Číslo 14 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou režisérkou.
Agnieszkou Hollandovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rembrandt aneb Dietní ochutnávka

O výstavním programu Národní galerie si její zainteresovaní návštěvníci přestali činit iluze již za časů působení Milana Knížáka v čele této instituce. Za nového vedení Vladimíra Rösela se dosud nezměnilo ničehož a snad by to ani nevadilo; za světovým uměním jsme uvykli jezdit i chodit jinam než právě do objektů Národní galerie. Jen kdyby se titulem současné výstavy, svým způsobem vskutku významné, nezachovala tato bývalá první dáma českého galerijního provozu natolik pokrytecky.

Vždyť jak jinak nazvat nedůvtipný, omezeně obchodnické myšlení sugerující název současné výstavy Rembrandt & Co. (potrvá do 27. května), než pokrytectvím, marketingovým balamucením návštěvníků v situaci, kdy jinak zodpovědně připravená výstava těží z pouhých dvou Rembrandtových obrazů, z nichž jeden je navíc součástí stálé výstavní kolekce ve Šternberském paláci. Jakkoli jsou tyto obrazy estetickým vyvrcholením vystaveného souboru, jeho významové jádro je vytvořeno díly z kmenového fondu Národní galerie, obohacené zápůjčkami ze sbírek, povětšinou opět domácích.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Učenec ve studovně (1634) Jan van Noordt: Mladý pár

Než, obraťme pozornost raději k nezávislým kvalitám, jež výstava přirozeně skýtá. Více než sto třicet obrazů a na osmdesát grafických listů představuje vskutku „osvětovou“ přehlídku vrcholných děl holandského umění 17. a počátku 18. století. Podle kurátorů (v čele s Anjou K. Ševčík) bylo cílem projektu přiblížit divákům provoz Rembrandtovy dílny, kterou mezi lety 1628 až 1663 prošlo odhadem více než padesát žáků. Právě mnohá jejich díla z českých sbírek byla při této příležitosti podrobena důkladnému restaurátorskému průzkumu, který u některých z nich pomohl určit skutečné autory či identifikovat náměty. Tak se mohla výstava stát zhodnocením pětileté badatelské práce jak restaurátorů, tak historiků umění.

Pieter de Bloot: Piják

Rembrandtovu dobu bylo zajisté třeba připomenout, nově objevit a vyjevit, a to v celé její kulturotvorné šíři. Nizozemští malíři tehdy nalezli dosud nepoznanou  námětovou a tematickou rozmanitost, odpovídající mnohosti výtvarných výrazů. V tehdejším Amsterodamu, vzkvétajícím obchodním městě osvobozeného státu, se jim dařilo dobře, Rembrandtovi samotnému lépe než jiným: byl zahrnován množstvím portrétních objednávek, takže maloval průměrně dvě podobizny měsíčně.
Jakkoli časově přináležel baroku a z jeho forem přejal kompoziční základy, ornamentálnost, osvětlení a především vznícenou imaginaci, ve skutečnosti již Rembrandt baroko přesahoval odklonem od alegoričnosti a patosu, hledáním námětové pravdivosti, jakož i odvážným odmítnutím dobového pojetí krásy. Lze dokonce říci, že postupným překonáváním vnějškové výrazové efektnosti a prohlubující se niterností svých prací byl stále více vzdalován dobovému duchu, své současnosti. Obraz Muže v orientálním kostýmu, zapůjčený z Rijksmusea v Amsterodamu, dokládá, že jde o tentýž model, s jehož podobou se můžeme průběžně setkávat v Učenci ve studovně ve stálé sbírce Národní galerie. Zajímavým jevem jsou zde dvě identity tohoto modelu: tvrdý a nesmlouvavý výraz prvého oproti nazřené moudrosti a rozvaze druhého zpodobnění. Plastické jednotlivosti jsou v obou dílech prostorově sjednoceny pomocí světla, zcelujícího podobu, strukturu obrazu i jeho atmosféru.
Vysokou kvalitou je pak nadána i kolekce osmi desítek grafických listů nizozemských tvůrců, především Rembrandtových leptů a suchých jehel, jejichž technické rozvíjení i vzájemné kombinace vyjevují jeho bytostné experimentátorství: umělec byl ostatně ve své době vnímán jako největší osobnost nejen v malbě, ale i v grafice, již chápal jako médium rovnocenné s malířstvím.
Je to vlastně paradox. Výstava, jejímž cílem bylo oslovit veřejnost i oním vskutku prostomyslným názvem, se může stát právě pro veřejnost jistým zklamáním. A naopak: díky několikaleté práci odborníků, ústící ve velký soupisový katalog, je jejím nejvlastnějším smyslem nadčasový užitek pro ty, o které současným „ekonomizátorům“ v Národní galerii jistě vůbec nešlo, tedy pro historiky umění.

Jaroslav Vanča, scenárista, výtvarný teoretik



  Vyznání publiku
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Co s Leninem?

  Pořiďte si  
 
  Dietní ochutnávka
  Navštivte