související
herectví posouvané až k transu, k propojování dialogů se
souběžnými komentáři. V rozpitých, křehce načrtnutých obrazech
pracuje kameraman Nicholas D. Knowland s barevně zúženým
spektrem. Slučuje potemnělé části záběru s oslnivým jasem
vnikajícího světla, ať již slunečného nebo umělého z
rozsvíceného reflektoru. Právě vizuální stránka vystupuje jako
důležitý prvek této uhrančivé, ale obtížně přístupné podívané.
K uskutečnění vědcových plánů, vrcholících zpěvaččiným
návratem na jeviště, mají pomoci jedinečné automaty, které má
pozvaný ladič pian Felisberto (César Sarachu) vyladit do
optimálního stavu. Tak se pozvolna prolíná „realita“ s „fikcí“
mechanických strojků, oživujících bizarně vyhlížející loutky a
reprodukujících hlas. Felisberto zůstává posléze uvězněn v
jednom z nich – nebo se mu to všechno zdá v jakoby šíleném
snu, kdy přestává rozlišovat mezi svými tužbami a skutečnými
možnostmi?
V tomto zaúkolování, které s sebou přináší rostoucí ohrožení,
se film podobá Umělcově smlouvě jiného výlučného tvůrce Petera
Greenawaye.
Jan Jaroš, filmový publicista
|