|
Nekonečné čekání na lepší časy
Podobu české a slovenské fotografie osmdesátých let
přibližuje nultý ročník Festivalu Fotograf, který
v devíti pražských galeriích představuje v průběhu října práce
výrazných autorů tehdejší dekády. Jak konstatuje Vladimír
Birgus, kurátor jedné z výstav věnovaných tvorbě kladenského
fotografa Jiřího Hankeho, v osmdesátých letech dominovaly
v české fotografii dva směry: dokumentární a inscenovaná
fotografie. Kurátor vybral ze známých Hankeho dokumentárních
cyklů Pohledy z okna mého bytu nebo Lidé
z Podprůhonu pouze jednotlivé fotografie, soustředil se
zejména na méně známé, nebo dokonce nepublikované snímky.
Skvělé, jemně ironické i zádumčivé Hankeho fotografie si lze
prohlédnout v Leica Gallery Prague do 13. listopadu.
Podle Birguse ta nejlepší dokumentární díla v sedmdesátých a
osmdesátých letech tvořili autoři, kteří se fotografováním
nezabývali profesionálně a měli tak větší svobodu než lidé
zaměstnaní v tisku a podléhající autocenzuře. Tito nezávislí
autoři mohli daleko pravdivěji ukazovat devastaci společnosti
i prostředí. Zatuchlost let normalizace ostatně vyjadřuje i
podtitul přehlídky – Nekonečné čekání –, který podle
uměleckého ředitele festivalu Pavla Baňky vypovídá o tehdejší
náladě ve společnosti a očekávání brzké (?) změny.
Většina výstav, které dokumentují hledání formy (dokumentární
fotografie, konceptualismus, vizualismus) i obsahu (zpodobení
chmurných i zábavných stránek života v socialistickém
Československu), potrvá do konce října, některé z nich se
protáhnou až do listopadu. Zajít můžete například do Školské
28, DOXu, Galerie NoD, Ateliéru Josefa Sudka, Leica Gallery
Prague a setkat se tu s pracemi Jana Svobody, Iren Stehli,
Jano Pavlíka, Josefa Mouchy, Jaroslava Anděla a dalších
tvůrců. Pestrost přehlídky doplňují projekce – třeba
připomínka legendární výstavy z roku 1981 v Plasích, kterou
kurátorsky zaštítila Anna Fárová –, odborné sympozium a
procházka po novostavbách z osmdesátých let. Vyjde i
monotematické číslo časopisu Fotograf, které bude zároveň
sloužit jako katalog festivalu.
Alena Sojková
|