Číslo 42 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s divadelníkem.
Lukášem Trpišovským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Umělecký ředitel Strun podzimu Marek Vrabec sází na neotřelé hudební produkceStruny podzimu: kvalita a silné zážitky

Hudebnímu festivalu Struny podzimu je šestnáct let. Rozvinul se do nebývalé krásy a nohama stojí tak pevně na zemi, že zodpovědnost brzké plnoletosti ho určitě nezaskočí. U jeho zrození na Pražském hradě stáli dva studenti hudebního managementu Marek Vrabec a Martin Pechanec. Festival už sice hradní sály opustil, ale umělecký ředitel Strun podzimu Marek Vrabec si ho hýčká i nadále.

S jakými představami jste začínali?

Struny podzimu mají za sebou zajímavou a lze říci, že i pohnutou historii. Začínali jsme na Pražském hradě v éře prezidenta Havla v době, kdy se jeho prostory otevíraly veřejnosti. Václav Havel chtěl, aby se Hrad stal místem setkávání špičkových umělců a místem, kde se děje něco mimořádného. Jako velmi mladí a ambiciózní kurátoři hudebního programu jsme si tehdy přáli, aby po nás na Hradě něco zůstalo – periodická hudební akce, která bude alternativou k jiným pražským hudebním produkcím a bude do Prahy přivážet špičkové umělce, pokud možno poprvé, a v kontextech, které jsou neobvyklé.

Jaká je současná podoba festivalu?

Strávili jsme na Hradě osm krásných let, ale s příchodem nových lidí se objevily i jiné názory na hudební program Hradu, a my jsme museli ze dne na den hledat nové partnery a nové prostory. Velmi nás to semklo a už rok nato jsme byli s festivalem zpět. Dnes hrajeme v nejkrásnějších sálech Prahy: v Rudolfinu, ve Státní opeře, v kostele sv. Anny, ve Veletržním paláci... Naše svoboda tkví v tom, že můžeme jít kamkoli – volíme naše produkce tak, aby rezonovaly s prostředím, kde se konají, popřípadě s ním kontrastovaly.

Projekt Uniko finského akordeonisty Kimma Pohjonena, Samuli Kosminena a Proton String Quarteta patří k nejočekávanějším koncertům Strun podzimu

Jakou roli v organizování festivalu hrála vaše zkušenost z roční stáže v Kennedyho centru ve Washingtonu v roce 2009?

Roční nepřítomnost vám dá ohromnou příležitost k odstupu. Ve Washingtonu jsem si uvědomil, že pokud jde o uměleckou stránku, je festival unikátní. Každá úspěšná umělecká organizace totiž musí mít své kouzlo a svou neopakovatelnost. Náš festival uvádí devět koncertů, z nichž každý nabízí trochu jiný typ hudby, a jakkoli jsou kontrastní, vytváří to celek, který drží pohromadě. Amerika mi však ukázala i neprobádané krajiny, zejména jak finančně zajistit chod festivalu. Američané jsou zvyklí, že sami přispívají na to, co mají rádi. Americký systém mecenášů může být budoucností i pro Evropu. Podíl individuálních darů například na Kennedyho centrum je drtivý – tvoří až sedmdesát procent rozpočtu.

Jak se vaše americké poznatky zúročily ve finančním zajištění Strun podzimu?

Naší specialitou jsou takzvané koncerty gala – společenská a kulturní událost s dosti drahým vstupným, které má za cíl maximalizovat příjmy, jež pak používáme na financování naší hlavní činnosti. Vloni se nám podařilo získat Bobbyho McFerrina, letos to byla Dee Dee Bridgewater. V obou případech to byly zajímavé akce, které přivedly k festivalu mocné, bohaté lidi, pro které třeba naše podzimní koncerty nejsou dostatečně atraktivní nebo na ně nemají čas. Tento systém financování kulturních akcí je u nás teprve v počátcích, ale všichni se na něj musíme soustředit, protože na příspěvky od státu či od města nemůžeme stále spoléhat.

Vedle koncertů vážné hudby přinášejí Struny podzimu i barokní muziku, jazz, crossovery, ve spolupráci s generálním partnerem společností Telefónica Czech Republic jste vyhlásili soutěž o nejoriginálnější coververzi skladby Smells Like Teen Spirit skupiny Nirvana, máte rozsáhlý program pro děti. Jaký je zájem publika o vaše projekty?

Takový, že nejsme někdy schopni ho uspokojit. Už předloni jsme přišli s dětským programem, rozšiřujeme projekt Spotlight, jehož účelem je představit mladé umělce stojící na prahu kariéry. Letos to bude klubová noc, v jejímž průběhu vystoupí například Robert Glasper, Berg orchestr, David Dorůžka, angličtí Ghostpoet či Ondřej Pivec se svým newyorským CPR Bandem.

Nový kvartet Charlese Lloyda zahraje 30. října v Rudolfinu. Legenda a trojice jazzových nadějí patří k vrcholům festivalu

Které jsou podle vás letošní nejsmělejší projekty?

Asi nejluxusnější ve smyslu nejnákladnější, už proto, že se koná v artkině Veletržního paláce, kam se vejde pouhých čtyři sta lidí, je projekt Uniko finského akordeonisty Kimma Pohjonena, Samuli Kosminena a Proton String Quarteta. Velkou událostí je také návrat legendárního Charlese Lloyda, hrajícího lehce melancholické blues, který tu vystoupil naposledy v roce 1967. Radost mám také z houslisty Thomase Zehetmaira, který v kostele sv. Anny zahraje Paganiniho 24 capriccií. Na závěrečném koncertě 10. listopadu vystoupí Vivica Genaux, famózní sopranistka, specialistka na barokní interpretaci, která zazpívá Vivaldiho a na naši objednávku i Myslivečka. Doprovázet ji bude Collegium 1704 s dirigentem Václavem Luksem.

Jste optimista, pokud jde o budoucnost festivalu?

Ano. Festival člověk nezakládá proto, aby se konal pět šest let. Za uplynulá léta jsme něco vybudovali, festival teď stojí na pevných nohou a na nich ho drží kvalitní program. Investice do programu, do umělců jsou to nejlepší, co můžeme udělat. Na tom by se nemělo šetřit. Raději uspořádejme méně koncertů, ale ve špičkové kvalitě.

Alena Sojková

Foto Petra Hajská a Marja Seppala



  Budoucnost není beznadějná
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Mizející ve voliéře

  Nalaďte si  
 
  Pragosyntéza rapera...
  Pořiďte si