Číslo 34 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Marthou Issovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Martha Issová, herečka

Jak se úspěšná divadelní herečka stane klaunem?

Nemám v herectví ráda škatulkování. A taky si myslím, že herečka měla být otevřená jakýmkoliv novým vlivům. Nestojí mě to ale žádné velké úsilí, protože jsem člověk, který rád zkouší nové věci a pouští se do neprobádaných sfér. Myslím si, že když člověk začíná mít pocit, že už něčeho dosáhl a něco umí, může to rovnou zabalit. V klaunském prostředí jsem se pohybovala odjakživa. Už na konzervatoři jsem pochopila, že co se mi nabízí, zdaleka není to, co by mě zajímalo. A díky tomu, že moje maminka (herečka Lenka Termerová, pozn. redakce) hrála v Ypsilonce u Jana Schmida, jednoho ze zakladatelů Katedry alternativního a loutkového divadla na DAMU, měla jsem už od nějakých šestnácti možnost potkávat lidi, kteří se tomuto druhu divadla věnovali, a do dneška je to taková moje parta. Hodně mě ovlivnil i Martin Zbrožek, který byl mým životním partnerem a podobný typ divadla dělá s Jaroslavem Duškem.

Dceru Bolka Polívky Annu, s níž v inscenaci Krasavice interkontinentální vystupujete, jste pro klaunské představení asi nemusela přemlouvat...

S Aničkou Polívkovou se kamarádíme snad od mých třinácti let, chodily jsme spolu na konzervatoř, chvíli jsme spolu i bydlely a díky tomu zjistily, že jsme připravené udělat cokoli, jen aby se nám lidé smáli. Jednou jsme dokonce na festiválku improvizace v pražském kině Aero zničily šlehačkovými dorty oponu, protože jsme ve varu přestaly vnímat, co se kolem nás vůbec děje. A naše chuť bavit lidi nakonec vyústila v myšlenku udělat představení, které by vycházelo právě z klauniády.

Dáváte přednost spíš frankofonní varietní, pouliční formě klauniády před pantomimou vycházející z grotesky?

Ano, spíš mě zajímá ta poloha neverbálního divadla, která je spojena s prvky pohybu, tance, akrobacie, grotesky, má blízko k podobě nového cirkusu. To je přesně ten divadelní jazyk, který mě hrozně láká. Klasické pantomimě jsem se nikdy nevěnovala, to je pro mě už trochu staré a podle mého názoru i malinko překonané.

Tento typ divadla je ale záležitostí poměrně úzkého publika. Nebála jste se, jak lidi vaše představení přijmou?

Není to čistě neverbální představení, my tam i mluvíme, ale ne tolik, jak jsem zvyklá z klasických představení. To víte, že jsme se hrozně bály a kladly si stejnou otázku. Dva dny před premiérou jsme seděly s Aničkou úplně zoufalé, jestli vůbec lidi tohle naše blbnutí pochopí, jestli to můžeme někomu ukazovat. Na druhou stranu musím přiznat, že to bylo to nejupřímnější, co z nás mohlo vytrysknout. To, že diváci naše představení od prvního momentu vřele přijali, ve mně vyvolalo obrovskou euforii. Nejde jen o premiéru, kde samozřejmě vždycky sedí z poloviny kamarádi, rodina a není to úplně regulérní publikum. Už jsme odehrály několik dalších představení a pořád mám z reakcí ten samý pocit. Utvrzuje mě to v tom, že lidé tyhle věci asi chtějí – že se potřebují smát a zároveň chtějí být zasahováni hlubšími prožitky.

Název představení Krasavice interkontinentální napovídá, že jde o ironii, satiru. O čem vlastně pojednává?

Ironie v tom názvu samozřejmě je, ale především je to představení o důležitosti přátelství. O potřebě sdílet s někým svůj život. Dnešní doba je na vztahy velmi komplikovaná. Čelíme velkému tlaku zvenčí, tlaku financí, touze uspět, vejít se do určitých požadovaných mantinelů, obstát... Na naše nejbližší pak zbývá stále méně času. Naše představení vypráví o celoživotním přátelství, které je stejně důležité jako partnerství. Jistě, existují různá krátkodobá a náhodná kamarádství, ale ta vám nikdy nevynahradí vztah s někým, kdo vás dobře zná, ví čím jste prošli, mnohdy vám třeba řekl i nepříjemné věci, a přesto ho potřebujete. Hrajeme o tom, jak je to těžké, jak se člověk vlastně v takovém vztahu vymezuje, kontroluje, často i hádá, a zároveň jej nutně potřebuje, aby přežil. Podle reakcí publika, ať už dopisů nebo z rozhovorů po představení či reakcí na facebooku, vidíme, že to lidé pochopili.

Mluvily jsme o úspěchu. Z pohledu herectví to dříve bylo třeba angažmá v Národním divadle, obsazování ve filmu. Co je dnes ve vaší herecké generaci považováno za úspěch?

