Číslo 43 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Alešem Cibulkou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Aleš Cibulka, moderátor

Máte spočítané také všechny hosty, které jste na jevišti Divadla U hasičů přivítal?

Tak teď jste mě dostal – to ne. Ale od toho mám skvělou kolegyni a kamarádku Yvonu Žertovou, která je v Toboganu mou levou i pravou rukou, a ta by to jistě hravě spočítala. Jen tak od boku – pokud Toboganů bylo dvě stě padesát a každý má v průměru pět hostů, dostaneme se k číslu vysoko nad tisícovku. Ale moje paměť není tak dobrá, jak to někdy vypadá. Občas navrhnu, že bychom konečně taky jednou mohli pozvat tu či onu herečku, a Yvona mě překvapí tvrzením, že už u nás byla třikrát.

Když jste po maturitě nastupoval na Vyšší odbornou školu hereckou a moderátorskou, jakou jste měl představu o své profesní kariéře? Chtěl jste hrát Romea?

Kdepak, tyhle touhy jsem nikdy neměl. Zatímco jiní kluci snili o tom, že z nich budou kosmonauti nebo popeláři, já chtěl být novinářem. Už ve druhé třídě, v roce 1985, jsem vydával časopis Orion, tatínek mi ho cyklostyloval v pěti kusech. Pak následoval časopis Zvonek a v šesté třídě jsem to dotáhl na deník s názvem Reportáž. Na svou dobu byl velmi investigativní. V naší škole bylo například zakázáno chodit při vyučování na toaletu, a tak jsem se rozjel do sokolovské nemocnice za primářkou urologie a zeptal se jí, co se může stát, když si dítě nesmí odskočit. Tehdy jsem pochopil, co dokáže tisk – na základě mé reportáže škola zákaz zrušila. Nedávno mi moje dávné paní učitelky prozradily, že když jsem vyšel na chodbu s diktafonem, schovávaly se přede mnou do sborovny, abych je nelapil.

Proč jste v dráze investigativního novináře nepokračoval i v dospělosti?

Za to může rádio. V době, kdy jsem z Chodova přešel na gymnázium do Sokolova, začala vysílat soukromá stanice Diana. Byl jsem novými možnostmi rozhlasového vysílání fascinován natolik, že jsem se do toho rádia s naivitou svých čtrnácti let vypravil a oznámil, že bych chtěl taky vysílat. A oni mě vzali. Nejdřív mi dali na zkoušku víkendové hodinovky pro studenty, a když mi bylo patnáct, přijali mě za řadového člena redakce. Rádio mi psalo omluvenky z vyučování a já dostával třicet korun za odvysílanou hodinu, takže jsem jako vyhlášený boháč zval spolužáky na zmrzlinové poháry a na kulečník.

Jak je možné, že – při vší úctě – měli zájem o patnáctiletého školáka?

To je jednoduché. Profese moderátora tehdy v podstatě neexistovala. Oni vlastně vzali každého, kdo jim přišel do rány a alespoň trochu vládl slovem. Na naší stanici vysílali veterinář nebo servírka, takže školák nebyl zas taková rarita.

Pokud vím, po gymnáziu jste byl přijat na DAMU, ale nenastoupil jste tam. Proč?

Na DAMU se učila hlasová výchova, rétorika, zkrátka to, co jsem mohl jako moderátor potřebovat, tak jsem se na ni přihlásil Pak jsem ale zjistil, že v Praze existuje škola, která má slovo „moderátor“ přímo v názvu, a přihlásil jsem se i na ni. Přijali mě na obě a já dal přednost Vyšší odborné škole herecké a moderátorské. Díky tomu, že mými třídními byli Veronika Žilková a Oldřich Vízner, nacházel jsem si cestu i k herectví, které mě do té doby nijak moc nezajímalo.

Na to, že vás herectví nezajímalo, máte ve filmové databázi pěknou řádku rolí...

