Fotografka
magie skutečnosti
Fotografka Eva Fuková (1927), jejíž vzpomínky zazní od
pondělí 10. října v pravidelném cyklu stanice Vltava Osudy,
patří k nejvýznamnějším osobnostem české umělecké scény druhé
poloviny 20. století. Už prostředí, z kterého vzešla, bylo
velmi tvůrčí a inspirativní. Jejím otcem byl akademický malíř
František Podešva, maminka Marie byla spisovatelkou a
překladatelkou. V jejich spořilovském domě se pořádaly pikniky
a vinobraní, na nichž se scházela vybraná umělecká společnost.
K častým hostům patřili literární kritik František Kovárna,
filmový kritik Antonín Brousil, taneční teoretik Emanuel
Siblík, spisovatelé Egon Hostovský, Jan Čarek či Josef Knap.
Po studiu na střední grafické škole se Eva Fuková začala blíže
seznamovat s fotografií ve studiu Miro Bernata. Po válce pak
nastoupila na Akademii výtvarných umění, kde poznala svého
budoucího manžela, výtvarníka Vladimíra Fuku. Oba se v té době
stýkali s umělci sdruženými kolem Jiřího Koláře. K jejich
blízkým přátelům patřili Emanuel Frynta, Kamil Lhoták, Jan
Hanč, Zdeněk Urbánek či Josef Schwarz-Červinka, s nimiž se
pravidelně scházeli, vyměňovali si deníky, vydávali časopis
Magáč a v umění a pábení hledali únik z bezútěšné reality
komunistického Československa padesátých let.
V roce 1967 manželé Fukovi spolu s dcerou Ivankou emigrovali
do Spojených států, kde Vladimír začal působit jako ilustrátor
a Eva si našla místo v newyorském Metropolitním muzeu. Do
Československa se Eva Fuková poprvé vrátila až v roce 1978,
rok po manželově smrti, dříve jí návštěvy vlasti nebyly
umožněny. Totalitní režim zároveň zlikvidoval veškeré zmínky o
jejím i Fukově uměleckém působení. K jejich rehabilitaci došlo
až po roce 1989.
V Americe se Eva Fuková jako fotografka úspěšně prosadila,
vystavovala, získala umělecké stipendium a řadu ocenění.
Věnovala se zejména velkoformátovým fotografiím, kolážím a
multiplážím. K definitivnímu návratu do Česka se odhodlala až
po smrti svého druhého manžela, v roce 2002. Třebaže většina
jejích někdejších přátel už nežije, Eva Fuková si svou
otevřeností a mladistvým duchem brzy získala přátele nové,
nezřídka až o dvě generace mladší. Žije velmi aktivně, zajímá
se o kulturní i politické dění, ale fotografickou tvorbu už
přenechává mladším generacím.
Marina Feltlová, redaktorka ČRo Ostrava