Vypravěč
a můry
Prozaik Jiří Kratochvil, loni sedmdesátiletý, se
přihlásil po čase znovu s povídkou. Do knihy Kruhová leč
(vydané brněnským Druhým městem) jich shrnul třináct.
Nešťastné číslo? Jak se to vezme: Kratochvilovu psaní se dá
jistě leccos vytknout, minimálně nekritické zaujetí pro
vlastní tvůrčí metodu, ale základy jeho literatury drží pevně,
neochvějně – už od Medvědího románu. A vypovídá-li o umělecké
síle textu fakt, že čtenáře nepozorovaně vtáhne do svého
labyrintu a nechá jej v něm bloudit na vlastní pěst, pak
funguje Kratochvilovo psaní výborně.
Okamžitý úchvat je ovšem jedna věc, pohled na distanc věc
druhá. Právě na poli mezi těmito póly ale literatura Jiřího
Kratochvila odpočátku funguje. A spisovatel to nejspíš dobře
ví, a nakládá s tímhle faktem hravě, ba možná s lehkou
svévolí, s jistou ironií, pokud jde o jeho čtenáře.
Jeho novely a romány, stejně jako aktuálně oživený žánr
povídky žene kupředu zřejmý spodní proud, jakési iracionální
nutkání, puzení bezpochyby příbuzné automatickému psaní
surrealistů. Ostatně takový živel ve svém díle vítají i
Kratochvilovy velké literární lásky: od Borgese a Cortázara
přes Ajvaze, Kahudu až k Milanu Kunderovi (byť ten oblibuje
surrealismus ve svých esejistických reflexích, nikoli v
původní románové tvorbě). Navenek pak, coby kulisa ke zmatení
čtenáře, halí tenhle proud hustá síť postmoderních tvůrčích
fines: počínaje neustálým rozrušováním hranice mezi fikcí,
v níž ožívají konkrétní postavy, a skutečností, kde se
pohybuje dvojjediný autor-vypravěč – a konče otvíráním
nejrůznějších průhledů na literární práce jiných, potažmo na
Kratochvilovo dílo vlastní.
Nyní lze pojednat podrobněji onu úvodem zmíněnou výtku:
Kratochvil je v oněch postmoderních hrách a hříčkách někdy
zajatcem sebe sama, když dějovou linku košatí a protahuje,
větví a přikrmuje jen s vnějškovým, dekorativním cílem – aby
předvedl, že vypravěč, potažmo autor, je neomezeným pánem nad
svými postavami; jako příkladně v nedávných románech Herec
nebo Femme fatale. Orgie fantastických nápadů a obrazů,
kterými jsou postavy nuceny procházet, pak fungují povýtce
samoúčelně, jako póza, manýra, hra pro hru. Takové jsou i
některé povídky v Kruhové leči; a stojí za zmínku, že právě
titulní číslo plus dva texty úvodní a text závěrečný, čili
povídky, které by měly být vlastními pilíři, výztuží celé
knihy, jsou jasně těmi nejslabšími. Že by autorská
poťouchlost, co čtenář snese, a co jej odradí?
Ovšem byla by škoda nechat se odradit právě těmito hluchými
místy, protože zbývajících devět textů jsou většinou čísla
mistrovská, předvádějící Jiřího Kratochvila v nejlepším
světle: jako zdatného vypravěče, který stylizuje každý text
jinak, a přesto po svém, který píše každou povídku různě,
pokud jde o postavy a jejich časoprostorové ukotvení, ale
stejně, pokud jde o zmíněný vnitřní drajv.
Vrcholem knihy je nejspíš povídka Košmár, věnovaná Camusovi –
i když na něj přijde řada v téhle literární „noční můře“ až v
druhém nebo třetím plánu. Je to jednak skvělý kunderovský
pastiš na téma exilu a ztracené vlasti, jednak povedená
aktualizace známé pohádky o synovi, kterého po letech na
zkušené zavraždí nevědomky vlastní rodiče. Čili realita
funkčně propojená s mýtem, a navíc zdobená pestrou, byť
uměřeně vybarvenou postmoderní výšivkou. Tady je Kratochvil na
estetickém i uměleckém vrcholu; pokud jde o současnou českou
prózu, tak jistě výš než všestranně favorizované duo Topol –
Hůlová, ale i jmenovaní Ajvaz nebo Kahuda. Tady je Jiří
Kratochvil spisovatelem par excellence, přirozeně vplouvajícím
do širokého proudu světové prózy posledního půlstoletí.
Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik