Číslo 42 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s divadelníkem.
Lukášem Trpišovským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Lukáš Trpišovský, divadelník

V srpnu se konal první ročník Prague Pride. Navštívil jste ho?

Nejdřív jsem tam nechtěl jít, protože celý život nerad vykřikuju stejné věty se všemi ostatními. Z Prahy do Brna jezdím autobusem, kde nejmenovaná společnost nabízí teplé nápoje zdarma. Ostatní cestující drží kelímky, které pak hromadně odevzdávají, a já placenou minerálku. Podobně jsem uvažoval o Prague Pride: myšlenku podporuju, ale takové akce nemusím. Nicméně po mediální masáži z Hradu jsem do průvodu vyrazil.

Jak z vašeho pohledu probíhal?

Zajímavé je, jak ho pak prezentovala média. Převažovali normální jedinci, za běžných okolností by si jich na ulici nikdo nevšimnul. Na pár vozech byli kluci převlečeni do ženských šatů nebo ve slipech v duhových barvách. Tyto momenty pak použijí novináři. Takže to vypadá jako jiné podobné pochody – viděl jsem před časem jeden hodně extravagantní ve Vídni. V Praze se ale ve skutečnosti sešlo pět, šest tisíc obyčejných lidí, kteří dali najevo, že jsou tady a rádi by měli stejná práva jako ostatní, což neznamená pouhou toleranci. Kdo se přímo zúčastnil, dá mi asi za pravdu, kdo průvod sledoval z médií, zřejmě viděl trochu pokřivený obrázek.

Přehlídka měla podtitul „festival tolerance“. Už jste naznačil, že tolerance ale podle vás není úplně na místě...

Pro mě osobně má následující význam: pokud se zavřete doma, dělejte si tam, co chcete a my vás nevypálíme. Když někdo někoho toleruje, staví se rovnou do vyšší pozice. Nemám pocit, že bych měl někoho tolerovat. Ať si každý žije svůj život, jak chce, nepáchá-li samozřejmě třeba násilí. V tomto kontextu bych asi použil jiný výraz. Každá normální zdravá společnost by měla respektovat toho, kdo je odlišný.

V souvislosti s Prague Pride se také mluvilo o deviantech. Jak vám bylo, když jste četl hanlivá vyjádření o gayích od vicekancléře Petra Hájka, kterého navíc podpořil prezident?

Obvykle jsem kliďas, ale tohle mě zvedlo ze židle, a to i teď s velkým odstupem. Přednáším na vysoké škole, vytvářím divadelní inscenace, které čas od času jedou do zahraničí a tam dělají našemu státu dobré jméno. Snažím se dávat společnosti ze sebe to nejlepší. Každý rok vyplňuju daňové přiznání a odvádím peníze, z nichž je placen také Václav Klaus. Otevřeně říkám, že od chvíle, kdy se nedistancoval od výroků pana Hájka, ho nebudu nazývat prezidentem. Václava Klause si nevážím jako člověka pro jeho názory, ale až doteď jsem ho respektoval, protože byl zvolen hlavou státu. Teď už mým prezidentem není. Platím si ze svých daní někoho, kdo mi pak říká, že jsem deviant – to je přece hrůza. Toto slovo je všeobecně vnímáno negativně. Chtěl bych vidět pány Hájka a Klause, jak jdou říct chlapům do hospody, že jsou devianti. Patrně by lidově řečeno dostali přes držku. Připadá mi absurdní, že Václav Klaus svého vicekancléře neodvolal. Doma nebo svým kamarádům ať vykládá, co chce, ale ať k tomu nezneužívá funkci a neventiluje své extremistické názory. Kdyby byl jedním z deseti milionů občanů České republiky, neměl by takový prostor v médiích. A demokracie přece neznamená, že každý povídá, co ho napadne, ale především spočívá v tom, že je každému v dané společnosti dobře a nikdo mu tam neupírá jeho místo. Tak vnímám demokracii. Teď si ale kladu otázku – co bude dál? Evropa už měla šanci poučit se, že na základě takových výroků se společnost začne štěpit. Za půl roku třeba někdo navrhne, že nesmím přednášet na akademii, pak nebudu moct vstoupit do kavárny a nakonec půjdeme do plynu. Takovéto vyjadřování je cestou do pekel. Prezident má být prezidentem všech.

