Číslo 13 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Herbertem Blomstedtem.



 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Nestyďme se za to, jak vypadáme

Dívá se na vás okolí skrz prsty jen proto, že jste zakulacenější, než bývá zvykem? Přijdete dokonce o práci, protože všem připadáte nechutně ohyzdní? Přesto nehubněte a svůj vzhled přijměte jako výzvu. Přesně o tom pojednává izraelský komediálně laděný snímek Na velikosti záleží (v úterý 27. března ve 22.00 uvádí ČT2). Režiséři Erez Tadmor a Sharon Maymon sledují strastiplné osudy několika tlouštíků, kteří po marných bojích s nadváhou nakonec zakotví v japonském národním sportu zvaném sumo. Dosavadní vada se rázem změní v přednost.

Ve filmu hrají opravdoví tlouštíci, kteří se neostýchali vysvléci se a předvést svá přetučnělá, břichatá těla

Snímek hlásá ideu, že člověk by neměl dělat nic, co se se míjí s jeho přirozeností, ať se to týká čehokoli včetně stravování. Ukazuje kurzy na zhubnutí jako činnost omezující rozvoj osobnosti, dokonce odmítající i mateřství („vždyť byste po porodu dvojnásobně přibrala“). Zdůrazňuje, že člověk by se neměl přetvařovat jen proto, že to okolí očekává – a to se týká jak vzhledu, tak partnerských vztahů. Tlustý Herzl (Itzik Cohen) se sice vzepře dietologické tyranii, kterou zosobňuje odtažitá vedoucí kurzu, ale již se neodváží sdělit svým nejbližším, matce a dívce, do níž se zamiloval, že se začal věnovat zápasení sumo. Málem tím svůj milostný vztah pohřbí.
Autoři zajisté pracují s očekávatelnými klišé, a to jak v rozkreslení mezilidských vztahů, tak v náročné přípravě na turnaj v sumo. Po překonání či nápravě nedostatků se nakonec všechno v dobré obrátí, avšak dlouho trvá, než se hrdinové ztotožní se svým údělem: jeden řeší svou homosexuální orientaci a přes internet hledá vhodného partnera, další podezírá svou ženu ze záletnictví...
Film zdůrazňuje, že lidé by si měli vycházet vstříc (Herzlova matka dokonce ušije speciální cvičební úbor pro zápasníky), že by měli odpouštět prohřešky, jichž se dopustí v afektu. Tento bezmála osvětový rozměr ovšem obsahuje řadu komediálních prvků, provázejících proměnu opovrhovaných mužů v sebejisté osobnosti. Z melodramatické dikce film vybočí jen několikrát, ale pokaždé překvapí – například v krátké retrospektivě, v níž znenadání zajiskří černý, morbidní humor, jenž celé vyprávění projasní. To když si Herzl vybavuje, za jakých okolností zemřel jeho otec: sesunul se s ním přetížený balkon, když mu synek přinášel noviny...
Na snímku je pozoruhodné, že role ztvárnili opravdoví tlouštíci, kteří se neostýchali vysvléci se a předvést svá přetučnělá, břichatá těla. Poselství odečítáme jen zdánlivě banální: Nestyďme se za to, jak vypadáme. Důležité je přece, jací jsme.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pes, špek a net
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Upírka v hudebním baru

  Pořiďte si  
 
  Výpravy za ztracenými příběhy
  Téma