Myslím, že určitá skupina lidí za úspěch považuje, když jste v novinách, když o vás píše bulvár, ale v jiné skupině je za velice úspěšného považován člověk, o kterém tady nikdo ani neví, a přesto dosáhl ocenění třeba na zahraničních festivalech. Je to velmi relativní. Navíc v herectví neexistuje žádný hmatatelný úspěch. Když umíte něco vyrobit, hned vidíte, jestli je to dobré, nebo špatné. Herci jsou závislí na mínění druhých a to je často velmi frustrující. Je hrozně důležité nepropadnout tomu, nehrabat se v sobě, naopak je nezbytné nacházet kolem sebe i jiné věci, které vám umožní vidět život zase z jiného úhlu. Ne divadlo, ale život samotný je to nejdůležitější, důležitější než cokoli jiného. Pamatuju si, že jsem se už jako dítě vžívala do různých rolí. Pak na mě maminka zavolala, že jdeme nakoupit, a já se z toho absolutního propadnutí do jiného života ve vteřině otřepala a šla nakupovat. A takhle to mám dodneška. Necítím skutečnou bolest postavy, kterou představuju. To je pro mě na hraní to nejzábavnější – že na sebe tu postavu obléknu jako kabát.

A koho vy sama považujete za úspěšného?

Když to vezmu z pohledu mé generace, tak třeba Aňu Geislerovou. To, jak ke své práci přistupuje, jak žije, jak ty věci zpracovává, je mi velmi blízké a líbí se mi. Pro mě je úspěšný ten herec, kterému se práce daří a zároveň se z toho nezblázní a nepropadne sebeklamu důležitosti. A proto si myslím, že je důležité vydávat se do jiných sfér, mít jiné záliby, přátele z jiných než divadelních kruhů.

Zmínila jste, jak je pro vás důležité zázemí rodiny. Ale dá se divadlo a rodina, obojí náročné na čas, vůbec skloubit? Marie Rosůlková třeba říkala, že se žena může věnovat naplno buď divadlu, nebo rodině, a ona že si vybrala to první…

Marie Rosůlková byla představitelkou generace, kde se to ještě takhle bralo, a podle toho, co mi vyprávěla o své babičce Jiřině Steimarové Anička Polívková, tyhle dva světy si byly dříve opravdu dost vzdálené. Ale svět se vyvíjí, věci se posouvají. Je pravda, že herectví je extrémně náročné povolání z pohledu tlaku na vašeho partnera, na rodinu, na psychiku. Ale stejně jako u jakéhokoliv jiného povolání záleží do značné míry hlavně na tom, jaký jste člověk. V naší profesi je to těžké, ale dá se to zvládnout. Vědkyně nebo lékařky mají také extrémně náročné zaměstnání, a přesto není pravidlem, že by neměly své rodiny.

Zakotvila jste v Dejvickém divadle. Čím si vás přitáhla právě tahle scéna, která má specifický repertoár, specifické publikum?

Je to dlouhý příběh. Do Dejvického divadla jsem chodila už v době, kdy o něm vědělo jen pár zasvěcenců. Už tehdy jsem si říkala, že tohle je divadlo, kde se vidím, kde chci hrát. Přesto první profesionální scénou, kam jsem nastoupila, bylo Divadlo Na Fidlovačce, kam si mě vybral Tomáš Topfer. Bylo to hrozně fajn, vlastně důležitá učednická léta, hodně mi to dalo, ale přesto jsem asi po třech letech začínala mít pocit, že i když se budou střídat role, je to divadlo pro určitý druh publika, další hledání a extra změny mě tu asi nečekají, že to zkrátka není divadlo mého srdce. A v okamžiku, kdy jsem si začala klást otázku, jaký bude můj další krok, se do Fidlovačky přišel podívat Ivan Trojan právě z Dejvického. Povídali jsme si a Ivan zřejmě získal pocit, že bych mohla docela dobře zapadnout do jejich souboru. Brzy nato mi zavolal režisér Mirek Krobot, jestli bych nevzala záskok za Táňu Vilhelmovou. Takhle oklikou se mi splnil sen, který jsem měla někdy od šestnácti.

V čem je Dejvické divadlo jiné?

Vychází to z vůdčí osobnosti Miroslava Krobota, který mě nepřestává fascinovat svou chutí hledat nové způsoby komunikace s divákem. Chuť neustrnout v tom, co nám jde a co se třeba i lidem líbí, je pro Dejvické divadlo velmi specifická a mně to nesmírně vyhovuje. Dalším typický prvkem je ironie. Není prvoplánová. Věci se dějí naplno a pak přijde moment, který to trošku shodí. To je přesně ta míra, která je mi velmi příjemná.

Jana Švecová, publicistka

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 16. srpna.



  Rozhlas z Dháky pro pěšáky        
  Jak to vidí Jiří Vejvoda
 
  Země jako každá jiná         

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Zralé ovoce L. P.         
  Pořiďte si