Jak se dnes z vašeho pohledu Češi dívají na sexuální menšiny?

Pokud jde o homosexualitu, stala se módou. Třeba hry v devadesátých letech se jí zabývaly hodně. Mnozí si nedovolí vyslovit názor, jak ho formuloval pan Hájek, ale podle mě si myslí to samé. Situace je horší, než se jeví. Nicméně nemám špatnou osobní zkušenost, což je dáno tím, že se pohybuju v prostředí umělců a žiju ve velkoměstě. Viděl jsem v České televizi reportáž, v níž šla jakási paní demonstrovat za rodinu. Moc jsem to nepochopil, rodinu přece podporuje každý. Platím daně, ze kterých jdou peníze rodinám, a jsem součástí své rodiny. Pak se té paní ptali, co by udělala, kdyby se ukázalo, že její dcera je lesba. Odpověděla, že by byla hodně překvapená a přemýšlela by, kde s manželem udělali chybu. Lidi zjevně nejsou příliš informováni. V okolí této paní patrně nějaký gay bude. Jenže pak by asi tvrdila, že tento člověk je v pohodě, ale s ostatními má problém. Je to charakteristické.

Obraťme teď list k divadlu. S Martinem Kukučkou spolupracujete od roku 2000, občas se ale rozdělíte. Co vás k tomu vede?

Co se týče divadla, nyní se stalo poprvé, že Martin sám režíruje muzikál. Jmenuje se Quasimodo a bude mít premiéru 11. listopadu v pražské Hybernii. Texty písní napsal Petr Kolečko, já jsem nakonec pomáhal s libretem, respektive se scénosledem. Bez Martina natáčím audioknihy nebo věci pro rozhlas. Ne všechno nás baví oba. „Čisté“ muzikály mě příliš neoslovují.

Nicméně kromě DAMU jste také pár let studoval hudební vědu na Filozofické fakultě UK. Muzika vždycky hrála ve vašich dílech podstatnou roli. O vašem posledním představení Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea v HaDivadle bych dokonce řekla, že to je jakýsi muzikál z Youtube...

To je všechno pravda. Hlavní pro mě ale bylo studium režie a dramaturgie na Katedře alternativního a loutkového divadla. Samozřejmě jsme se tam také učili pracovat s loutkami. Zjistil jsem, že použít ji má smysl jen ve chvíli, kdy je nezastupitelná. Josef Krofta, který byl spolu s Miloslavem Klímou jedním z našich vedoucích pedagogů, se hodně zabýval tématem manipulace. Využíval právě loutkové divadlo, v němž předměty ožijí jen v rukou loutkáře. V jeho Písni života, zabývající se totalitou, vystupují marionety a na konci jednu odstřihnou. Oklikou se vracím k hudebnímu divadlu – pro mě není a priori forma muzikálu úplně nemyslitelná, konkrétně v této inscenaci HaDivadla jde o úzké spojení s Facebookem. Když je nám mizerně a nechceme pocity vyjádřit písemně, vyvěsíme na zeď písničku, která popíše emoce líp než věta. Na jevišti se snažíme vytvářet situace tak, že když lze něco vyjádřit nejlépe hudbou, dáme ji tam. Když naopak pohybem, dáme tam pohyb. Pokud není jiný prostředek, přichází na řadu slovo.

Kateřina Rathouská, redaktorka ČRo 3 – Vltava

Foto Tomáš Vodňanský

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 11. října.



  Budoucnost není beznadějná
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Mizející ve voliéře

  Nalaďte si  
 
  Pragosyntéza rapera...
  Pořiďte si