Číslo 12 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Lenkou Procházkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

V čem je Havlova Asanace aktuální?

Václav Havel v posledních týdnech svého života ještě sledoval, jak v Divadle Na zábradlí chystají inscenaci jeho Asanace. Lednové premiéry se už nedočkal. Média ji jako první autorově hře uvedené po jeho smrti věnovala značnou pozornost. Kritika inscenace v denním tisku však byla spíše záporná.
Režiséru Davidu Czesanymu bylo vytýkáno buď, že nenašel interpretační klíč, jímž by hře z roku 1987 dal aktuální smysl, anebo – že aktualizaci provádí trapnými narážkami na současného Hradního pána. Zatímco druhá námitka je, jak soudný divák může sám zjistit, k pousmání a svědčí spíš o politické než o estetické orientovanosti recenzenta, první námitka se zdá na první pohled oprávněnější.

Hra jako metonymický obraz

Havel ve své předposlední hře podal prostřednictvím příběhu kolektivu architektů, kteří připravují asanaci městečka rozkládajícího ho se pod jakýmsi středověkým „hradem“, metonymický obraz někdejšího socialistického zřízení i s jeho politickými peripetiemi – včetně tehdy aktuální „perestrojky“. Nad architekty i obyvateli městečka bdí tajuplný tajemník, jehož jedinou činností jsou elegantní sestupy a výstupy po schodišti haly, v níž architekti rozvíjejí své úvahy nad velkým modelem hradu s podhradím. Zde se také setkávají se zástupci obyvatel, kteří proti asanaci protestují. Politická rozhodnutí o charakteru a rychlosti asanace ovšem činí „inspektoři“, s nimiž jedinými, zdá se, tajemník komunikuje. Nový inspektor přináší nový, kritičtější pohled na chystanou asanaci, pobízí architekty k samostatnějšímu a svobodnějšímu myšlení, ti podlehnou euforii, uspořádají orgiastický mejdan, ale jejich tvůrčí zanícení a ekologií ovlivněné nápady zchladí další inspektor, jenž apeluje na „odstranění dřívějších deformaci“ a přikazuje v asanaci pokračovat…

Protikladní hrdinové Asanace: málomluvný architekt Plechanov (Igor Chmela) a výmluvný vedoucí architektů Bergman (Jiří Ornest).

Metonymie příběhu odkazuje k manýrám někdejší komunistické věrchušky tak jednoznačně, že inscenační prvky, jež se pokoušejí o přímočaré přesměrování podobenství k současnosti, spíše matou; i když jsou milé – jako třeba způsob, jímž Ladislav Hampl podává prvního inspektora coby karikaturu současných rychlokvašených, neotesaných manažerů. Inscenace ale přesto k dnešku hovoří. Nikoli ovšem tím, že by se strefovala do současného stranicko-mafiánského establishmentu, ale tím, jak přesně vykresluje charaktery lidí, kteří jsou vystaveni zvůli arogantní moci a svým uhýbavým chováním ji vlastně drží nad vodou.

Schémata a charaktery

Aniž by se pouštěl do přílišného psychologizování, jež by ostatně narušovalo symetrickou konstelaci dramatických rolí, vede režisér interprety tak, aby jejich figury nebyly jen hlásnými troubami určitých idejí, ale přesvědčivými charakterovými typy, s nimiž se denně setkáváme. Méně se mu to daří u postav, schematicky zjednodušených už v dramatikově textu – jako například u věčně podroušené a vůči moci servilní architektky Macourkové (Natália Drabiščáková) či u rigidního funkcionalisty Ulče (Ivan Lupták). Nejlépe naopak dopadli tři ústřední aktéři. Nezapomenutelnou se stává postava vedoucího architekta Bergmana. Jiří Ornest dokáže působivě podat sofistikované úvahy, jimiž se tento intelektuál vyrovnává s proměnlivým „politickým počasím“ ovlivňujícím jeho práci. A jak umí zpřítomnit architektův bolestínský náhled na vlastní bezcharakternost, ze které se tento doyen snaží uniknout dětinskými lamentacemi a pubescentními výhružkami, že spáchá sebevraždu! Kristina Maděričová ztělesňuje Bergmanovu životní partnerku Luisu jako stárnoucí, leč stále ještě přitažlivou ženu, jež vůči němu chová jak mateřské city, tak jisté opovržení.

Vrchnost uvolnila otěže, architekti se radují, pijí, tančí, zpívají... (Ondřej Veselý, Natália Drabiščáková, Igor Chmela, Kristina Maděričová). 

A byť je díky této ambivalenci sympatická, nakonec se přece jen ukáže, že schopnost rozpoznávat pravé city a hodnoty už ztratila. Opakem Bergmana je málomluvný architekt Plechanov. Toho Igor Chmela úsporně črtá jako jediného opravdu charakterního člověka. Jeho hra na elektronické klávesy – Havel původně předepisoval housle – celou inscenaci značně oživuje. A jakoby s přídechem ironie stvrzuje Wittgensteinovu tezi, že o čem nelze mluvit, o tom je třeba mlčet. Závěrečný Plechanovův čin pak povyšuje hru plnou komiky na opravdové drama.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Jan Dvořák



  "Dialog" s mlčícím
  Nalaďte si
 
  Román o hledání    

  Pořiďte si  
 
  Slavík je slavík   
  Navštivte