Obyčejný manželský trojúhelník?
Hory.
Divočina. Prázdné statky. Tam, kam „nevede ani pořádná cesta“,
zavede posluchače Dvojky Českého rozhlasu premiéra rozhlasové
povídky Lenky Brodecké s názvem Tři u jezera. Už
v sobotu 15. října letošního roku se opět potvrdí, že trojka
v lidských vztazích není šťastné číslo. Přidáte-li do
uvedeného popisu vraždu, vznikne detektivní příběh se skutečně
překvapivou zápletkou, i po jejím rozuzlení se ovšem dočká
posluchač dalšího zvratu. Tříbit fantazii budou navíc skutečně
zajímavá jména.
„Lábíkovi – to jsou taky případi. Jsou tu teda teprv druhý
rok. Koupili takovou pobořenou samotu, nahoře na Černé Nise,
hned u přehradní nádrže, však uvidíte… Snaží se to spravovat,
ale moc jim to nejde. Dřív teda bydleli v Praze…“ říká
strážmistr v úvodu povídky Tři u jezera. Postavy, kolem nichž
se děj odehrává, představuje pětatřicetiletý Zdeněk, který byl
kvůli podepsání Charty vyhozen z postu učitele gymnázia, jeho
první žena Naděžda (36), která se vzpamatovává z rozvodu, a
dokonce si chce podřezat žíly. Milostný trojúhelník zaplete
ještě Milena (22), jejich bývalá studentka. Ta Zdeňkově
exmanželce navrhne, aby s nimi na samotě bydlela. „Ale víte,
co je na tom nejdivnější? Že ti tři si tam nahoře u vody žijou
jako hrdličky. Když jsme tam vyšetřovali, tak ty ženské, Naďa
s Milenou, se od sebe ani nehnuly. Pořád se držely a něco si
šuškaly.“ To vše přes očekávání ostatních. Představují si
totiž „nějakou itálii“, ilustruje to sám strážmistr: „Vždyť ta
mladá musí mít svatozář, která jiná by to strpěla! A té staré
se divím, takhle jim viset na krku… Snad by měla mít nějakou
hrdost, přece.“
Natáčení krimipříběhu začíná
Dějovou linii začneme sledovat v okamžiku, kdy kapitán Vašátko
a na první pohled ne příliš ostřílený strážmistr míří na
samotu k chatě Lábíkových, aby zde vyslechli svědkyni Naděždu.
V okolí jejich bydliště se totiž přihodí nehoda na vodě, při
níž zahyne hudebník Ladislav Plečka. Známému Lábíkových se
stane osudná projížďka na nafukovacím člunu. Až v samotné
chatě se začnou rozplétat zamotaná vlákna celého případu a
potvrdí se obavy kapitána Vašátka, že nehoda nebyla nehodou…
Víc ovšem v zájmu posluchačova překvapení nebude na těchto
řádcích prozrazeno.
Lenka Brodecká se zúčastnila květnového natáčení své
rozhlasové povídky a žasla nad tím, jak herci umí pracovat
s hlasem a vytvořit rozličné emoční i povahové polohy. Po
zpracování scénáře, výběru obsazení a jiných nezbytných
přípravách se v polovině letošního jara začala povídka Tři u
jezera natáčet pod režijní taktovkou Michala Bureše. Exteriéry
se realizovaly v Plenéru Českého rozhlasu Olomouc: v dokonale
izolované místnosti bez jakýchkoli šumů a rušivých zvukových
elementů získaly scény z automobilu reálné obrysy. O iluzi pro
posluchačovy uši se posléze postaral zvukový mistr Jiří
Pochvalovský, ten je autorem zvukových efektů a koláží. Dílo
dovádí do finální podoby, přidáva hudbu.
Jakmile byla první scéna z automobilu natočena ke spokojenosti
pana režiséra, mohli se aktéři přesunout do Studia 1 ČRo
Olomouc. Zde vyrostla improvizovaná chata, samozřejmě bez
střechy, jen čtyři holé zdi. Hlavní drama se odehrálo právě
zde, na povrch vyšly rozličné okolnosti. Definitivního
rozuzlení se posluchač dočká až v poslední scéně – kapitán a
strážmistr absolvují jízdu zpět do Prahy, abychom se
dozvěděli, proč se vše odehrálo tak, jak nám bylo sděleno.
Taťána
i Brouček z roští
Autorka scénáře Lenka Brodecká čerpala inspiraci v novele Hany
Proškové, z níž si vypůjčila hlavní motiv. Děj vygradovala, a
navíc přidala mnohé nečekané zvraty, které v původním příběhu
chybí. Spisovatelka má dosud na svém kontě několik knih, též
se podílela na projektech Českého rozhlasu Olomouc – například
na pětidílném Životopisu Agathy Christie či na kompozici Svaté
kníže. Za pozornost určitě stojí další rozhlasový počin Lenky
Brodecké – Mopslík, opět pod režijním dohledem Michala Bureše.
Ožije tak komedie o Jiřím Vyskočilovi, marketingovém
konzultantovi a specialistovi. Natáčela se koncem letošního
června.
Díky společnému úsilí tvůrců Tří u jezera se zrodil překvapivý
detektivní příběh. Do role kapitána Vašátka obsadil Michal
Bureš herce činohry Národního divadla v Brně Vladimíra
Krátkého, který ztvárnil na divadelních prknech mimo jiné řadu
shakespearovských postav, ale též například Broučka z roští ve
hře Broučci. Ostravská herečka Tereza Vilišová, která své
herecké zkušenosti promítla do postavy Mileny Lábíkové, působí
v Divadle Petra Bezruče a mezi její největší dosavadní role
patří například Taťána v Evženu Oněginovi. Posluchači Dvojky
uslyší také Jiřího Bartoně, jenž má stálé angažmá v Divadle
Šumperk, kde hrál mimo jiné Chlestakovova sluhu Osipa v
Gogolově komedii Revizor, a přestože se v rozhlasovém
prostředí pohyboval, jedná se o jeho vůbec první zkušenost s
rozhlasovou činohrou.
Dramatizaci povídky Lenky Brodecké Tři u jezera by si v sobotu
15. října ve 22.05 rozhodně neměli nechat ujít příznivci
detektivního žánru, kteří se chtějí nechat napínat do
posledního momentu.
Martin Petera, publicista