Když člověk něco vystuduje, není divu, že se tím i trochu živí. V divadle v Karlových Varech jsem hrál Sykoše v Klicperově Veselohře na mostě, v Příbrami dokonce hlavní roli v muzikálu Chytit kometu. Nemůžu říct, že by mě to nebavilo, ale když jsem viděl kolegy, kterým to fakt šlo, cítil jsem, že v tom nejsem stoprocentní. A co se týče filmu, to jsou úplné náhody. Mými dvorními režiséry jsou Hynek Bočan, Karel Smyczek a Jirka Strach. Ten první si mě vybral na miniroličku ve Zdivočelé zemi a pak mě začal obsazovat dál, a ty druhé dva zřejmě tíží špatné svědomí. Já se totiž v konkurzu na hlavní roli ve filmu Lotrando a Zubejda dostal až mezi poslední dva, ale tu roli mi nakonec vyfoukl právě Jirka Strach. Ten mi od té doby dává drobnou roli v každé věci, kterou točí, a taky pan režisér Smyczek se mi ozve vždycky, když potřebuje postavu, která by mi seděla. Většinou hraju moderátory. A to i v divadle. Jednoho takového mi svěřili v Divadle Bez Zábradlí v inscenaci Sonáta pro lžíci, což je herecký koncert pro Jiřinu Jiráskovou a Danu Syslovou. Ale pozor, já jsem i rozhlasový herec – když Ondřej Kepka točil Hříchy pro posluchače rozhlasu podle námětu Dušana Kleina a potřeboval obsadit roli rozhlasového moderátora, šel za mnou už najisto. Jako jsou mezi herci specialisté na kovboje a upíry, já jsem se stal specialistou na rozhlasové a televizní moderátory.

Jak se učí člověk na ševce, to si dovedu představit. Ale jak se učí na moderátora?

Nechci říct, že škola člověku nic nedá, ale teprve praxe ukáže ty opravdu důležité věci. Nikdo vám ve škole neřekne, jak se ve dvě v noci na plese moderuje tombola, jak si v přímém přenosu „chytat kamery“ nebo jak se správně moderuje tisková konference. Škola sice naučí, jak správně mluvit, ale podívejte se na Františka Nepila nebo Jiřinu Bohdalovou. Jejich výslovnost není stoprocentní, a přece to jsou mistři svého oboru. A naopak: znám několik kolegů, kteří skvěle vyslovují, jsou sečtělí, umějí se chovat, ale pak přijdou před mikrofon, a nic.

Když se mezi rozhlasovými posluchači řekne „Aleš Cibulka“, ozve se „Tobogan“. Jaké to bylo, převzít tuhle zavedenou značku po Tomáši Slámovi?

Já byl jeho velkým obdivovatelem, protože jsem mu viděl takříkajíc do kuchyně. Od února roku 2000 jsem tři roky uváděl s Eliškou Závodnou sobotní dopoledne na stanici Praha, jejichž součástí byl i Tobogan, a tak jsem se s tím pořadem seznámil jako málokdo. Chcete vědět, jak došlo k předání štafetového kolíku? Když se postavila nová budova v Římské, tehdejší šéf stanice Praha Miroslav Dittrich dostal nápad, že se z ní bude vysílat živě s účastí publika. A tak jsme se Stáňou Lekešovou každý pátek dělali odpolední přímé přenosy z atria. Samozřejmě tam přecházeli kolegové rozhlasáci za svou prací, to všechno dotvářelo atmosféru vysílání. Jednou takhle vysíláme a najednou slyšíme, jak se z dálky přibližuje hlasitý hovor dvou mužů. Nenapadlo mě nic lepšího než do vysílání říci: „Vážení posluchači, původcem toho hlasitého hovoru, který nás tady rušil, byla legenda Českého rozhlasu Tomáš Sláma.“ On ke mně přišel, vzal mi mikrofon a povídá: „A dovolte, abych vám představil svého nástupce Aleše Cibulku.“ Všichni jsme to pustili z hlavy, ale když Tomáš za dva roky zemřel, kdosi mi jeho někdejší větu připomněl. Vedení stanice pak vyzvalo šest moderátorů, mě mezi nimi, abychom nabídli svou představu o pokračování Toboganu. Já napsal, že rušit vybudovanou značku je hloupost, kdežto její zachování by bylo tou správnou poctou Tomášovi za to, co vybudoval. To se skutečně stalo, Tobogan zůstal ve vysílacím schématu a 9. října 2004 jsme jej poprvé uváděli společně s Petrem Jančaříkem. Pak jsme se po týdnu střídali, od nové sezony Petra nahradil Jaroslav Dušek, ten zanedlouho dostal vlastní večerní pořad a mně bylo vedením stanice řečeno, že než najdou někoho, kdo by ho nahradil, ať jako provizorium dočasně moderuji Tobogan každý týden. No a vidíte, to provizorium už trvá šestý rok. A já jsem za to rád.

Milan Pokorný

Foto Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 18. října.



  Za sex korektnější!
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Mašínovi na pokračování

  Nalaďte si  
 
  Exkluzivně s Alem Di Meolou
  Téma