Číslo 14 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou režisérkou.
Agnieszkou Hollandovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Agnieszka Hollandová, filmová režisérka

O Palachově činu byla natočena řada dokumentů, autoři hraných filmů však o toto téma dosud téměř nezavadili. Proč tomu tak podle vás je?

Filmařům se do ztvárnění té doby opravdu moc nechtělo, ani dokumentaristé to neměli snadné, někteří moji čeští přátelé líčili, že museli bojovat o podporu, o peníze, o zájem. Když padl komunismus, lidé jako by chtěli na minulost co nejrychleji zapomenout. Hlavně vzpomínky na vlastní chování pro ně často nebyly nijak lichotivé. Neradi si připomínáme, jak jsme byli konformní, nebo jak jsme selhali. Proto si myslím, že musela přijít nová generace, která ty zážitky neměla. Teprve ta má odvahu dotknout se tématu, snažit se o postižení pravdy.

Byla nechuť k podobným tématům patrná i v Polsku?

V podstatě ano, i když si myslím, že tam je větší zájem o dějiny, společnost je víc zpolitizovaná. Přesto i u nás byla minulost pojednávána spíš publicisticky nebo historiograficky, v hraném filmu po léta nevznikla významná díla například o Solidaritě nebo o výjimečném stavu, o vojenském puči Wojciecha Jaruzelského. Solidarita měla v době rozmachu deset milionů členů, ale po nastolení výjimečného stavu z nich zbylo – optimisticky řečeno – deset tisíc, ve skutečnosti i méně. Není příjemné o tom hovořit.

Navíc po pádu komunismu měla společnost jiné starosti...

Jistě, když se konečně vymanila z traumat sedmdesátých a osmdesátých let, octla se v jiné, opět svým způsobem traumatické situaci. Mnohým se zatočila hlava z možností, které se nabízely, řešili, jak rychle zbohatnout. Na komunismus se pohlíželo jako na něco trapného a směšného, ale pro mnohé se zároveň jevil i jako docela příjemná doba, vždyť se tehdy vlastně nežilo tak zle...

Něco podobného zaznamenáváme i u nás.

Až mladá generace se na všechno může podívat jinýma očima, teprve teď dozrává doba k jinému hodnocení. Není náhoda, že o minulost se zajímají mladí historici a tvůrci, osvobození od resentimentů otců. Po pádu komunismu řekl Lech Walesa, že skutečná svoboda nastane, až umřou všichni lidé z generace, která žila v nesvobodě. Symbolizuje to i známý biblický příběh: Mojžíš vedl Židy z Egypta čtyřicet let, než konečně došli k zaslíbené zemi, protože chtěl, aby na cestě umřel poslední, kdo si pamatuje otroctví.

Co pro vás znamená práce na filmu Hořící keř?

Studovala jsem v Praze na FAMU v době, kterou popisuje scénář Štěpána Hulíka. Angažovala jsem se ve studentském hnutí, ocitla jsem se i ve vězení, dobře jsem znala tehdejší účastníky událostí. To, co jsem tu zažila, bylo pro mne zásadní iniciační politickou i lidskou zkušeností, zanechalo ve mně hluboké stopy, ovlivnilo můj pohled na svět a na lidi. Není tedy divu, že v okamžiku, kdy mi poslali scénář se silným, zajímavým tématem, přijala jsem to jako výzvu. Rozhodlo i to, že text pojednával téma velmi pravdivě, citlivě a vzrušujícím způsobem. Osud zaklepal na mé dveře a naznačil, že bych se měla vrátit k tomu, co bylo pro mne důležité a co třeba můžu pojednat způsobem, který bude zajímavý jak pro mne, tak pro české publikum i pro diváky jiných zemí. Zkušenost konce šedesátých let minulého století je totiž sice specificky česká, ale současně univerzální.

Je pro vás tedy tento film srdeční záležitost?

Abych strávila rok nebo dva roky života s nějakou látkou a obětovala jí všechnu energii, musí ten projekt pro mne znamenat něco víc než jen nějaký džob, musí ve mně vzbudit potřebu, abych ho vyprávěla zrovna já. Věřím, že tento film mi pomůže vrátit se k určitým okamžikům a konkluzím mého života a tvorby. Návrat do Česka je pro mne dost neobvyklou cestu do minulosti a současně pokusem o aktualizaci toho, co se odehrálo kdysi, ale co je stále důležité pro společnost.

Po dokončení filmu Jak zabít kněze o Jerzym Popieluszkovi, zavražděném polskou státní bezpečností, jste řekla, že chcete ukázat Poláky světu. Máte teď podobnou ambici – aby film o Janu Palachovi ukázal světu Čechy?

To je jiná situace. Scénář k filmu Jak zabít kněze jsem začala psát brzy po Popieluszkově vraždě, ještě za komunistů. Měla jsem pocit, že je to velmi důležité téma a že právě já mám šanci i povinnost o něm vyprávět. S Palachem jde o něco jiného, vždyť už dvacet let vzniku takového filmu nic nebrání. Jenže jak jsme o tom mluvili, dosud nebyl dostatek vnitřní potřeby. A teď, když jsem se toho úkolu ujala, nedělám to jako Johanka z Arku, která si myslí, že jediná třímá v ruce pochodeň pravdy. Mám mnohem skromnější záměr, prostě si myslím, že mohu být pro ten příběh přínosná. Když se to podaří, bude mít film význam pro společenské vědomí v Česku a snad i v zahraničí. Ale těžko mohu říct, že je pro mne prvotní. Můj cíl je udělat dobrý film.

Když jste konfrontovala osobní prožitky z bouřlivého závěru šedesátých let se scénářem Štěpána Hulíka, překvapilo vás něco v jeho přístupu?

Víte, nejdřív jsem nevěděla, že to psal někdo tak mladý, znala jsem jen text, ne autora. Scénář mě zaujal, překvapila mě jeho pravdivost. Fakta, psychologie a motivace postav – vše bylo zpracováno citlivě a s obdivuhodně moudrým nadhledem. Nic tam nepůsobilo černobíle. Když jsem se pak setkala se Štěpánem, překvapilo mě, jak to všechno mohl vědět, když je tak mladý. Znovu se tu potvrdilo, že existuje něco jako umělecká empatie. Abyste něco procítila přesně a pravdivě, nemusíte to sama zažít.

Agáta Pilátová

Foto Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 27. 3.



  Vyznání publiku
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Co s Leninem?

  Pořiďte si  
 
  Dietní ochutnávka
  Navštivte