Číslo 43 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Alešem Cibulkou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Jak láskyplně mramorizovat tatínka

I když se vyskytly uštěpačné poznámky, že Jan Svěrák (ve spolupráci s Martinem Dostálem) natočil pouhé domácí video, dokument Tatínek s distribučním podtitulem Mramorizace Zdeňka Svěráka (28. 10., ČT1, 22.10) přesahuje obvyklou úroveň zálibných rodinných obrázků. Stěží asi rozlišíme vědomou stylizaci od nepřikrášlených postřehů o životě vážené mediální hvězdy, avšak určitě nenalezneme nic, co by na první pohled vadilo.

Zdeněk Svěrák mimoděk prozrazuje, jak do jeho scénářů vnikaly zřetelné autobiografické prvky

Vyprávění plyne natolik uvolněně, až jsme ochotni pominout, že při práci se sešly dvě uznávané, sebevědomé osobnosti, které navíc spojuje úzké příbuzenské pouto. Zůstává tudíž otázkou, nakolik jsou jejich rozmluvy skutečně autentické a nakolik do nich vstupuje potřeba nadále upevňovat zavedený mediální obraz Svěráka staršího. Každopádně s překvapením zjistíme, že dokument, ačkoli od jeho vzniku uplynulo pouhých sedm let, se mezitím stal historickou výpovědí – zachycuje v některých případech již neexistující stav vztahů a záměrů, příznačných toliko pro dobu natáčení.

Jan Svěrák zajisté vzdává hold velikosti i popularitě svého otce, ale současně se dotýká tvůrčích rozporů mezi nimi, kdy pohled a dramatické zásady otcovy již nesouzní se synovými představami. Jan otcovu scénáři, který zavrhnul (a byl to scénář budoucího hitu Vratné lahve!), možná až nespravedlivě vytýká chabé dramatické vyklenutí, nedostatečně rozvinutý konflikt i málo vyhraněné postavy.

Dohadování nad prozatím odloženým projektem se mihne až v poslední čtvrtině vyprávění, do té doby jako by Jan Svěrák svou přítomnost vytěsňoval. Soustředí se na tvůrčí dráhu slavného scenáristy i herce, spoluzakladatele legendárního divadla Járy Cimrmana, nechávají promlouvat jeho spolupracovníky, aniž by zastírali případné rozpory, jakkoli nahlížené s humorným odstupem či dokonce zlehčováním. Do filmu je nakonec vřazena jen rozepře s Ladislavem Smoljakem, jemuž Zdeněk Svěrák – zpola v žertu, zpola vážně – zazlíval, že jej neobsadil do hlavní role tam, kde to očekával.

Zdeněk Svěrák, vtělen do rozšafného vypravěče, se dělí o vzpomínky na dětství i dospívání, mimoděk prozrazuje, jak do jeho scénářů vnikaly zřetelné autobiografické prvky, ať již se týkaly raných let (Obecná škola) nebo vycházely ze zážitků již dospělého věku (Na samotě u lesa, Vesničko má středisková). Svěrákovo podmanivé líčení průběžně doplňují výňatky z filmů, mihnou se ukázky z představení, nechybějí ani amatérské záběry, zachycující jej ještě mladého, s vousy neprošedivělými.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Za sex korektnější!
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Mašínovi na pokračování

  Nalaďte si  
 
  Exkluzivně s Alem Di Meolou
  Téma