Číslo 34 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Marthou Issovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Daishin Kashimoto je ovlivněn japonskou, americkou i evropskou kulturou. Koncertním mistrem Berlínských filharmoniků se stal v devětadvaceti letechBerlínský filharmonik v Kutné Hoře

Houslista japonského původu Daishin Kashimoto vzal poprvé housle do ruky v rodném Londýně, když mu byly tři roky. Za několik let začal otec pracovat v New Yorku a sedmiletý Daishin se stal žákem přípravky proslulé Julliard School. Další studia ho zavála do Německa. Vedle zářivých sólových výkonů, jimž bylo na jaře svědkem i české publikum, protože Daishin Kashimoto vystoupil s Českou filharmonií na večeru k poctě japonských obětí zemětřesení, vyvrcholila prozatím jeho kariéra pozicí koncertního mistra v nejlepším orchestru světa – Berlínských filharmonicích. Tento post zastává od roku 2009, kdy mu bylo pouhých dvacet devět let. Po vystoupení Berlínských filharmoniků na letošním Pražském jaru se Daishin v Čechách ještě zdržel. Strávil týden v Kutné Hoře na festivalu komorní hudby.

V Kutné Hoře jste hrál mimo jiné s Jiřím Bártou a Konstantinem Lifschitzem i Smetanovo Klavírní trio g moll. Prý to bylo poprvé, co jste interpretoval komorní skladbu Bedřicha Smetany. Jaký máte vztah k hudbě tohoto autora?
Moc se mi jeho skladby líbí. Nádherné melodie, krásné harmonie, velmi hluboká a intenzivní hudba. Opravdu to bylo poprvé, co jsem jeho skladbu hrál, a jsem Jiřímu velmi vděčný, že mi tuto příležitost dal. Navíc jsme ji hráli v překrásném prostředí chrámu sv. Barbory a to je opravdu nezapomenutelný zážitek.

Je známo, že se muzikanti do Kutné Hory rádi vracejí. Uslyšíme vás tu i příští rok?
Rád bych, ale asi to nevyjde. S orchestrem máme spoustu koncertů, jsme velmi vytíženi. Bohužel mimo orchestrální úvazek si nemohu mnoho plánovat.

Jste nejmladším koncertním mistrem v historii Berlínských filharmoniků?
Kdepak. Nejmladším byl Simon Goldberg, kterému bylo v době nástupu osmnáct.

Jaké má koncertní mistr Berlínských filharmoniků povinnosti?
To je pro mě trochu těžká otázka, protože nemám žádné srovnání. Před Berlínem jsem nikdy v žádném orchestru totiž nehrál. Rozhodně nemáte na starosti procvičovat s ostatními kolegy z nástrojové skupiny jejich orchestrální party. Všichni členové Berlínských filharmoniků jsou  jeden vedle druhého excelentní sólisté a tohle opravdu nepotřebují. Na druhé straně jsou to  velmi silné osobnosti. A čelit jim není úkolem dirigenta. Náplň své práce vidím tedy i v tom, být pomocníkem dirigenta.

Jistě jste velmi obratný v komunikaci...
Musím být. Jsem prostředníkem mezi orchestrem a dirigentem, mezi sólistou a orchestrem, musím tlumočit každé citové i mentální hnutí orchestru... Víte, tolik silných osobností je těžké uspořádat do nějaké masy. Ale vycházíme spolu tak dobře, že se spíše cítíme jako velký komorní orchestr.

Prosím?! Berlínská filharmonie jako komorní sdružení?
No skutečně. Když jsme hráli 4. června se Simonem Rattlem v Praze, po posledním taktu se ke mně naklonil a špitl: „To dnes byla ale nádherná komořina, že?“ Když se tohle podaří, je to opravdu zážitek.

Pražské obecenstvo bylo trochu překvapené, když se Sir Simon Rattle po koncertě neomezil na vyvolávání jednotlivých hráčů, ale doslova vběhl mezi orchestr a osobně hráčům gratuloval. To je u Berlínských filharmoniků zvykem?
Jak u kterého dirigenta. Simon tohle má ve zvyku, je velice osobní, kromě něj si ještě vybavuji Seijiho Ozawu, který to dělá také. Je to sympatické.

Berlínští filharmonici jsou mezinárodní orchestr tvořený muzikanty mnoha národností. Má svůj specifický způsob, jak vyjádřit hnutí mysli, emoce atd.?
Každý, kdo přichází z jiné země, je odlišný. Ale Berlínští filharmonici jsou těleso, které má určitou mentalitu, charakteristický zvuk a tomu se musí muzikanti chtějící v tomto orchestru hrát přizpůsobit. Musím poznamenat, že přestože je v našem orchestru hodně cizinců, většina z nich studovala v Německu.

S violoncellistou Jiřím Bártou se Daishin Kashimoto seznámil v Nagoji

Jak vy sám vnímáte své členství v orchestru? Jste cizinec, nebo „domácí“?
Necítím se jako cizinec, v Německu žiju už dvacet let a to je víc než polovina mého života.

Jak byste popsal své kořeny? Cítíte se být Japoncem, Američanem nebo Evropanem?
Ode všeho trochu. V Německu žiju už tak dlouho, že se cítím být Evropanem. Ale na Ameriku zapomenout nemohu a také jsem Japonec, vždyť mám japonské rysy. Kulturně se cítím být ovlivněn všemi třemi kulturami. Japonskou kulturu velmi respektuji. Není snadné jí porozumět, ale můžete obdivovat postoj Japonců k životu, jejich schopnost organizace, zdvořilost, a především schopnost žít soudržným rodinným životem.

Alena Sojková

Foto Karel Tůma



  Rozhlas z Dháky pro pěšáky        
  Jak to vidí Jiří Vejvoda
 
  Země jako každá jiná         

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Zralé ovoce L. P.         
  Pořiďte si