Číslo 14 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou režisérkou.
Agnieszkou Hollandovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mamas & Papas – pod povrch lidských trápení

Prolínání několikerých osudů, zprvu ještě nespojitých, je příznačné pro leckteré nezávislé filmy americké, rádi takový tvar využívají i tvůrci francouzští. Souběžné sledování událostí totiž dovoluje konfrontovat různé přístupy k týmž problémům – a v případě českého filmu Mamas & Papas (8. 4., ČT1, 20.00) se jedná o vesměs traumatizující pocity a stavy v souvislosti s dítětem, ať již jde o nenaplněnou touhu po něm, či naopak strach z mateřských závazků.

Scenáristka a režisérka Alice Nellis vybudovala příběh na rotující čtveřici párů, manželských i mileneckých, nucených řešit, někdy až s maniakální umanutostí, nejniternější jizvy. Přitom sledované události nejsou jen prostě skládány vedle sebe, nýbrž se splétají až do zmnožených pohledů na tutéž událost. Někdy postačí, aby se tentýž výjev, který jsme již viděli, vrátil na svůj počátek, případně aby se překryly dva dějové plány, avšak tentokrát z pohledu jiné dominující postavy, což potom vede k odlišnému vývinu dalších událostí.
Ostatně tato nedořečenost, která se ozřejmuje až v dalším toku vyprávění, patří mezi důležité stavební kameny. Některé zlomové okamžiky nejenže nespatříme, ale zprvu ani netušíme, jaká pohroma vlastně udeřila, protože osoba, která se o ní dozví, si ji nechává pro sebe. Také si uvědomíme, že dění neprobíhá v přísně souběžné časové ose, vznikají rozestupy, pauzy, dějové vrstvy se navzájem předcházejí, či naopak zpožďují.
Alice Nellis přivedla na scénu postavy psychicky trpící, jimž hrozí rozvrácení vnitřních jistot – a jejich ztvárnění vyniká o to přesvědčivěji, že je nevtíravé. Stárnoucí lékařka zabývající se léčbou neplodnosti, přitom sama stižená tíživým rodinným traumatem, tvoří určitý svorník, kolem něhož se točí další postavy. Zuzana Bydžovská strhujícím způsobem postihla zejména její němou bolest, vtělenou do mimiky i ztišených slov, marně potlačovanou návalem práce či pobytem v přímořském letovisku u přítelkyně.
Mistrné je zasazení poklidně plynoucího příběhu do autenticky vyhlížejících reálií. Postavy jsou ukotveny ve svých profesích (lékařka, veterinář, herečka, pokladní) zcela spontánně, do prostředí velkoprodejny, pouličního ruchu i dopravních prostředků vklouzávají uvolněně, ba s dokumentaristickou hodnověrností. I díky kameramanům Matěji Cibulkovi a Davidu Čálkovi dosáhla Alice Nellis punce bezprostřednosti, která dýchá doslova z každého okamžiku. Vychutnejme si to.

Jan Jaroš, filmový publicista

Alice Nellis dosáhla bezprostřednosti, která dýchá doslova z každého okamžiku filmu



  Vyznání publiku
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Co s Leninem?

  Pořiďte si  
 
  Dietní ochutnávka
  Navštivte