|
Václav Luks a Zelenkova Responsoria
Na to, že se Václav Luks se svými dvěma soubory –
instrumentálním Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704 –
vypracoval v krátkém čase mezi evropskou elitu v autentické
interpretaci takzvané staré hudby, jsme si už málem zvykli.
Úspěchy souboru na předních specializovaných zahraničních
festivalech i na našich pódiích jsou víc než výmluvné.
Jedinečný je rovněž projekt Hudebního mostu, spojujícího Prahu
a Drážďany prostřednictvím hudby autorů, spjatých s oběma
v historii a opět i současnosti si blízkými městy, kterou
Collegia uvádějí shodně na koncertech v kostele sv. Anny
v saské metropoli a vzápětí v Praze.
Jednou ze spojnic mezi oběma městy je i osobnost Jana Dismase
Zelenky, rodáka z Louňovic pod Blaníkem, působícího léta
v drážďanské kurfiřtské kapele. Václav Luks mu se svými
soubory věnuje soustavnou pozornost a výsledkem je řada
nahrávek, mezi nimiž v poslední době vynikají dvě dvojalba
vydaná německou firmou Accent. První přineslo před dvěma lety
Zelenkovo Officium defunctorum a Requiem in D, druhé letos
skladatelova slavná a i jeho současníky obdivovaná Responsoria
pro svatý týden.
Je to sbírka sedmadvaceti responsorií zhudebňujících
starozákonní i novozákonní texty, vztahující se k ukřižování
Ježíše Krista. Jsou určena pro Zelený čtvrtek, Velký pátek a
Bílou sobotu a komponována pro čtyřhlasý vokální soubor a
orchestr, který zdvojuje vokální hlasy. Poprvé zazněla na
drážďanském dvoře při jitřních bohoslužbách roku 1722 a jsou
dokladem skladatelova kontrapunktického mistrovství.
Stejné mistrovství je požadováno i po interpretech a obě
Collegia tomuto požadavku skvěle a se znalostí dobové
interpretační praxe dostála. Navíc jsou i poučenými vykladači
myšlenkového světa barokního mistra, jehož hudba k nám tak
promlouvá v neztenčené intenzitě i přes staletí.
Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava |