Číslo 43 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Alešem Cibulkou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Stvořit novou bytost se nevyplácí

Španělský režisér Pedro Almodóvar ve svých filmech rozehrává nejen výstřední zápletky, ale také si rád pohrává s provokujícím vypravěčským uchopením. Zjevně melodramatická klišé – hlavně o peklu vztahů uvnitř rodiny – dovádí s vážnou tváří tak říkajíc k absurdním rozměrům, aby vykřesal jejich někdy jen tušeně parodický rozměr. Ve filmu Kůže, kterou nosím čerpá z druhořadých hororů o šílených vědcích, kteří umanutě splácávají hrozivé umělé bytosti – nejznámější z nich je zajisté vraždící monstrum doktora Frankensteina. Ovšem přišití nové kůže, jakkoli tvoří nejzřetelnější motiv, je pak už pouhým dovršením celého projektu s cílem vytvořit nového člověka, navíc se změněným pohlavím.

Antonio Banderas a Elena Anaya ve filmu Kůže, kterou nosím

A pak jen přihlížíme, jak vážený lékař (s distingovanou, nicméně bezbarvou laskavostí jej hraje Antonio Banderas) pečuje o ženu, uvězněnou v jeho domě, jež přestála zjevně složité zákroky, které jí snad zachránily život, ale bůhví, nakolik pochroumaly duši. Vysvětlení přináší rozsáhlá retrospektiva, která odhalí vskutku ďábelskou hrdinovu pomstu na člověku, jenž zapříčinil tragédii jeho psychicky labilní dcery.

Ovšem výstřednost hlavní dějové linie není jediným svérázem celého příběhu: Almodóvar jej zastiňuje postavami, které ještě rozšiřují načrtávaný panoptikální půdorys. Hrdinův zločinecký bratr, jenž samolibě vpadne do jeho domu, vyprovokuje první krvavý střet. Přistupují tragické konce lékařových nejbližších: manželka, která sice přežila autohavárii, ale později se zabila, vyděšena pohledem na svou transplantovanou tvář. Dcera, kterou zahubil traumatický zážitek. A vše zastřešuje sebejistý protagonista, jenž podoben samozvanému stvořiteli si osobuje právo nejen vzít spravedlnost do svých rukou, ale navíc ji posunout do vskutku zrůdných poloh. Opovážím se tvrdit jedno: kdyby tento film nenatočil právě Almodóvar, byl by nejspíš přehlédnut jako přespekulovaná, výstřední hříčka, která si nezaslouží větší pozornosti.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Za sex korektnější!
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Mašínovi na pokračování

  Nalaďte si  
 
  Exkluzivně s Alem Di Meolou
  Téma