Číslo 6 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jánosem Bánem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Slavné filmy se vracejí

Téměř současně se v českých kinech vynořují dva dnes již vskutku legendární filmy, jejichž důležitou součástí, ba základním výrazovým prvkem je tanec. Zatímco britské Červené střevíčky (1948) se v melodramatické konvenci věnují baletu a dilematům s ním spojených, americký muzikál West Side Story (1961) novátorsky nakládá se zvoleným žánrem, zasazen do reálného prostředí velkoměstských uliček a plácků.

Oba snímky ve své době uhranuly publikum snad na celém světě. Červené střevíčky, nyní dokonce digitálně zrestaurované, okouzlily nejen svou barevně podmanivou barevnou stylizací baletních scén. Především ohromilo svrchované taneční umění Moiry Shearerové, jakkoli její slavné baletní vystoupení, jednolitou, snad desetiminutovou sekvenci, můžeme dnes vnímat i jako doklad stavu, v jakém se tehdy balet nacházel. Snímek West Side Story naopak překvapil svou opravdovostí a bezprostředností, když se nevtíravě inspiroval Shakespearovou milostnou tragédií Romeo a Julie. Ve filmu se oba znepřátelené rody proměnily v konkurenční pouliční gangy, mezi nimiž se svou lásku pokouší uhájit hlavní dvojice.

Sebeparodické Střevíčky

Režiséři Michael Powell a Emeric Pressburger vsadili v Červených střevíčcích na nezastřeně melodramatické pojetí příběhu. Nejenže jej zasadili do blahosklonného aristokratického prostředí, ale hlavně jej opřeli o kýčařsky dojímavou veteš té doby – neboť čím jiným je tíživé dilema hlavní hrdinky, zda se má věnovat milovanému tančení nebo milovanému muži, neboť obé, jak film prostřednictvím dívčina mefistofelského impresária přesvědčuje, sloučit nelze. Třeskutá vážnost, dnes nabývající až nechtěně sebeparodických rozměrů, tak rozleptává celý film. Převážila dojímavá linie sebeobětování, okořeněná nadsazenými postavičkami ruské baletní skupiny, tehdy módní záležitosti. Jistě i takovému typu filmů, u nás zastoupenému například Čápovou Tanečnicí (1943), se zhruba ve stejné době vysmál Martin Frič, když točil nestárnoucí Pytlákovu schovanku.

Filmům typu Červených střevíčků se vysmál už Martin Frič, když točil nestárnoucí Pytlákovu schovanku

Úchvatná West Side Story

Naproti tomu muzikál West Side Story ani po půlstoletí nezestárnul. Odmítl totiž stavět na vybroušených, bezmála akrobatických výstupech pohybových i na bezchybném pěveckém výkonu, tak to bylo obvyklé i v nejlepších muzikálech té doby (jako Američan v Paříži nebo Zpívání v dešti). Pěvecké i taneční ztvárnění je i tady dozajista špičkové, ale nikoli zmrtvěle odosobněné. I zásluhou Natalie Woodové, Richarda Beymera nebo Georga Charikise, byť ve zpěvu dabovaných, se na nás nevalí sice bravurní, leč umělohmotná podívaná. Setkáváme se s postavami plně životnými, které řeší reálné problémy, třeba rasové předsudky, a prožívají reálné city. Film tak předjímá později běžné modernizované adaptace klasických děl, přetvořených přitom razantně, ale nikoli svévolně – připomínám aspoň, jak se tvůrci poprali s pověstnou balkónovou scénou.
Také West Side Story (premiéra na jevišti se odehrála v roce 1957) režírovala dvojice, Robert Wise a Jerome Robbins, jenž se soustředil na choreografii, chytlavou, strhující hudbu složil Leonard Bernstein. A neméně působivé jsou rovněž písňové texty, zaznějí mezi nimi i kousavě satirické, třeba onen rozmarný popěvek, co všechno se skrývá za tolik vychvalovanou americkou demokracií. Pokud přečkáte úvodní půlhodinu, po níž se celý příběh rozjíždí do potřebných obrátek, budete odměněni úchvatnou podívanou. Každopádně taneční i pěvecké výjevy oslovují silněji nežli místy plytké a drhnoucí „činoherní“ rozmluvy.

Film se okamžitě stal senzací: nasbíral celkem deset Oscarů a například v jednom pařížském kině na Elysejských polích se nepřetržitě promítal celých dvě stě šedesát týdnů. Položil základy nového, aktualizačního přístupu k muzikálu, později lemovaného takovými tituly jako Kabaret, All That Jazz nebo Vlasy.

Pokud přečkáte úvodní půlhodinu muzikálu West Side Story, budete odměněni úchvatnou podívanou

Jan Jaroš, filmový publicista



  Poučení z iPadu
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  S Burianem Na sever!     

  Nalaďte si  
 
  Slavné filmy se vracejí   
  Téma