Číslo 13 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Herbertem Blomstedtem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Když filmové podnikání ovládl zvuk

V krátké době se do tuzemských kin dostaly dva snímky, vzdávající hold dávno odvátým filmovým časům. Již recenzovaný Hugo a jeho velký objev se obrátil až k začátkům pohyblivých obrázků spojeným s jejich prvním mágem Georgesem Méliesem, letošní oscarový vítěz The Artist (získal cenu za film roku, režii i herce v hlavní roli) se zaměřuje na krutý přelom němé a zvukové éry, která pohřbila řadu velkých hvězd předchozí epochy – příliš si zvykly na rozmáchlá gesta a nápadnou mimiku, mluvily skřípavě a neuměly ani zpívat, ani tančit.

Letošní oscarový vítěz The Artist se zaměřuje na krutý přelom němé a zvukové éry, která pohřbila řadu velkých hvězd předchozí epochy


Ačkoli má The Artist anglický název a odehrává se v Hollywoodu, vznikl ve francouzsko-belgické koprodukci a zaštiťují jej převážně evropští tvůrci s režisérem Michelem Hazanavuciusem v čele. Oproti dosavadním pohledům na onu dobu, které se vyznačovaly ironizující nadsázkou (ze zahraničních vzpomeňme aspoň Zpívání v dešti nebo Němý film, z českých na stylizovaný začátek Pytlákovy schovanky), se The Artist vzdává prvoplánového zesměšňování, naopak se pokouší v inscenační i vypravěčské rovině evokovat dávné filmové postupy – včetně užití černobílého materiálu, téměř čtvercového formátu a zejména včetně výrazových konvencí němého filmu, tedy absence mluvy. Zní jedině doprovodná hudba.
Hrdinou snímku, tvořeného skutečně jen neslyšným otevíráním úst, kdy mluvu zastupují jen občasné mezititulky, výmluvnými výrazy tváře a gesty, je slavný herec George Valentin (Jean Dujardin skvěle vyhmátl zvyklosti takových veličin), zářící v exotických historkách, dílem romantických, dílem dobrodružných, ať již se odehrávaly v Gruzii, Německu nebo třeba v exotických pouštích.
Je si natolik jist svým postavením, že odmítne účinkovat ve zvukových filmech – a překotný vývoj techniky i nastupující hospodářská krize jej záhy smete, zůstane mu jen oddaný psík. Usměvavý elegán s nezbytným knírkem však kdysi okouzlil Peppy (Bérénice Bejoová), nastupující adeptku filmové slávy, představitelku těch, kteří umějí libozvučně mluvit, smát se, zpívat i obratně se pohybovat. Pomohl jí dostat se před kameru – a ona mu za tu velkomyslnost zůstala vděčná, ochotna se o něho postarat, když bude na dně.
Hazanavicius skutečně evokuje obvyklá melodramatická klišé oněch dob, včetně hereckých, aniž by je zesměšňoval, dobromyslně poukazuje, že se příliš neliší od těch dnešních, zbavených jen zábran a vlezlejších. Stylu zvolené epochy přizpůsobil nejen ukázky z Georgových (fiktivních) filmů, ale i vypravěčské pojetí celého příběhu, podřídili se mu i další herci (John Goodman hraje producenta, Penelope Ann Millerová odtažitou hrdinovu manželku, John Cromwell se převtělil do oddaného řidiče).
The Artist zůstává bez slyšitelné mluvy a ruchů po celou dobu, kdy hrdina odmítá – dílem z hrdosti, dílem z obav – nabídku, aby se spolu s Peppy vrátil pod světla reflektorů. Svou surreálnou nápaditostí zaujme i sekvence (snová, jak se záhy ukáže), kdy se hrdina zbrocený potem budí ze snu, v němž slyšel – a to doopravdy, jak každý divák může dosvědčit – cinkání sklenek, zvonění telefonu či další zvuky, ale nikoli svůj hlas. Jiný roztomilý nápad s uplatněním zvuku vyvstane i v závěrečné sekvenci, kdy hrdina ještě mluvit nechtěl, ale už byl slyšet...
Ačkoli se režisér pyšní ryze autorským vkladem, neboť sám si napsal i scénář, snadno rozpoznáme vliv dalších podobně utkaných historek o vděčné hvězdě, která se láskyplně odvděčí svému objeviteli, když ten upadne do nesnází: to je přece schéma filmu Zrodila se hvězda, jehož všechny tři zvukové verze kdysi uvedla Česká televize. Ale žádná nebyla tak decentně vnímavá, tak nostalgicky půvabná jako právě Hazanaviciusův snímek. A pomiňme hudrání hnidopichů, že odborný filmový časopis Variety nikdy netiskl drby ze života slavných herců, ale jen recenze...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pes, špek a net
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Upírka v hudebním baru

  Pořiďte si  
 
  Výpravy za ztracenými příběhy
  Téma