Číslo 12 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Lenkou Procházkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Román o hledání

Máme-li jmenovat nejtypičtější vlastnosti románu jako žánru, patrně bychom se shodli na větším než malém rozsahu, převaze epiky – a to by bylo asi tak všechno. Vlastností románu je, že podobně jako Musilův hrdina je bez vlastností, respektive může mít téměř každou vlastnost, kterou mu přisoudíme. To, co kdysi dávno začalo jako plebejský výsměch vysoké kultuře pro vyvolené, jako drsné příběhy sdílené drsným „románským“ (tedy vulgárním) jazykem, během staletí zmutovalo v balzakovské, tolstojovské, joyceovské, kunderovské kánony, z nichž na každý přísahá pluk literárních vědců a armáda čtenářů. Tento vnitřní pohyb zajišťuje románu stálý přísun čerstvé krve do žil.

Důkaz o tom podává nové dílo Jiřího Kamena Kinžál (Mladá fronta). Ve slovníku literární teorie byste marně hledali schéma, jež by na tento takřka pětisetstránkový opus pasovalo. Pozornost věnovaná historii jedné české rodiny v posloupnosti řady generací by svědčila pro kronikální přístup. Sjednocující motiv – postava autorova alter ega jménem Jaroslav, sledovaného od dětství po zralý věk – by vedla k vývojovému románu. Propojení privatissima lidských osudů a „velkých“ dějin odkazuje k tradicím historického románu. A pak je tu aspekt kompoziční, svědčící o poučenosti formálními výboji nového románu a postmoderny.

Mně osobně na mysli tane označení román-řeka. Kamenův text je jednolitý proud strhávající silou vypravěčské suverenity vše, co mu přijde do cesty. Autor se v románu zmiňuje o prorůstání lidského a rostlinného světa na Arcimboldových obrazech – a právě tak u něj mizí hranice mezi vzpomínkou a fikcí, časem přítomným a minulým. Podobně jako kulturní vrstvy v archeologických nálezech jsou tu do sebe vklíněny tematické pásy, vrásněné a prohýbané silou autorovy imaginace. V těsném sousedství se tu ocitají nekonečné písky libyjské pouště za první světové války s šumavským tichem na počátku tohoto tisíciletí, kostra plejtváka obrovského se řvoucím lvem vytetovaným nad stehnem Emy Destinové, hořké osudy Jaroslavova otce se sladkou chutí kolínské limonády Koli.

Autorova vypravěčská strategie je stejně složitá jako labyrint čar, znázorňujících pohyb soch městem Kolínem v běhu času – z místa na místo nebo z bytí do nebytí. A stejně obtížné je i pátrání po smyslu toho všeho, tematizované nejvýrazněji stopováním životní cesty Jaroslavova otce. Román je historií hledání autentických hodnot, říká Lucien Goldman. To samé platí samozřejmě i o poezii a dramatu. V Kamenově textu splývá sen se skutečností právě tak snadno, jako se zde rozrušují žánrové i druhové hranice: síla básnické imaginace uhrane čtenáře od prvních stránek a řada sekvencí připomíná synopse dramatických útvarů – ne nadarmo je Kamen také autorem rozhlasových her. Ale Kinžál ve své celistvosti je nepřevoditelný do jiného kódu: nelze jej zhustit do „stručného obsahu“ ani zfilmovat. Je to výsostná literatura, která neilustruje, neodpovídá na otázky, nýbrž sama obrazy tvoří a otázky klade. „Tak, a jsem znova na začátku,“ řekne si Jaroslav v poslední větě knihy. Je třeba, abyste celý román četli s vědomím této katarze, jež má razanci zenového kóanu, a přijali ji se stejnou radostí, s jakou jste obraceli stránky této nevšední knihy.

Milan Pokorný



  "Dialog" s mlčícím
  Nalaďte si
 
  Román o hledání    

  Pořiďte si  
 
  Slavík je slavík   
  Navštivte