Václav Luks a Zelenkova Responsoria

Na to, že se Václav Luks se svými dvěma soubory – instrumentálním Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704 – vypracoval v krátkém čase mezi evropskou elitu v autentické interpretaci takzvané staré hudby, jsme si už málem zvykli. Úspěchy souboru na předních specializovaných zahraničních festivalech i na našich pódiích jsou víc než výmluvné. Jedinečný je rovněž projekt Hudebního mostu, spojujícího Prahu a Drážďany prostřednictvím hudby autorů, spjatých s oběma v historii a opět i současnosti si blízkými městy, kterou Collegia uvádějí shodně na koncertech v kostele sv. Anny v saské metropoli a vzápětí v Praze.

Jednou ze spojnic mezi oběma městy je i osobnost Jana Dismase Zelenky, rodáka z Louňovic pod Blaníkem, působícího léta v drážďanské kurfiřtské kapele. Václav Luks mu se svými soubory věnuje soustavnou pozornost a výsledkem je řada nahrávek, mezi nimiž v poslední době vynikají dvě dvojalba vydaná německou firmou Accent. První přineslo před dvěma lety Zelenkovo Officium defunctorum a Requiem in D, druhé letos skladatelova slavná a i jeho současníky obdivovaná Responsoria pro svatý týden.
Je to sbírka sedmadvaceti responsorií zhudebňujících starozákonní i novozákonní texty, vztahující se k ukřižování Ježíše Krista. Jsou určena pro Zelený čtvrtek, Velký pátek a Bílou sobotu a komponována pro čtyřhlasý vokální soubor a orchestr, který zdvojuje vokální hlasy. Poprvé zazněla na drážďanském dvoře při jitřních bohoslužbách roku 1722 a jsou dokladem skladatelova kontrapunktického mistrovství.
Stejné mistrovství je požadováno i po interpretech a obě Collegia tomuto požadavku skvěle a se znalostí dobové interpretační praxe dostála. Navíc jsou i poučenými vykladači myšlenkového světa barokního mistra, jehož hudba k nám tak promlouvá v neztenčené intenzitě i přes staletí.

Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava



  Vzpomínka na jeden pláč
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Zelenkova Responsoria

  Pořiďte si  
 
  Filla: torzo, ale živé
  Navštivte