Přemysl
Hnilička, publicista
Násilím jen narůstá říše podsvětí
Brechtova hra Lukullův výslech má zajímavý osud. Vznikla roku
1939 pro švédský rozhlas jako součást cyklu „soumraku hrdinů“,
v němž tento významný německý divadelník mínil odmaskovat
velké postavy světových dějin, ukázat chrabré vojevůdce očima
svých podřízených a malých bezejmenných „hrdinů“ jejich
slavných vítězství.
Zemřelý vojevůdce, slavný válečník a uctívaný státník Lukullus
se ocitá v podsvětí. Je souzen a vystaven žalobám a výtkám
těch, kteří umírali v jeho válečných taženích a jejich vdov,
dětí a rodičů. Brecht – podobně jako ve hře Matka Kuráž a její
děti – ukazuje válečný laur slávy bez onoho pozlátka, které
bývá především zobrazováno na velkých plátnech či v
dějepisných učebnicích. Ukazuje válečnou špínu, bídu, bolest a
trýzeň, na bezejmenné mrtvé a hrdiny proti své vůli, na
zoufalé matky bez slz a tiché vdovy.
Hra byla nakonec nastudována nikoli ve švédském, ale
švýcarském rozhlase v roce 1940 a o devět let později ji
Brecht zpracoval pro Paula Dessaua jako operní libreto – nyní
už pod názvem Lukullovo odsouzení. Po speciální premiéře pro
„vybrané“ publikum východoněmeckých funkcionářů byla ovšem
šmahem odsouzena sama opera a její autoři nuceni k
přepracování. Nová premiéra v roce 1951 byla sice předem
torpédována rozdáváním lístků prověřeným lidem, ti však rádi
uslyšeli vábení peněz a své lístky draze prodali
hudbymilovnému publiku. Po nečekaném úspěchu následovalo
okamžité stažení z repertoáru a zdrcující kritiky
zglajchšaltovaného tisku. Inu, málokterá vláda projevuje tolik
zájmu a péče o svoje umělce, poznamenal Bertolt Brecht.
V roce 1960 se v Brně začíná studovat původní rozhlasová verze
textu, tentokrát ovšem s hudbou významného skladatele Josefa
Berga a v režii Vladimíra Vozáka. Překladatel Ludvík Kundera
(z jeho knihy Brecht jsme ostatně čerpali výše uvedené
informace) převedl Brechtovu antihrdinskou hru moderním a
svěžím jazykem a jeho práce zůstává – vedle hudby Bergovy –
největším kladem brněnské inscenace. Ta samotná je již (po
více než padesáti letech) notně inscenačně zastaralá, ne však
zapomenutíhodná. Herecký projev z přelomu padesátých a
šedesátých let je sice již překonán, režijní práce je však
pozoruhodná. Vladimír Vozák zde pracuje nejen s barvou hlasu a
stylem herců, umí výtečně pracovat se sborem v několika
voicebandových scénách, buduje dobře atmosféru a dokáže
zaujmout posluchače pro téma hry.
A brněnští herci, mnohdy již zapomenutí? Lukullus v podání
Štěpána Zemánka je dutě znějící, prázdný hlupák. Egoistický
maniak, neschopný ani po smrti zbavit se vladařských manýr.
Neumí se dobře hájit, nemá také v podstatě jak; je zvyklý
pronášet projevy a čekat na aplaus davu, není připraven na
odpor. Soudce zemřelých (Arnošt Navrátil) i všichni svědkové
(velká přehlídka soudobého brněnského herectva – Helena
Kružíková, Karel Hospodský, Josef Karlík, Jiří Tomek, Zdeněk
Kampf, ale i Josef Somr, Stanislav Fišer a Stanislav Zindulka)
jej soudí a odsoudí. Přesto však jsou schopni najít několik
drobných skutků, které jsou mu připočteny k dobru – jeho
kuchař měl díky němu radost z práce a prostí lidé obdivovali
krásný třešňový strom, který dovezl z jedné dobyvačné výpravy.
Ani tato „grešlička malá“ však Lukullovi nepomůže. Alespoň v
říši stínů je bezohledný válečník odsouzen k zapomnění. Budiž
toto vyústění Lukullova výslechu shledáno též drobnou, cennou
grešličkou stejnojmenné rozhlasové hry, za jejíž nové uvedení
13. září ve vltavském Klubu rozhlasové hry nelze než
poděkovat.