Číslo 42 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s divadelníkem.
Lukášem Trpišovským.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Volání svobody je silnější než cokoli jiného

Před třemi desetiletími zaujal návštěvníky Lyry Pragensis recitační pořad prokládaný hudbou. Pojednával o mořském rackovi ovládaném touhou vzlétnout dál a rychleji než ostatní ptáci, dotýkal se touhy po svobodě ve strnulém společenství netečných jedinců, o potřebě žít podle svého a někdy navzdory ostatním. Ten pořad se nazýval Racek a neměl nic společného s Čechovem – předlohu, známou i z českého překladu, napsal Richard D. Bach.

Režisér Hall Bartlett si mohl si o nějakých počítačových tricích nechat jen zdát

Tou dobou už byl u nás dobře známý i filmový přepis této útlé, ale mimořádně apelativní bajky – řečeno spolu s Adolfem Bornem – ze života ptáků. Nazýval se Racek Jonathan Livingston a už v pojmenování titulního hrdiny snadno postřehneme odkaz na proslulého anglického cestovatele z devatenáctého století, misionáře a objevitele dosud neprozkoumaných afrických končin Davida Livingstona. Také zvídavý racek jednak objevuje dosud nepoznané, jednak chce své poznání šířit, nezištně se o ně podělit s ostatními. Dočká se jedině odmítnutí a vyhnání z hejna. A přece nechtěl nic jiného, než aby se rackové věnovali také něčemu vznešenějšímu nežli jen ustavičnému lovu ryb.

Když se roku 1973 rozhodl režisér Hall Bartlett, že Bachovu „jinotajnou“ předlohu zfilmuje, mohl si o nějakých počítačových tricích nechat jen zdát. Takže skutečně spatříme, jak poletují hejna racků, aniž by jediný z nich byl stvořen digitálně. A režisér po nich vyžadoval náročné výkony – představitel Jonathana musel sám plachtit v nedozírných výškách i střemhlavě se vrhat k mořské hladině, a přitom nevypadnout ze zorného pole kamery. V sytě barevném obrazu dominují průhledy na blankytné nebe i třpytící se napěněnou vodní hladinu.

Avšak tím, co filmu doopravdy propůjčilo záviděníhodnou majestátnost, je především hudební složka – hudbu i významově přiléhavé písně, které věrně odrážejí rozpoložení i myšlenky nezdolného protagonisty, složil Neil Diamond. Snad bychom mohli slovům dojímavých písní (které výchozí Bachův text samozřejmě neobsahuje) vyčítat citové vyděračství, avšak veškeré výtky blednou, jakmile nás tok obrazů a tónů pohltí.

Jistě, někteří cynici mohou film označovat za kýčovitý, ba uspávací. Ale dovolím si ocitovat, co o svém zážitku napsala a na internetu zveřejnila jedna dívka, skrytá za přezdívku Květula: „Jonathanův příběh je natočený tak citlivě a poeticky, že vám rozjasní duši a na chvíli uvěříte, že můžete dokázat cokoli, že nemožné neexistuje...“

Slavný film Racek Jonathan Livingston uvádí v neděli 23. října ve 21.55 stanice ČT2.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Budoucnost není beznadějná
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Mizející ve voliéře

  Nalaďte si  
 
  Pragosyntéza rapera...
  Pořiďte si