Číslo 44 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Paavo Järvim.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Elsie Wrightová a Frances Griffithsová: Víla podává Iris květiny (1916). Na autenticitě snímku, který měl doložit existenci nadpřirozených bytostí, trval i Sir Arthur Conan Doyle.Rudolfinum kontroverzní?

Známá pražská galerie si troufla pod kurátorským vedením Petra Nedomy v minulých letech na ledacos: od přehlídek světového formátu, jako byly retrospektivy Cindy Shermanové nebo Nan Goldinové, po trapné postmoderní omyly vydávané za „umění“, reprezentované třeba Damienem Hirstem nebo Rineke Dijkstra. Za výjimečnou, a možná i kontroverzní se dá považovat také výstava, která běží v Galerii Rudolfinum do 13. listopadu – už jenom pro ten název: Kontroverze.

Podtitul je sice trochu odtažitý, ale vlastně přesný: „Právní a etická historie fotografie“ je pojem, který odkazuje výstavní projekt do patřičných mezí, a sice mezi výstavy literárního typu, mezi takové přehlídky, kde obraz hraje roli podružnou. Respektive kde obraz nemůže svoji roli sehrát, dokud divák nepozná jeho příběh, potažmo mýtus. Umělecká i estetická rovina jdou tedy v tomto případě stranou; na scéně jsou k vidění fotografické záběry, jejichž hodnota je primárně dokumentární, ilustrační.

NĚCO TU JE
V NEPOŘÁDKU 

O co jde konkrétně v tomto projektu, který připravilo před třemi lety lausannské Musée de l'Elysée za kurátorského vedení Daniela Girardina a Christiana Pirkera? O výběr nějakých sedmdesáti snímků, pořízených od čtyřicátých let předminulého století po současnost, s nimiž je něco v nepořádku. Ten „nepořádek“ je přitom dvojí: vnější a vnitřní. Zatímco „vnitřní“ se dotýká samotné fotografie, jejího hmotného výstupu, který čelil ve svých dějinách účelovým manipulacím a různým zneužitím typu motivických retuší nebo padělků, „vnější“ nepořádek se váže s tím, jak obraz, který fotografie podává, vlastně vznikl, jak korespondoval s realitou – a jaké okolnosti provázely jeho následné zveřejnění.
Mnohdy jsou to příběhy dobře známé: například historie ikonického portrétu Che Guevary, který dlouho neznal svého autora – dokud se autor sám, Alberto Korda, čtyřicet let poté, co snímek exponoval, nepřihlásil o slovo. Anebo Capův záběr kulkou zasaženého republikána, který ve skutečnosti pro fotografa scénu sehrál, protože Capa si prý v šestatřicátém roce ve Španělsku stěžoval „na nedostatek válečných akcí“. Anebo retušovaný Ježov na společném záběru se Stalinem, Molotovem a Vorošilovem: zprvu oddaný sluha vražedného režimu, následně oběť režimní paranoie. Anebo výjev z vietnamské války, kde nahá dívenka prchá před explozí napalmové bomby...

Annelies Štrba: Soňa ve vaně (1985). Za snímek své dvanáctileté dcery byla švýcarská fotografka Annelies Štrba obviněna Scotland Yardem z šíření pornografie.

UTRPENÍ, UMÍRÁNÍ
A MORÁLNÍ DILEMATA

Kurátoři složili své téma z několika okruhů. Dominantní jsou přirozeně obrazy lidského utrpení a umírání, nejčastěji toho válečného, a otázky, které se s tím osudově váží: Pořídit výjimečný záběr, anebo poskytnout pomoc? Respektive nabídnout takový snímek tisku? Podobná dilemata vystupují na světlo v souvislostmi s tabuizovanými oblastmi, jako jsou exponovaná lidská sexualita nebo dětská nahota, potažmo v obecné rovině veškeré zákazy a diktáty, na nichž stojí různé náboženské nebo totalitní systémy – příkladně zobrazení lidské tváře nebo karikatura svatých v islámu.
Další okruhy, s nimiž kurátoři operují, jsou samozřejmě méně atraktivní, protože se dotýkají třeba anonymního jedince (který se stane nevědomky objektem uměleckého díla, a následně se pozná), případně tvůrčí metody zvané ready-made, za níž dějiny umění vděčí Marcelu Duchampovi (a která se týká využití jakékoli cizí práce ve vlastním, novém díle).
Symbolickou tečkou za rudolfinskou výstavou by pak mohla být causa Daguerre–Bayard, vážící se k samotnému zrodu fotografického média v roce 1839. Jak to v dějinách bývá, někdy se dá dojít k témuž objevu různými cestami – ale vítěz je jen jeden. Protože historie je nemilosrdně selektivní. Protože dějiny jsou plné kontroverzí…

NASA: Buzz Aldrin na Měsíci (1969). Sledoval celý svět přistání prvních lidí na Měsíci, nebo šlo o režisérem Kubrickem inscenovanou událost z filmového studia?

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  O jednom vítězství
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  20 let poté               

  Pořiďte si  
 
  Rudolfinum kontroverzní?
  Téma