Číslo 44 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Paavo Järvim.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Není nad ruské námořnictvo...

Někdejší sovětské válečné filmy (ale také americké, německé...) rády zužitkovávaly následné schéma: odvážný, ale poněkud neukázněný velitel se ocitá v nejrůznějších podezřeních, aby nakonec bezpříkladnou statečností odvrátil veškeré výhrady. Takto je ustrojen i před šesti roky natočený ruský film První po Bohu (2. 11., Nova Cinema, 21.50) zasazený do ponorkového přístaviště kdesi na finském pobřeží, získaném v nedávném válečném konfliktu.

Submisivní Táněčka se stává vypravěčkou celého napínavého příběhu

Píše se rok 1944 a ponorka, v níž velí kapitán Alexandr Marinin, koná pravé divy jak ve vojenské poslušnosti, tak v odhodlaném zápolení s nacistickým loďstvem. Přesto se tento statečný velitel stává terčem pozornosti „zvláštních služeb“, pochybujících, že by potomek šlechtické rodiny, jakkoli se svého původu i rodičů zřekl, mohl svou příchylnost k bolševické moci myslet vážně.
Režisér Vasilij Čiginskij však tento motiv vědomě odsouvá do pozadí, přisuzuje mu rozměr atraktivního pozadí, jehož zásluhou se můžeme chvět o další osudy statečného muže – stejně jako tichá, submisivní Táněčka, která téměř zázrakem přežila několikaletou leningradskou blokádu. Platonicky zamilovaná do urostlého námořníka, s nímž nikdy nepromluvila ani jediného slova, a který tudíž o jejích citech nemá nejmenší potuchu, se vlastně stává vypravěčkou celého napínavého příběhu.
Scenárista Ilja Avramenko navrhl různá prostředí, která režisér více či méně vynalézavě zužitkoval. Určující jsou ovšem ponuré, stísněné prostory ponorky zaplněné potem zbrocenými obličeji, které se střídají s atraktivně nasnímanými bojovými výjevy, s torpédy vystřelenými pod vodní hladinou, s výbuchy zasažených plavidel. Podobně jako v jiném výpravném historickém filmu – Lazebníku sibiřském – se i tady mýtotvorně opakuje tvrzení, že vojáci si uchovali smysl pro čest a spravedlnost, ať kolem nich zuřil jakýkoli politický systém.
Doba všeobecného podezírání a hrůz, kdy lidský život ztrácel jakoukoli hodnotu, se tu projevuje jedině Stalinovým portrétem na zdi. Nesnesitelná dilemata a tlaky oněch časů se tak zjednoduší do jediného proklamativního okamžiku, kdy Marinin se zaťatými zuby procedí cosi o tom, že už dál nemůže žít s vědomím, že se zřekl svých nejbližších, své minulosti, aby mohl žít jako ostatní.
První po Bohu neskrývá alibistický podtext: ruské námořnictvo si prostě zaslouží, aby se mu vzdal hold, ať sloužilo za jakýchkoli podmínek.

Jan Jaroš, filmový publicista



  O jednom vítězství
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  20 let poté               

  Pořiďte si  
 
  Rudolfinum kontroverzní?
  Téma