Číslo 44 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Paavo Järvim.



 

 

 

 

 


 


Ivan Němec, publicista

Život není televizní seriál

Amazonii, pralesní oblast s nejrozmanitější biodiverzitou, tedy vlastností veškerých živých systémů vykazovat rozdílnost, vymezuje povodí řeky Amazonky i Orinoka, jež jsou od věků propojena osídlením místními obyvateli. Amazonie je však také drama polského autora Michala Walczaka, které má s předchozí stručnou charakteristikou leccos společného. Do podoby rozhlasové hry, jejíž premiéra proběhla na Vltavě (6. 10.), ji upravila dramaturgyně Klára Novotná.
Hlavními postavami této poněkud hořké komedie je mladá herecká dvojice, která touží dělat divadlo, jež bude mít odpovídající uměleckou hodnotu. Jenže Mundek s Anetou záhy poznají, že nelze žít jen v ambiciózních touhách po velkém umění, že potřebují také prostředky k tomu, aby se najedli a zaplatili nájem. Když marně čekají na obsazení do některé z vysněných postav, přijme Mundek nabídku na reklamu, v níž představuje pivní půllitr, a Aneta po úspěšném konkurzu obdrží roli Klaudie v nekonečném televizním seriálu s názvem Amazonie. Jejich touha po svobodné umělecké tvorbě se dostává do polemiky se skutečným životem, který přináší nové otázky: Lze vůbec mluvit o poklesu do umělecké špíny, slouží-li Aneta prostoduchému zábavnímu průmyslu, jenž slaví divácký úspěch?
Michal Walczak s dokonalou znalostí zobrazovaného prostředí ironicky vykresluje stupiditu seriálů, pošklebuje se jejich primitivním zápletkám i dialogům. Se stejnou zběhlostí však vypodobňuje i opačnou „uměleckou“ atmosféru, v níž se Mundek nakrátko ocitne. Jurek a Franka, představující kumšt výsostně intelektuální,  se narcisistně opájejí přesvědčením, že jedině oni mohou vytvářet ono skutečně „velké“ a „opravdové“ umění. Mundek s Anetou bloudí tímto pralesem, v němž všechno kolem, včetně oněch obou živých uměleckých systémů, vykazuje rozdílnost a zároveň propojenost jako oblast skutečné Amazonie. Rozdílné, a přesto propojené jsou i brány, jimiž vstupují do umění i opravdového života, který na rozdíl od televizního seriálu prochází krizí. Zda se někdy naplní jejich touhy, se z neukončeného konce hry již nedovíme.
Režisérka Natália Deáková, sama v rozhlasové režijní práci ještě nepříliš zkušená, pracovala s herci, kteří vzhledem ke svému mládí nepatří k ostříleným matadorům. Opět se potvrdila stará známá pravda o náročnosti rozhlasového herectví, při němž záleží na detailním zvládnutí všech mluvních prostředků, aby třeba nepřesná intonace neposunula vyznění celé scény. Bylo možné si to ověřit třeba na scénách, jež jsou založeny na kontrastu. Proti „papírovým“ dialogům seriálu, jejichž prázdnota zvláště vyniká, je-li navíc přifouknuta hereckým patosem, stojí naopak rozmluvy probíhající v soukromí, jejichž „civilnosti“ a pravdivosti bychom měli uvěřit. Nejednou se přihodilo, že tento „reálný“ projev zazníval podobně jako onen dialog seriálový. Z hereckého podání bylo zkrátka slyšet, že ani vstup do rozhlasového života není lehký a samozřejmý.
I když by si režijní a herecká realizace Walczakovy Amazonie zasloužila při přísnějším posuzování nejednu výtku, musím na druhé straně přiznat: poslouchal jsem ji pozorně a nenudil jsem se při ní ani trochu.



  O jednom vítězství
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
  20 let poté               

  Pořiďte si  
 
  Rudolfinum kontroverzní?
  Téma