Číslo 44 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Paavo Järvim.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Jano Pavlik: Poetical Electric Chair, 1987Nekonečné čekání na lepší časy

Podobu české a slovenské fotografie osmdesátých let přibližuje nultý ročník Festivalu Fotograf, který v devíti pražských galeriích představuje v průběhu října práce výrazných autorů tehdejší dekády. Jak konstatuje Vladimír Birgus, kurátor jedné z výstav věnovaných tvorbě kladenského fotografa Jiřího Hankeho, v osmdesátých letech dominovaly v české fotografii dva směry: dokumentární a inscenovaná fotografie. Kurátor vybral ze známých Hankeho dokumentárních cyklů Pohledy z okna mého bytu nebo Lidé z Podprůhonu pouze jednotlivé fotografie, soustředil se zejména na méně známé, nebo dokonce nepublikované snímky. Skvělé, jemně ironické i zádumčivé Hankeho fotografie si lze prohlédnout v Leica Gallery Prague do 13. listopadu.

Bořek Sousedík, Okolí Ostravy, 1980

Podle Birguse ta nejlepší dokumentární díla v sedmdesátých a osmdesátých letech tvořili autoři, kteří se fotografováním nezabývali profesionálně a měli tak větší svobodu než lidé zaměstnaní v tisku a podléhající autocenzuře. Tito nezávislí autoři mohli daleko pravdivěji ukazovat devastaci společnosti i prostředí. Zatuchlost let normalizace ostatně vyjadřuje i podtitul přehlídky – Nekonečné čekání –, který podle uměleckého ředitele festivalu Pavla Baňky vypovídá o tehdejší náladě ve společnosti a očekávání brzké (?) změny.

Iren Stehli, z cyklu Obchody, 1978

Většina výstav, které dokumentují hledání formy (dokumentární fotografie, konceptualismus, vizualismus) i obsahu (zpodobení chmurných i zábavných stránek života v socialistickém Československu), potrvá do konce října, některé z nich se protáhnou až do listopadu. Zajít můžete například do Školské 28, DOXu, Galerie NoD, Ateliéru Josefa Sudka, Leica Gallery Prague a setkat se tu s pracemi Jana Svobody, Iren Stehli, Jano Pavlíka, Josefa Mouchy, Jaroslava Anděla a dalších tvůrců. Pestrost přehlídky doplňují projekce – třeba připomínka legendární výstavy z roku 1981 v Plasích, kterou kurátorsky zaštítila Anna Fárová –, odborné sympozium a procházka po novostavbách z osmdesátých let. Vyjde i monotematické číslo časopisu Fotograf, které bude zároveň sloužit jako katalog festivalu.

Alena Sojková



  O jednom vítězství
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  20 let poté               

  Pořiďte si  
 
  Rudolfinum kontroverzní?
  Téma