Co
si počít, když ne počít
Dokumentaristka Erika Hníková se prosadila hlavně snímkem Ženy
pro měny, všímajícím si zejména lidské pošetilosti při
tělesném zkrášlování. Svým způsobem se týmž směrem obrací
rovněž koprodukční česko-slovenský Nesvatbov, také zaměřený na
„vylepšování“ – tentokrát nikoli jedince, nýbrž rovnou celého
společenství. Dokument uvede ve čtvrtek 13. října ve 20 hodin
ČT2.
Film vypráví o tom, jak ve východoslovenské vesnici Zemplínske
Hámre stoupá počet nesezdaných lidí, kteří ani v nejmenším
nejeví zájem o založení rodiny, tím pádem je i porodnost
nulová. Proto se místní starosta, generál ve výslužbě Jozef
Gajdoš, snaží všemi prostředky dosáhnout zvratu nežádoucího
stavu, aby zabránil vymírání slovenského národa. Jenže účinkem
se míjí jak nabídka zvláštní odměny za narozené dítě, tak
seznamovací tancovačka, která tvoří jakousi páteř celého
příběhu. K ní vedou syžetové nitky, aby se vzápětí, s notnými
rozpaky či přímo kocovinou, opět vzdalovaly a osamostatňovaly.
A kde tragikomicky dojemný Jozef Gajdoš shledává příčiny?
Hlavně v neochotě lidí, kteří se již blíží střednímu věku,
vylézt z vlastní ulity a založit rodinu. A dodává, že u mužů
bývá na vině i alkoholismus (a jednoho přiopilého výtečníka
kamera zaznamená hned po ránu), případně bezvýhradné
upřednostnění práce před soukromím, zatímco ženy samozřejmě
nemají chuť vstupovat do takových zjevně problémových svazků.
Režisérka se ponejvíce soustředí na postavu agilního starosty,
jenž v obecním hlášení pravidelně vyzývá obyvatele, aby se nad
sebou zamysleli, dříve než ohlásí úřední sdělení. Jeho
„promlouvání do duše“ sledujeme z kanceláře i z vesnických
prostranství, někdy s komentáři místních obyvatel – prý ani
pan farář své ovečky tak horlivě nekárá.
Ve filmu vystupují tři zástupci dosud svobodných – Monika,
Jančo a Ďoďo. Filmaři je navštěvují v jejich komfortně, ale
přitom sterilně zařízených bytech s dečkami, přehozy a obrázky
svatých, vyhledávají je v práci, rozmlouvají s jejich
blízkými. Ačkoli všichni připouštějí, aspoň před kamerou, že
by nakonec proti sňatku nebyli, je zjevné, že si na svůj
životní styl již zvykli a neradi by jej měnili.
Hníková nijak nezastírá svou přítomnost, klade doplňující
otázky, zjišťuje hlubší motivace v postojích, nechává své
protagonisty, aby se s jistou sebestylizací vyjadřovali do
kamery, ale ještě raději zachytí nepřipravená, spontánní
slova, třeba v okamžiku, kdy starosta slovy nehledanými
komentuje selhávání svého „sociálního inženýrství“ – a
rozhořčeně hudrá, aby si nevděčné holky naložily „své panenské
blány třeba do octa“.
Jan Jaroš, filmový publicista