Číslo 12 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Lenkou Procházkovou.


 

 

 


 

 

 

Ivan Němec, publicista

Jaká jsme vlastně generace?

Kdo zažil abiturientský večírek, který se odehrává řadu let po večírku maturitním, ví dobře, jak takové setkání probíhá. Plácá se páté přes deváté, padají otázky zvědavé i přihlouple konvenční, pánové okukují své bývalé spolužačky a s mlsným špičkováním konstatují, že tamta by ještě dneska stála za hřích, zatímco támhleta už je skoro k nepoznání. Přibližně taková je výchozí situace dramatického textu Vladimíra Fekara Jiné moře, jehož podtitul se vyhýbá označení „rozhlasová hra“ a uvádí, že jde o „impresionistické nedějové oratorium pro deset hlasů jedné generace, zastavených u jezera“. Drama nastudoval režisér Radim Nejedlý v brněnském rozhlasovém studiu v dramaturgii Hany Hložkové; jeho premiéru uvedla stanice Vltava 26. února v rámci cyklu Hry a dokumenty nové generace.
Vladimír Fekar (1971), dramaturg zlínského divadla, již nepatří k začínajícím dramatikům; má za sebou několik monodramat i dramatizací, je autorem komorní rozhlasové hry Sestra a píše také prózu. Drama Jiné moře nenabízí „klasickou“ kompozici, u níž bychom mohli sledovat souvislou dějovou linii v určitém dramatickém oblouku. Skládá se z útržků dialogů a krátkých monologů, v nichž se posluchač zpočátku těžko orientuje, neboť ani nepozná, která z deseti postav právě mluví. Ze změti natrhaných promluv, v nichž občas zazní střípek vzpomínky, občas prostořeké popíchnutí spolužáka a občas také naprostá banalita, začneme však přibližně v polovině hry cítit, že tato skupina čtyřicátníků nejenže v roce 1989 společně maturovala, ale po dvaceti letech trpí i jakýmsi společným pocitem marnosti a rozladěnosti. Každý z nich je svým způsobem nespokojen s dosavadním naplněním svého bytí. Tyto „Husákovy děti,“ které vstupovaly do dospělosti s nadějemi a očekáváním, jež přinesl listopadový převrat, teď žijí prostředním životem, jenž uplývá v šedivé všednosti. Ve svém zklamání se navíc užírají vnitřním mindrákem, který jeden z nich vyjádří slovy: „Jsme posranej ročník, kterej vždycky jen přitakával!“ I dnes rezignují, byť se nemohou se současností smířit.
Drama, z něhož jsou cítit autobiografické prvky, svou komplikovanou strukturou naznačuje, že autor měl zřejmě vyšší ambice než jen vyjádřit prostým způsobem rozčarování jedné generace, která se marně pokouší odpovědět na otázku, jací jsme byli a jací vlastně jsme. Ve hře jsou pasáže, v nichž se v kontrastu s útržkovitými dialogy ozývá jazyk takřka básnický, dramatik pracuje s metaforickými obrazy, nechává zaznít sborový přednes blížící se voicebandu, snaží se vytvářet asociativní spojení. Potvrzuje tak, že mu šlo vskutku o osobitý způsob vyjádření, jak naznačuje podtitul hry. I vzpomínka na Debussyho impresionistickou skladbu Moře neslouží jen k vysvětlení názvu hry, ale obrazně naznačuje vztah mezi hudební skladbou a dramatem. Přesto se však domnívám, že různorodost užitých prostředků spolu s rozvolněností tvarovou by byly plně funkční teprve tehdy, kdyby vstupovaly do inscenace v určitém řádu, umocněny navíc režijní vynalézavostí. Takto slouží jako pouhý prvek ozvláštnění, jenž zaznívá na náhodných místech, aniž by nějakým způsobem rozdmýchal emoce.



  "Dialog" s mlčícím
  Nalaďte si
 
  Román o hledání    

  Pořiďte si  
 
  Slavík je slavík   
  Navštivte