Al Di Meola: Na Piazzollu myslím každý den
Není na světě mnoho slavnějších jazzových jmen, než je Al Di
Meola, kytarista, který se proslavil fúzí jazzu s rockem, ale
postupem let v jeho hře přibylo vlivů flamenca, world music i
klasické hudby. S Johnem McLaughlinem a Paco de Lucíou patřil
do tria kytarových virtuózů, které v osmdesátých letech
ohromilo společnými recitaly i nahrávkami, spolupracoval i s
dalšími osobnostmi napříč žánry – od Chicka Corey a Jeana-Luca
Pontyho po Carlose Santanu nebo Phila Collinse. Jak ale
přiznává v exkluzivním rozhovoru pro Týdeník Rozhlas, největší
vliv na něj měla a stále má osobnost Astora Piazzolly. V pátek
21. října se Al Di Meola objeví v Česku – jako hlavní hvězda
jazzového festivalu v Přerově.
S kytarou jste začínal v devíti letech. Vybral jste si ji sám,
nebo to bylo přání vašeho okolí?
Vybral jsem si ten nástroj sám. Ale až poté, co jsem vyzkoušel
akordeon, byl jsem na jedné nebo dvou hodinách. V té době se
ale stala populárním nástrojem elektrická kytara a já jsem
chtěl začít s ní. Naštěstí místní obchod s hudebními nástroji
měl skvělého učitele, znalého především jazzové hudby.
Už ve dvaceti jste se stal členem skupiny Chicka Corey
považovaného za vůbec nejvlivnějšího jazzového hudebníka všech
dob. Splnil jste si sen?
To určitě byl splněný sen, dokonce víc než sen. Chick Corea
měl na mou hudbu obrovský vliv.
Proslul jste jako kytarista využívající latinské rytmy a hodně
vás inspiroval argentinský skladatel a bandoneonista Ástor
Piazzolla. Setkal jste se s ním osobně?
Ástor a já jsme se stali docela dobrými přáteli, vlastně on
obdivoval moji hru a hudbu ještě předtím, než jsem v roce 1984
poznal jeho skvělou muziku já. On je víc než jakýkoliv jiný
muzikant ten, na koho myslím každý den a kdo každodenně
ovlivňuje můj hudební život, dokonce i po své předčasné smrti.
Jednou z vašich nejslavnějších nahrávek je živé album Friday
Night in San Francisco, které jste natočil s Johnem
McLaughlinem a Paco de Lucíou. Vzniklo už před třiceti lety –
vracíte se k němu jako posluchač?
Nikdy nic neposlouchám doma, ani tohle ne! I když někdy si
pouštím stará videa na Youtube. V tomhle bandu, s Johnem a
Pakem, jsme nahráli i studiové album Passion, Grace and Fire,
ale celý svět zná zřejmě hlavně tu živou nahrávku. To je hodně
slavný kousek.
Spolupracoval jste i s pražským rodákem Janem Hammerem.
Tenkrát jste hodně experimentoval se zvukem elektrické kytary.
Jak na to vzpomínáte?
Člověče, ten chlap byl senzační! Jeho hra byla dokonalá a na
syntetizátoru frázoval dokonce líp, než většina kytaristů!
Na festivalu v Přerově se představíte se svou skupinou New
World Sinfonia. Co budete hrát?
Hudbu z mého nového cédéčka Pursuit of Radical Rhapsody, dále
vybrané kousky z několika jiných nahrávek a vše ještě
promícháme s několika oblíbenými skladbami Ástora Piazzolly.
Milan Šefl
(S laskavým přispěním tlumočnice a překladatelky Veroniky
Prágerové)
Co v Přerově kromě Di Meoly
Tradiční Československý jazzový festival nabídne ve dnech
od 19. do 22. října několik špičkových formací i sólových
interpretů různých stylových oblasti – od latinskoamerické
hudby, přes mainstream a fusion až po jazz s příchutí
world music. Kromě koncertu kapely Ala Di Meoly to bude už
ve čtvrtek 20. října vystoupení amerického bubeníka
Sonnyho Emoryho, který přijede s kvintetem Cachet
Fusion. Festivalové finále obstará v sobotu 22. října
letošní laureát Grammy – formace Chucho Valdes & The
Afro Cuban Messengers. V průběhu přehlídky se
představí také Zuzana Lapčíková Kvintet, slovenská
Jazzonance a v rámci večerních „afterparty“ i
domácí jazzmani Boris Urbánek, Wimpy Tichota,
Vít Švec, Petr Kroutil či Imran Musa
Zangi.
(miš) |
|