Číslo 44 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Paavo Järvim.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Mocné Erbenovo slovo

„První uslyšel a pochopil českou řeč. Česká země svěřila mu své pověsti a nabídla mu všecka tajemství své řeči,“ napsal ve dvacátých letech přiléhavě Jaroslav Durych v eseji, ve kterém se pokusil nahlédnout duchovní i kulturní zázemí Karla Jaromíra Erbena a jeho Kytice. Díla takřka nepřeložitelného, a přece evropského významu, o kterém sám autor skromně tvrdil, že je to „jen hříčka z mladších let“. Dvě stě let od Erbenova narození, která uplynou 7. listopadu, nás vybízí, abychom se znovu zamysleli nad odkazem jednoho z  „nejspanilejších z českých básníků“, jak o Erbenovi mluvil F. X. Šalda. Rozhlasová Vltava tak učiní hned v několika pořadech v rámci Víkendu s Karlem Jaromírem Erbenem v sobotu 5. a v neděli 6. listopadu.

Osudovým pro Erbena a jeho psaní bylo rodiště a krajina kolem. Básníkův rodný dům v Miletíně u Jičína.

Erbenovi bylo vyměřeno necelých šedesát let života. Velepodstatným se pro něj stalo rodiště a krajina kolem – malé městečko Miletín u Jičína, otec švec, matka pocházející z učitelské rodiny. Od dětství se u něj projevovalo nadání pro hudbu – vzpomeňme závratných rytmů a melodie Kytice. Erbena jako kdyby od začátku provázel dobrý anděl: z devíti sourozenců se dočkali dospělého věku pouze on a sestra Anna. Na životní cestě potkával v pravý čas pravé a dobré lidi, kteří mu ukazovali směr. V Miletíně to byl farář Jan Arnold, který jej vyslal na gymnaziální studia v Hradci Králové. Statkář Ignác Falge zase stipendijně zaštítil mladého hocha na studiích v Praze. Nebo věrní kamarádi ze studií a pozdější celoživotní přátelé Karel Havlík a Antonín Rybička. Havlík seznámil Erbena v Žebráku se slečnou Barborou Mečířovou, která se později stane básníkovou ženou a matkou tří jeho dcer, Rybička nám zase zachová zajímavou Erbenovu korespondenci.
Erben byl slabé a křehké tělesné konstrukce, ovšem žádným suchopárným c. k. ouřadou či šedivou kancelářskou myší nebyl. Stačí si přečíst jeho hororovité sny či nedokončené balady, aby bylo jasné, jaké vášně a běsi v něm a s ním cloumaly, a co na své vnitřní ozvučné desce mohl slýchat. A jak ve svém zásadním eseji Erben čili majestát zákona napsal Vojtěch Jirát: „Erben se snaží ne o malebné, vznosné a odstíněné slovo, nýbrž o ‚mocné‘ slovo.“
Vedle lyrických básní začíná Erben už za studií psát první balady, do Kytice později nezařazený Smolný var, a především vzniká první „nástřel“ Polednice. V roce 1842 (tehdy se Erben také žení) mu kamarád z miletínského dětství vypravuje pověst o dvou osobách, které „učinily sobě slib, že se vezmou za manžely. Jinoch za nějaký čas umřel...“ Geniální Erben z lehce nahozené vyprávěnky vytepe mistrovsky vystavěný horor Svatební košile. Po dvaceti letech, v roce 1853, se odhodlá své balady svázat do Kytice. Jak proti tomu působí směšně velkoprodukce dnešních autorů a inflace básnického slova!
V předvečer dvoustého výročí narození se tedy k Erbenovi bude hlásit ve svém vysílání také stanice Vltava. Z různých stran a úhlů budeme vstupovat do jeho literárního odkazu i životního příběhu. Zazní řada erbenovských reflexí a esejistických fragmentů českých literárních historiků, kritiků a básníků, znít bude pochopitelně i hudba, inspirovaná Erbenovými baladami. Pamětlivi rady Durychovy: „Chceme, aby byl splacen Erbenovi dluh, aby jeho kniha nebyla jen čtena, ale aby každý, kdo ji čte, jí také naslouchal aspoň tak, jak jest schopen naslouchati. Neboť v Kytici jest opravdu obsažena všecka sláva a krása české řeči.“

Miloš Doležal, redaktor ČRo 3 – Vltava



  O jednom vítězství
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  20 let poté               

  Pořiďte si  
 
  Rudolfinum kontroverzní?
  Téma