Číslo 12 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Lenkou Procházkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co se skrývá za tajemnými videonahrávkami?

Původem rakouský režisér Michael Haneke s oblibou zkoumá rodinnou soudržnost vystavenou zničující zátěži, aniž by přitom rozhodovalo časové ukotvení. Mnohdy k tomu přidává kriminální ozvláštnění. Vražednickou Bílou stuhu, kterou Česká televize vysílala minulou neděli, zasadil do let těsně před první světovou válkou. V neděli 25. března uvede ČT drama Utajený, které se odehrává v současnosti a kde znejišťující funkci plní tajemné videonahrávky, jež rozruší klid jedné rodiny. Nahrávky přitom neobsahují nic děsivého, jen dokládají, že kdosi cizí vniká do soukromí, pozoruje dům, náznakově šíří hrozbu (neumělá, jakoby dětská kresba kohouta s uťatou hlavou a okrouhle se šířící krvavou skvrnou) a bolestivě se dotýká dávných traumat, v paměti již dávno zasutých.

Georges (Daniel Auteuil) před svou ženou Anne (Juliette Binocheová) zapírá důležité informace, jako kdyby chtěl své blízké chránit před jejich neblahým dopadem...

Z povrchního pohledu lze vytušit, že příběh pojednává o bezmoci: navenek spořádání manželé, vychovávající pubertálního syna, narážejí na zjištění, že policie se jejich stížnostmi odmítá zabývat, protože se dosud „nic nepřihodilo“, psychické vypětí umocňuje skutečnost, že videozáznamy nedoprovázejí žádné požadavky, jako kdyby konečným posláním mělo být narušení veškerých jistot.
Haneke přivádí před kameru nenápadnou rodinu (on pracuje v televizi jako moderátor, ona v nakladatelství), nořící se do prostředí „sobě rovných“. Z večírků a různých sešlostí se klube pouhá společenská zdvořilost, která postrádá hlubší vazby – zvláště pak ve smyslu případně společného řešení obtíží. Zejména manžel Georges (Daniel Auteuil) se uzavírá do sebe, i před svou ženou, vznětlivě přecitlivělou Anne (Juliette Binocheová) zapírá důležité informace, jako kdyby chtěl své blízké chránit před jejich neblahým dopadem, tají, co podniká, doslova dotčen, když má cokoli prozradit.

Haneke svůj komorní portrét výtečně stupňuje, v retrospektivách nahlíží do minulosti, rozsévá falešné stopy, aby posléze popřel i hmatatelné důkazy usvědčující předpokládané pachatele. Režisér přitom vypouští některé „vnější“ události, o kterých se dozvíme jen z verbální odezvy (nápadné je to hlavně u policejního vyšetřování). Diváka udržuje v nejistotě ohledně původu právě sledovaného dění – to, že se díváme na úryvky z videokazet, si uvědomíme teprve tehdy, když se s obrazem začne manipulovat, třeba když se kazeta zrychleně převíjí dopředu nebo dozadu. Jsou to vesměs nehybné, jednolité záběry jakoby z neznámého zdroje, protože případné kamery si Georges nepovšimne, ani když se ocitne v její bezprostřední blízkosti.
Takže: Kdo nás vlastně sleduje?

Jan Jaroš, filmový publicista



  "Dialog" s mlčícím
  Nalaďte si
 
  Román o hledání    

  Pořiďte si  
 
  Slavík je slavík   
  Navštivte