Číslo 6 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jánosem Bánem.



 

 

 

 

 

 


 

Andrea Hanáčková, publicistka

Autentický Život na dialýze

Český rozhlas 2 – Praha uvedl v lednu v rámci programové řady Dokument úspěšné pořady z listopadové soutěže rozhlasové publicistiky Report 2011. Vysoko byl v rámci tohoto setkání hodnocen reportážní dokument českobudějovické autorky Martiny Vodičkové Čekám, až mi zazvoní telefon, aneb Život na dialýze. Přinesl portrét čtyřicátníka Jindřicha, který má za sebou dvě transplantace ledvin, pravidelně dochází na dialýzu a přes tento výrazný zdravotní handicap žije kvalitní život – má zaměstnání, aktivně tráví volný čas, dokonce pečuje o malého syna. Portrét člověka na dialýze nabídl v dokumentárním žánru již na sklonku devadesátých let cyklus Cesta – s mikrofonem po skrytých stopách osudů. Tentokrát však autorka udělala něco, co jsme zatím v české dokumentaristice v takové míře nezažili – profesionální nahrávací přístroj svěřila přímo svému respondentovi a nechala ho, aby svůj život, zážitky, rozhovory s blízkými lidmi, osobní reportáže i zpovědi natočil sám.
Na podobném principu jsou ve světě založené celé audioprojekty – od roku 1996 třeba funguje stránka radiodiaries.org, projekt, na jehož začátku byl nápad Joe Richmana dát nahrávací přístroj jako terapeutický prostředek lidem s nemocí AIDS nebo s rakovinou, vězňům i dozorcům, homosexuálům a lesbám, mladým svobodným matkám. Lidé nahrávají, mluví, zpívají, pláčou, předvádějí se nebo v nejupřímnější zpovědi sdělují věci, které se obvykle nahlas neříkají. Editoři pak auditivní materiál třídí, stříhají a ve spolupráci s respondentem vytvářejí závěrečný mix. Pořady vysílá americká NPR i britská BBC. Princip je tedy známý, otázkou je, jak se při současné dostupnosti levnější nahrávací techniky uchytí v Čechách.
Pořad Martiny Vodičkové ukazuje všechna pozitiva tohoto přístupu: Jindřich si sám vybírá situace a dokáže zachytit jak „exkluzivní“ prostředí dialyzační jednotky, tak banální rozhovor s matkou nebo se synem. Jen on ví, že i ve chvíli, kdy je mu fyzicky velmi zle, může ještě i natáčet. Slova volí jednou uvážlivě a pečlivě, jindy spontánně a nehledaně. Stejně tak lidé kolem něho reagují autenticky, někteří mikrofon dokáží „přehlédnout“, jiní mluví strojeně, ale tak to bývá, i když točí profesionál.
Srozumitelná stavba pořadu, gradace motivů, jasná periodizace deníkových audiozáznamů a přirozené vrcholy pořadu (strach z operace, chvíle se synem, reflexe blízkosti smrti) jsou už dílem trpělivé editace materiálu, dobrého střihu a jasné představy o vyznění pořadu, jakkoli autorka do díla vůbec nevstupuje. Představuje silnou osobnost, rváče, který k nemoci přistupuje vědomě, bez iluzí, ale nepokořeně. Ve spolupráci s režisérem Alešem Vrzákem využila Vodičková jen jednoduchý předěl, zvuk mobilního telefonního zvonění, které může pro Jindřicha znamenat jednoho dne zprávu o ledvině, jež je pro něj připravena na transplantaci. Snad by stálo za úvahu, zda by následná výprava zvukového mistra na autentická místa reportáže nepřinesla ještě hutnější sbírku zvuků – probarvily by Jindřichovu výpověď a ještě rozhlasověji zpřítomnily místa, v nichž se respondent běžně pohybuje.

Tvůrci se však vzdali dalšího působení na posluchačské emoce, síla výpovědi je především v syrovosti faktů, autentičnosti situací a upřímnosti pana Jindřicha.



  Poučení z iPadu
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  S Burianem Na sever!     

  Nalaďte si  
 
  Slavné filmy se vracejí   
  Téma