Číslo 14 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou režisérkou.
Agnieszkou Hollandovou.



 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jaroslav Vanča, scenárista

Archeologie politického středověku

Občas mi někdo řekne, piš, nebo pište, pane Vančo, hlavně o politice, jako by bylo škoda myšlenek psát dnes o něčem jiném. Ale, říkám si, vždyť já přece o té zlopověstné politice píšu, i když o ní nepíšu, tak jako ryba smrdí od hlavy, funguje i efekt motýlích křídel a v jistém smyslu – jak napsal Ray Bradbury ve své slavné sci-fi povídce – každý zašlápnutý motýl zpětně vzato žaluje na stávajícího předsedu vlády nebo aspoň nějaké té partaje.
Vždyť co dnes není politika? K politice jsou více než dříve vztaženi svým míněním i odborníci z ranku filosofie, náboženství či historie. Což o to, třeba takové husitství, to bylo politikum i za bolševika, dnes je zas čímsi unapetýtlich pro kdejakého estétského fouňu. Inu, to jejich mrzké, středověce nízké a hulvátské ničení všeho krásného...  Kochám se takhle přicházejícím jarem, přípražský výlet mne dovedl na okraj obce Hostivice, a vtom narazím na odkryv archeologických vykopávek, na první pohled něco výjimečného, celá osada se středověkými sklepy, zbytky studně, pece; člověk zrovna cítí, že je na místě faktického prolnutí čehosi důležitého z minulosti s významově rozplizlým dneškem. Onou rozplizlostí mám na mysli třeba ty ohyzdné mamutí plechové krabice, jež před pár lety stačily esteticky zaneřádit krajinu z druhé strany železniční trati. Tak si to tu usebraně a fascinovaně prohlížím, archeologové už svou práci evidentně skončili, byla jim ukončena, říká mi zřejmě jeden z nich, muž, který si to tu také vštěpuje do paměti, jako by se loučil s tou načas zjevenou minulostí. Na pohříchu krátký čas; s příhodnějším počasím bude prý raně středověké zdivo vybagrováno, aby byl umožněn další růst oněch tolikrát již esteticky, ale i morálně odsouzených skladů zbytečného zboží. To co by jinde – říká onen odborník – zakonzervovali, zpřístupnili lidem jako archeologický park, chlubili se tím – dodávám já – tady zhubí, vydrancují nemyslící stroje, obsluhované nemyslícími lidmi, jimž to nakázali jiní nemyslící lidé, jimž to umožnili odpovědní, snad vzdělanější, leč rovněž nemyslící lidé. Lidé bez vědomí souvislostí, bez citu k hodnotám nadosobním, bez prožitku historické zkušenosti, bez chuti po poučení, bez zodpovědnosti k dalším generacím, které by to tak třeba chtěly nechat, které by to nenechaly zplanýrovat a zplundrovat.
Nepíši zde samozřejmě jen o Hostivici; nedávno bylo zničeno sídliště neznámé prehistorické kultury u rovněž přípražských Roztok technokraticky vytrasenou silniční spojkou. Není to snad politika, jakkoli na té nejnižší úrovni, že radní tu či onde dávají volnou ruku oné bestii triumphans, pojmenované takto kdysi Vilémem Mrštíkem, že se jí nevzpírají, že se jí nechají pohltit, že jsou vůči nátlaku současnosti natolik zbabělými na úkor vlastní cti a jejího budoucího úroku? Až ty plechové krabice nechá jednou čas zreznout a rozpadnout se, či je ještě dříve odvane vítr oněch nevyzpytatelných dějin, nezbude pod nimi nic, než naše, tedy i jejich  vybrakovaná minulost. Ta minulost, která znervózňuje a straší lidi hloupé, vždy strašívala. Ti, kteří dnes – mimo vědomí historického a právě že politického kontextu – odsuzují povýtce ideologické obrazoborectví husitů (a ne již třeba kalvinistů či hugenotů), si neuvědomují, že projevem téhož je současné oportunní odklízení projevů hmotné kultury minulého režimu. Mamlasovský pocit, že takto na onu dobu zcela zapomeneme, se nám může v důsledcích leda vymstít, příkladem budiž ostudné odtesání prvorepublikového dělnického pozdravu Práci čest ze sousoší tzv. Váňova kamene, iniciované novodobými svazáčky z kladenského gymnázia. Tedy politikou odlidštěnými převodovými pákami aktuální ideologie, již jedině jsou schopni v kamenném vzkazu minulosti nahlédnout. Genius loci, samotnou historii už ne. Alespoň dokud se sami nestanou objektem jejích paradoxů...



  Vyznání publiku
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Co s Leninem?

  Pořiďte si  
 
  Dietní ochutnávka
  Navštivte