Číslo 6 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jánosem Bánem.



 

 

 

 



 

Pavel Kohout, ekonom

Poučení z iPadu

Americký obchodní deficit s Čínou dosáhl v roce 2011 hodnoty tří set miliard dolarů, což je další rekord, uvádí The Economist. Přesto oficiální data vysoce nadhodnocují skutečné údaje, tvrdí britský časopis. Údaje o americko-čínském obchodu počítají jako čínský export do USA také zařízení vyrobená v Číně na zakázku americkými firmami. V těchto případech má čínská přidaná hodnota – skutečný export Číny do USA – jen nepatrný podíl na skutečné hodnotě obchodu.
Lze to ilustrovat na příkladě populárního iPadu. Je plně navržen a vlastněn americkou společností Apple. Montáž probíhá v továrnách tchajwanské společnosti Foxconn, které jsou umístěny v Číně. Většina součástek nepochází z Číny, ale z jiných zemí, především Jižní Koreje.
Společnost Personal Computing Industry Centre udává, že z každých 275 dolarů, za které se iPad prodává v USA, připadá jen deset dolarů na přidanou hodnotu čínské práce a součástek. (Jen něco přes pět dolarů připadá na práci samotnou.) Největší položku nákladů na iPad tvoří náklady na materiály ihned následované ziskovou marží společnosti Apple. Není divu, že tržní kapitalizace Applu se blíží čtyřem stem miliardám dolarů, což z ní činí jednu z nejhodnotnějších společností na světě. Relativní vývoj cen akcií Foxconn versus Apple jasně ukazuje, kdo má navrch. Akcie Applu posílily za posledních pět let o téměř čtyři sta procent, zatímco akcie Foxconn ztratily za totéž období téměř šedesát procent hodnoty.
Je zřejmá jedna podstatná věc: navrch má ten, kdo si může diktovat obchodní marže. Kdo pracuje ve mzdě anebo podniká v odvětvích s vysokou mírou konkurence, nikdy nezbohatne. Tato poučka může být použita jako dobré investiční vodítko: akcie společností, jejichž marže jsou tenké jak žiletka, protože jsou pod stálým tlakem, nikdy nestály za mnoho. Může ale fungovat i jako poučka pro hospodářskou politiku vlády: jen podpora odvětví s vysokými obchodními maržemi, které mají sídlo v České republice a které jsou vlastněny českými akcionáři, má cenu, jinak se staneme zemí nádeníků. (Hmm... Možná už je pozdě.)
Celkově připadá na americké dodavatele zhruba polovina hodnoty iPadu. Korejské firmy Samsung a LG, výrobci displejů a paměťových čipů, si naúčtují sedm procent hodnoty. Proč se tedy Apple vůbec obtěžuje vyrábět svá zařízení v Číně, když dodatečné mzdové náklady v případě výroby v USA by byly prakticky zanedbatelné?
Údajně není možné najít dostatečný počet Američanů, kteří by byli ochotni pracovat a žít v kasárenských podmínkách. Nevím, nevím. Sám bych si za počítač se značkou Made in USA rád připlatil, abych se netrápil s odpadávající klávesou, abych nemusel měnit základní desku pár týdnů po nákupu nového počítače a abych nedostával elektrické rány. Bohužel výrobce mi nedává na vybranou. Musím používat počítač vyrobený v Číně, i když to dělám velmi nerad, protože jsem ještě nezažil jediný kvalitní výrobek z této země. Může se pak někdo divit diskusím o úpadku Západu?!



  Poučení z iPadu
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  S Burianem Na sever!     

  Nalaďte si  
 
  Slavné filmy se vracejí   
  Téma