Číslo 6 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jánosem Bánem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Na severu se nežije snadno

Ze severských kinematografií známe asi nejméně norskou, ale i tady vznikají díla pozoruhodná, která vynalézavě nahlížejí do mysli lidí. Materiálně jim nic neschází, přesto je sužují záchvaty marnosti. Upadají do malomyslnosti a zejména za dlouhých zimních nocí hledají úlevu ve zpíjení, neschopni udržet si partnerské vztahy ani nalézt smysluplné zaměstnání. Mezi takové jedince patří protagonista filmu Na sever, který v úterý 7. února ve 22.05 uvede ČT2.

Jomar (Anders Baasmo Christiansen) se vydá na dalekou cestu na sever, aby tam navštívil svou někdejší ženu a hlavně malého synka, jehož od rozvodu neviděl

Jomar (Anders Baasmo Christiansen) překoná odevzdanost a úzkostné stavy provázené zlhostejněním a netečností a vydá se na dalekou cestu na sever, aby tam navštívil svou někdejší ženu a hlavně malého synka, jehož od rozvodu neviděl. Při putování, nejprve na sněžném skútru, později na lyžích, prochází zasněženými sceneriemi, aniž by – na rozdíl od publika – vnímal jejich krásu v předvečer blížícího se jara.
Hlavní hrdina se setkává s nejrůznějšími lidmi a vlastně se musí učit, jak vycházet s někdy podezíravými bližními, překonává i své samotářství, když zjišťuje, že člověk se někdy jen stěží obejde bez cizí pomoci. Režisér Rune Denstad Langlo se dotýká osamění, ať již dobrovolného, či vnuceného, vypráví o hledání ztracených citových vazeb, o překonávání depresí, kdy nepomáhá ani hospitalizace v nemocnici, ani léky.
Tvůrci – scénář napsal Erlend Joe a za kamerou stál Philip Ogard – se vědomě vzdávají jakéhokoli ozvláštňování. Prostý příběh vyprávějí uvolněně, vyhýbají se výrazové expresivitě i kouzlení s krajinomalbou. Zachycují lidské povahy jakoby v jejich nejzákladnější bázi, často mlčenlivé, dlouho nedůvěřivé. Setkávání s lidmi, stejně jako hrdina příběhu ztracenými v nedozírných pustinách norského severu, Jomara ovšem kultivuje, posouvá k přesnějšímu chápání vytčeného cíle. Zprvu se na cesty vydává téměř proti své vůli, jako kdyby snad neměl nic lepšího na práci – až teprve během putování si začíná uvědomovat svůj díl odpovědnosti na promarněné minulosti.
Na sever je dílko navenek neokázalé. Nehledá hlubinné ponory do trpící lidské duše ani si nelibuje v groteskních situacích, ačkoli k oběma polohám má stejnou měrou nakročeno. Naopak zdůrazňuje všednost lidského osudu: člověk musí mít tolik sil, aby jeho nástrahy zdárně překonal, nesmí se jim poddávat. Režisér necítí potřebu za každou cenu vše vypovědět a objasnit, zachycuje spíše letmé, prchavé okamžiky, stává se náhodným pozorovatelem, jenž na divákově zvážení ponechává, co vše z volně plynoucích událostí vyčte, jak se nechá oslovit.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Poučení z iPadu
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  S Burianem Na sever!     

  Nalaďte si  
 
  Slavné filmy se vracejí   
  Téma