Číslo 34 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Marthou Issovou.



 

 

 

 

 

 

 



 


Jaroslav Vanča, scenárista

Lamento nad motýlí láskou

Je stále ještě léto, spíše než kdy jindy tudíž mohu pozorovat přírodu, sledovat toulání a toužení jejích obyvatel, či – jak se kdysi po antroposoficku psávalo – stavebních kamenů jejího chrámu, včetně jejich trápení i tragédií. A pořád je tu ku spatření leccos ponoukavého, zrak ani mysl si neodpočinou: jdu si takhle okreskou vedle pangejtu a vidím, an se tam motá motýl. Ten nejobyčejnější bělásek. Co chvíli vzlétal a zase se vracel k jednomu jedinému místu. Však také bylo pro tu chvíli jeho osudem, ležel tam na splasklých křídlech jiný takový představitel stejného druhu, čerstvě a pro toho druhého zjevně bezprecedentně mrtvý, sražený vzdušným proudem zpod kol vzdalujícího se auta, které jsem vlastně ještě před chvílí viděl blížit se… A jak tak zmateně, neuroticky třepetal křídly a dosedal na délku tykadla vedle mrtvolky, stál jsem já nad ním, či nad nimi, a nepřetržitě volil mezi zájmem a soucitem. A pak ten živý bělásek, jako by si dodal odvahy, rozkročil se přímo nad tím neživým, ohmatával jej tykadly, aby se pak jedním zatřepetáním křídel vznesl, až se zazdálo, že uskočil. A další chvíli se pak opodál jeho tělo třáslo trhavými pohyby křidélek, zdánlivě v rytmu vzlykavého pláče…
Dojalo mne to, pochopitelně, jinak bych vám o tom – a takto – nepsal. Sentimentální možná jsem, jenže racionální neméně; chtěl jsem v tu chvíli mít vedle sebe nějakého toho lepidopterologa, anebo ještě lépe etologa: byl by mi snad – vzhledem k tomu vychládajícímu motýlkovi – takříkajíc zatepla vysvětlil, „kde je problém“, resp. potvrdil to, co jsem si sám, vlastním rozumem usnoval. Že se totiž bělásčí pár prve nalézal v takové té příznačně před-koitální situaci a zbylý motýlek neprojevoval vlastně smutek aniž zimavý úlek nad vyhasínáním a pak vyhasnutím před chvílí tak zvesela poletujícího bytí. Že v tom dojemném příběhu hrály zkrátka hlavní roli feromony a smrt partnera krátce před aktem lásky, jak se říká, toho druhého rozrušila a způsobila mu stres.
Přiznám se, že nevím, kdo byl v tom příběhu kdo, mám jen takové mužské ponětí, že to snad sameček dobýval samičku a pak se nevyrovnal se situací, v níž už náhle nebylo koho dobývat. Třeba to ale bylo naopak, třeba až dosud unikající samička takto po motýlím způsobu oplakávala zánik svého dobyvatele. Nevím, koho se zeptat, jakkoli mi v chalupě na zdi visí několik vitrínek-muzejek s desítkami motýlů, pečlivě vypreparovaných na entomologických špendlících. Ne, já sám s jejich osudem nemám společného nic než dávno zemřelého strýce, jenž podléhal takovéto vášni, ostatně dnes už dosti ztrativší na popularitě. Vlastně jsem si je po jeho smrti paradoxně vyžádal jen proto, že mne vždy zajímala živá příroda; mé klukovské sbírky sestávaly výhradně ze zkamenělin, jež nebylo nutno „v zájmu vědy“ nikterak mordovat. Strýc své kutění s motýly myslil vážně, jiným však takováto motýlí mauzolea sloužila jako návnada svého druhu, alespoň o tom pojednávala řada kreslených vtipů z časů mého dětství. Dívky se tehdy údajně lapaly, lepily až lapily právě na takovéto sbírky motýlích mrtvolek. Oč že při tomto seznamovacím aktu šlo? Inu, dostat dívku k sobě domů a probudit v ní lásku, přičemž slibovaný podnět, něžná křídla motýlků zůstávala – domnívám se zpětně – dívkami víceméně nereflektována. Á propos: Zajímalo by mne, zda tomu tak vskutku bývalo, a vyzývám tímto pamětníky: kdo se stal v tomto smyslu aktivním svůdcem či svedenou obětí, nechť mi to potvrdí.
Vraťme se však od passé projevů lásky člověčí k lásce motýlí, do našich pragmatických časů průmyslově vyráběných feromonových lapačů. Ač jsem tedy neměl po boku odborníka na motýlí smutek, uvědomil jsem si, že to, co člověka (a snad nejen člověka) nejvíce zasahuje, je stále stejné. Láska a smrt, druhé vyčkávavě skryté v prvém, prvé přesahující druhé. Jistěže je k tomu zapotřebí ještě pravdivý pohled na to celé, ale co my víme, třeba mají i bělásci svého Shakespeara...



  Rozhlas z Dháky pro pěšáky        
  Jak to vidí Jiří Vejvoda
 
  Země jako každá jiná         

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Zralé ovoce L. P.         
  Pořiďte si