Číslo 13 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Herbertem Blomstedtem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Výpravy za ztracenými příběhy

Prochází časem. Plynule a přirozeně. Nahlíží do minulosti, hledá v ní vysvětlení pro přítomnost a naději pro budoucnost. Říká, že historie se opakuje, že všechny příběhy už tady jednou byly. Samozřejmě v jiných podobách, A doufá, že jeho práce přispěje k tomu, že se v dědictví naší paměti, tedy alespoň v jejím miniaturním zlomku, dokážeme lépe orientovat. Stopy, fakta, tajemství, tak se jmenuje jeho pořad, jeden z nejposlouchanějších v Českém rozhlase. Prvního dubna si ho na Dvojce budete moci naladit už posté.

Na počátku byl nápad bývalého ředitele stanice Praha Jiřího Vejvody spojit se s investigativním (nemá to slovo rád) novinářem Stanislavem Motlem, aby pro rozhlas připravil dvacetidílnou sérii reportáží Stopy, fakta, tajemství. Souběžně s ním ho oslovil i tehdejší programový ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan, který o tento pořad projevil velký zájem. Někdo by byl takovou nabídkou víc než polichocen, ale „ostřílený profík“ Motl spíš zrozpačitěl. Pochyboval, váhal. Profesionálové si jsou totiž obvykle dost dobře vědomi všech nástrah, které se jim mohou postavit do cesty. A Stanislav Motl v rozhlase nikdy nepracoval, jeho médiem byly do té doby pouze noviny a televize, vyjadřovacím prostředkem psané slovo a obraz, nikoli zvuk. Pozitivem v moři nejistoty byl příslib týmu spolupracovníků. Nakonec tedy na nabídku kývl a navrhl nikoli dvacet, ale rovnou pětačtyřicet dílů. Rozpaky se přesunuly „na hřiště“ ředitele stanice. Naštěstí pro nás posluchače nabraly věci směr éter a na konci všech pochybností a rozpaků stál bestseller.

Lidé touží po informacích. I proto je pořad Stanislava Motla tak oblíbený

Za dveřmi archivu

Sám o sobě říká, že je workoholik. Píše knihy, beseduje se čtenáři a posluchači po celé republice, novinářsky působí v zahraničí, třeba v Izraeli, v Německu připravuje reportáže, jejichž základem je pátrání po dětech válečných nacistických zločinců. A to je jen zlomek výčtu jeho aktivit. Nejraději ale má tu část své práce, kdy sedí zavřený v archivu a zrnka historického prachu sestavuje do mozaiky zapomenutých příběhů, rozmotává klubka záhad, které doposud nebyly vyjasněny. Co nenajde v archivu, dohledává v knihovně. Své osobní. Čítá na osm tisíc svazků. „V tomhle mám výhodu, protože můj soukromý archiv je už obrovský, mohu do něj kdykoli sáhnout. Ale když se blížil stý díl Stop, pochyboval jsem, že dokážu připravit ještě nějaké další díly. Seděl jsem tenkrát v letadle z Tel Avivu a byl z toho docela špatný. Vylovil jsem svůj notes, jsem totiž takový nemoderní člověk, raději mám papír než počítač, a řekl si – uvidím. Než jsme v Praze přistáli, dal jsem dohromady dalších šedesát dílů. Nevím, jestli je všechny dokážu realizovat. Připravit týden co týden půlhodinové vysílání je docela obtížné.“

Jak se to dělá

Jen ti, kteří někdy něco takového zkusili, si dovedou představit, jak obtížné je sehnat a poskládat všechny potřebné informace, pokud má mít reportáž nějaký smysl. Stanislav Motl zdůrazňuje, že kdyby byl na všechno sám, nemohl by pro rozhlas v takovém tempu vůbec pracovat. Pouze scénář se skládá z osmi stránek textu. Rozumějte – z osmi stránek originálních, ověřených informací. A to je jen počátek. „Proto je důležité mít tým spolupracovníků, což je snem každého tvůrce,“ pochvaluje si Stanislav Motl, „nebýt Vlada Príkazského, sotva bych sto dílů udělal.“ Krom zmíněného režiséra spolupracuje s dramaturgem Danem Moravcem a o technickou stránku věci se potom starají Jitka Borkovcová, Tomáš Gselhofer, Tomáš Zikmund, nezanedbatelný podíl na přípravě pořadu mají spíkři Libor Vacek či Eva Senetová.„Je to taková dělba práce. Já vymyslím témata, napíšu scénář, natočím rozhovory a komentáře, a pak už je to na ostatních.“

Rozhlasový Oscar

Vzpomínáte, jak vypadá ceremoniál předávání filmových Oscarů? Ocenění jmenují v dlouhých projevech všechny, kdož se podíleli na jejich úspěchu. Něco podobného běželo hlavou Stanislavu Motlovi, když mu v Londýně udělili, již podruhé, Cenu Asociace mezinárodního vysílání, jakéhosi rozhlasového Oscara. V roce 2010 tuhle cenu získal jako vůbec první Čech za dokument Chlapec a hvězdy, který posluchači ve Stopách slyšeli, a loni se mu vítězství jako prvnímu z oceněných podařilo obhájit. Tentokrát za pořad Letec a smrt. „Nesmírně si toho cením. Porotu tvoří čtyřiačtyřicet dokumentaristů z celého světa a nikdo za nikoho nelobbuje, nikdo nevyvíjí na porotu žádné tlaky,“ říká Stanislav Motl. Dalo by se říci, že rozhlasový začátečník dokázal porazit veterány z BBC, CNN a dalších stanic. Mezi šesti sty přihlášenými příspěvky nenašel konkurenta. „Opět musím zdůraznit, že dík patří Českému rozhlasu. Někdo přece musel můj příspěvek do soutěže poslat, vyřídit všechnu tu byrokracii, nechat pořídit překlad... Být to jenom na mně, k ničemu podobnému bych se neodhodlal.“

Nekončíme

Stý díl pořadu Stopy, fakta, tajemství se bude vysílat prvního dubna, na apríla. „Chtěl jsem připravit něco zábavného, odlehčeného, něco, co by posluchače pobavilo,“ vykládá Stanislav Motl, „a napadl mě neustále zmiňovaný konec světa, tedy mayský kalendář. Když jsem ale začal shromažďovat fakta, zjistil jsem, že to zase taková legrace není. Nemyslím, že by 21. prosince život na Zemi definitivně skončil, ale dostal jsem se k dokumentům, jež jsou docela zarážející.“ Čtenáři prominou, pointu prozrazovat nebudeme. Důležité je, že Stopy, fakta, tajemství nekončí. Další zajímavé díly už jsou připraveny. A je opravdu na co se těšit.

Šárka Vieweghová

Foto Robert Zlatohlávek



  Pes, špek a net
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Upírka v hudebním baru

  Pořiďte si  
 
  Výpravy za ztracenými příběhy
  Téma