Eduard
Klezla,
hlasový pedagog
Jak se mladík, toužící být veterinářem, stane nakonec
krotitelem lidského hlasu?
Pocházím z rodiny, ve které se vždy hodně zpívalo. Rodiče ale
nebyli umělci, a tak jsem pochopitelně směřoval do běžného
pracovního prostředí. Toužil jsem stát se zvěrolékařem a
pracovat v zoologické zahradě. V deváté třídě jsem si podal
přihlášku na obor chovatel exotického zvířectva, jenže právě
ten rok se ročník vůbec neotvíral. Svůj sen jsem si uchovával
s tím, že po studiu na gymnáziu se k veterině jistě jednou
dostanu.
Sen jste však nikdy neuskutečnil...
Vždyť to byl jen sen a ne osud. Sny jsou od toho, aby se
snily. Na gymnáziu jsem prošel několika pěveckými soutěžemi
typu Puškinův památník, kdy jsem dokonce skončil druhý
v celostátním kole. Tenkrát za mnou přišla vynikající ruská
klavíristka Valentina Kameníková, která tehdy učila na AMU,
abych se svým zpěvem určitě něco dělal a neztrácel čas na
gymnáziu. Mě však tenkrát zpěv hlouběji nezajímal, byl pouze
mým koníčkem. Neuměl jsem pořádně ani noty. Přihlášku na
konzervatoř v Ostravě jsem si přesto z legrace podal a byl
jsem přijat. Následovala AMU v Praze a angažmá v Komorní
opeře. O svém životě jsem měl opravdu jinou představu, ale
osud mě nasměroval přesně tam, kam patřím.
Za katedru?
Štěstí i smůla dohromady zapříčinily, že ihned po mém nástupu
do Komorní opery v Praze jsem byl požádán, zda bych na
konzervatoři nesuploval výuku populárního zpěvu za kolegyni,
která odjela na turné do Japonska. Populární zpěv byl pro mě
v té době naprosto nepřijatelný a nestravitelný obor. Kdo
nezpíval klasicky, neuměl dle mého soudu zpívat a byl
člověkem, který svému hlasu, z pohledu klasicky školeného
pěvce, velmi ubližoval. Nabídku jsem však přesto přijal, avšak
téměř každý student mi připadal hlasově nemocný. Studenti si
na druhou stranu mysleli, jak dobře to dělají. Dnes,
s odstupem mnoha let, už mohu říci, že v podstatě nezpívali až
tak špatně. Bylo to jen mé nevědomí a má nevzdělanost v daném
oboru.
Byl jste v zajetí operního pěvectví?
Ano a od té doby se snažím držet zásady, že pokud o nějakém
oboru nic nevím, či mám jen kusé informace, neměl bych se
vyjadřovat, jelikož ve jménu svých „správných názorů“ můžu
nadělat mnoho škody. Jedno však říci určitě mohu, učím dvacet
tři let a metodiku výuky jsem musel naprosto přehodnotit.
Klasický zpěv a zpěv populární jsou dva naprosto odlišné
obory, přestože se v každé literatuře dočtete, že základy
zpěvu jsou stejné. Ale co je těmi základy míněno? Pokud někdo
myslí dýchání, řeknu ano. Avšak vše další od stylovosti až po
tvorbu a posazení tónu je již u každého žánru naprosto a zcela
odlišné.
Nebylo to vyčerpávající – souběžně s pěveckou kariérou učit?
Velice rád zkouším něco nového. Na konzervatoři vypsali
konkurz a já se přihlásil. Vyhrál jsem a začal vyučovat
populární zpěv. Tím ale pro mě nastala nelehká situace. Být
sólistou v opeře znamená pracovat na sobě, věnovat se pouze
sám sobě, být neustále v kontaktu s pedagogem, studovat nové
role, nové árie, písně. Vedle této dennodenní dřiny není čas
ještě vyučovat. Ale mládí se domnívá, že zvládne vše, že bude
i hory přenášet. Brzy jsem však zjistil, že realita je poněkud
jiná, hory začínají být pořádně těžké a nemám čas na sebe, na
svoji kariéru. Teď nevím, zda říci bohužel nebo bohudíky.
Nastalo období, kdy ke mně přicházeli noví a noví zájemci,
kteří u mě chtěli studovat. Mé dny se začaly podobat maratonu.
Ráno na hodinu k profesorce zpěvu, potom škola – učit až do
pěti odpoledne a v sedm večer hodin představení v divadle. Byl
jsem velice brzy postaven před volbu, zda učit druhé, nebo
zpívat sám a učení si ponechat jako bonus před smrtí... Taky
jsem se tázal sám sebe, co chci ve svém věku předávat.
Co nakonec rozhodlo?
Vychován jsem byl v tom, že předávat zkušenosti mohou jen
lidé, kteří již mají něco odžito. Dnes vím, že předávat
zkušenosti mohou lidé, kteří jsou otevření, vnímaví, a
postupně jsem zjišťoval, že věk zdaleka nehraje hlavní roli.
Byl to konglomerát věcí, ke kterým jsem dospěl a díky nimž
jsem se definitivně rozhodl pro pedagogiku a postupně ukončil
ostatní umělecké závazky.
Pokud jste, jak říkáte, neuznával jiný zpěv než operní a ani
jste neznal jinou práci s hlasem, jak jste mohl učit pop,
který jste neuznával?
Začal jsem tak, jak jsem to tenkrát považoval za nejlepší.
Jenže po půl roce mí studenti začali zpívat klasicky. Hlas se
jim začal vyvíjet jinak. Věděl jsem, že to není v pořádku. Tak
jsem si vzal všechny dostupné nahrávky od Stinga, Wondera a
Mercuryho a začal jsem je bedlivě poslouchat. Začalo období
objevování. Od tvorby tónů, posazení hlasu, frázování, různé
odchylky v pěvecké artikulaci a mnoho úplně jiných, ale hlavně
nových pěveckých principů. Velmi mě zajímalo, jak vše funguje
a nezbylo mi nic jiného, než se do problému ponořit sám a
začít studovat, protože v té době u nás žádná škola, kde bych
dostal odpovědi na své otázky a navíc k ní měl ještě důvěru,
nebyla. Proseděl jsem mnoho hodin u hudebního kanálu MTV a
sledoval techniku zpěváků, abych pak v kombinaci s tím, co
jsem znal z klasického oboru, svým studentům dokázal pomoci.
Šlo mi o to, aby si zpěvem nejen neubližovali, protože hlas
bylo to jediné, co měli, ale aby byli schopni i dalšího
uměleckého vývoje. Mnoho hodin jsem strávil i na konzultacích
s foniatry, kteří mě zasvěcovali do svého oboru.
Myslí si dnes vaši bývalí kolegové z operního světa o
populární hudbě a zpěvu to, co vy před těmi dvaceti lety?
Hodně z nich ano, nad tím se ale dnes mohu jen usmívat. Vždy
jen namítnu, že neznají obor, o kterém hovoří. Každý druh
umění má právo na svůj život, jako má každý živočišný nebo
rostlinný druh právo na svoji existenci. Vzdělání a nové
poznatky rozšiřují obzory, zmenšují zlost, strach a
nevědomost. To, co po sobě zanechali a zanechají Michael
Jackson, Mahalia Jackson či Stevie Wonder, bude jednou
oslavováno stejně jako práce největších operních pěvců.
Pavel Sršeň, publicista
Foto Jarka Šnajberková
Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na
stáncích od 4. října.