|
Upírka v hudebním baru
Zpěvačka a skladatelka Lenka Dusilová je na české scéně
mimořádně vzácným úkazem. Podobně jako příkladně Dan Bárta
pobrala svého času dost popularity na to, aby v líbivých
šatičkách z popové konfekce protančila mezi slavíky českého
showbyznysu a vydělala na pohřební věnec hudebnímu průmyslu.
Jenže se stal pravý opak. Naštěstí.
Počínaje přinejmenším albem Mezi světy z roku 2006 přesáhla
stigmatizovaná rebelka s divokou minulostí hranice mainstreamu
a její záběr se začal rozšiřovat skoro všemi myslitelnými
směry. Na turné po USA si zahrála s country legendou Emylou
Harris, s česko-slovenským kvartetem Vertigo vstoupila do
hájemství moderního jazzu, spoluprací s Divadlem Continuo si
ohmatala možnosti scénické hudby a jako členka Eternal Seekers
v koexistenci s Beatou Hlavenkovou a kvartetem Clarinet
Factory dokráčela až k trojmezí, kde se může elektronika a
jazz potkávat s klasikou.
Bohatou multižánrovou zkušenost nyní Dusilová úročí na novém
albu Baromantika (vydává 100PROmotion), nesnadném, ale o to
dobrodružnějším. Na cestě za novými možnostmi hudebního
vyjádření zpěvačce vypomohla pestrá společnost kreativců – od
pianistky Hlavenkové a aktivnější polovičky Tara Fuki Doroty
Barové přes aranžéry elektropopových Toxique a propagátory
soudobé hudby z Orchestru Berg až po anglického písničkáře
Justina Lavashe nebo frontmana „steeldrumových“ FruFru Václava
Bartoše. Tou ambiciózní sestavou spolupracovníků samozřejmě
protagonistka zariskovala – že i z chutných ingrediencí může
vzniknout dortík ukrutné chuti, známe nejen z Čapkovy pohádky.
Lenka Dusilová však v posledních několika letech vyzrála v
mimořádnou osobnost, jež po vzoru například Björk, v našich
měřítcích snad Ivy Bittové, dokáže svůj autorský potenciál
křížit s jedinečným přínosem rozličně naladěných kolegů a
odčerpávat z jejich osobitosti ve prospěch vlastního
originálního směřování. Takové muzikantské upírství neprospívá
jen jí samotné, ale i posluchačům, kteří se hlasem, zvuky a
atmosférou Baromantiky konfrontují s hudbou, jež bez velkého
přehánění snese globální měřítka.
Milan Šefl
Foto Bet Orten |