Jiří Kamen,
rozhlasový redaktor, spisovatel

Rozhovory často začínají dětstvím, proč tedy nectít tradici: Do dětství se vrací i vaše nová knížka. Jediné, na čem se literární kritici dokázali shodnout, bylo to, že si nevědí rady, kam ji žánrově zařadit. Může být rodovou kronikou, montáží, panoramatickým románem... Vy sám jste už v roce 1984 označil svou knížku Zlatý Petr za imaginativní prózu s prvky grotesky, což docela dobře sedí i na Kinžál. Myslíte na žánrovou formu, když píšete?

Rád se pohybuji mezi žánry, takže ona žánrová nezařaditelnost mi vyhovuje. Na druhé straně svět románu je velmi otevřený a lze do něj uvádět i takříkajíc „nerománové“ žánry. Při psaní vždycky hledám formu, je to pro mě klíčová záležitost; k mé oblíbené četbě patří ruští formalisté a čeští strukturalisté, z beletrie třeba Laurence Stern. Ostatně hledáním formy se rád bavím také při přípravě složitějších rozhlasových kompozic. Když začínám psát knížku, vždycky si připadám, jako bych byl úplně na začátku a učil se psát. Psaním se chci překvapovat. Největším zdrojem překvapení při psaní je právě forma. Aspoň pro mě.

Literárním tématem téměř všech vašich knih je Kolín, vaše rodné město. Svou tvorbou mu postavili památník výtvarníci Václav Radimský, Jaromír Funke a Josef Sudek, samozřejmě režisér Miloš Forman – ale mezi příslušníky vašeho „cechu“ jste osamocený. Nebo se mýlím?

Tohle město by si určitě zasloužilo víc literární pozornosti. Velmi si cením knížky esejů Petra Dena, vlastním jménem Ladislava Radimského, Pětkrát Kolín, kterou vydal další Kolíňák, významný nakladatel Otakar Štorch-Marien s Funkeho kolínskými fotografiemi. Líbí se mi Denova „větrná růžice“ zaznamenávající rozložení vůní a zápachů města v čase a prostoru. Kolín je městem spousty vůní a zápachů. Nedaleká Kutná Hora má jednu převažující vůni: tabák z místní tabákovky. Voní sladce.

Miloš Forman v Kolíně natočil vedle první části Konkurzu svůj slavný film Černý Petr, jedna z vašich knížek se jmenuje Zlatý Petr. Shoda asi nikoli náhodná. Jaký je mezi těmito dvěma Petry vztah?

Ironický, lépe řečeno sebeironický. Takhle jsem se v roce 1984 přihlásil k tradici kolínských literárních i filmových obrazů, tedy i k tomu Formanovu.

Ve Zlatém Petru vypadá chrám svatého Bartoloměje jako obrovská lokomotiva, která odváží celé město do noci – zůstává jen mlčenlivé Labe. Město, které se každý večer promění v sen... Ambivalence, dvojznačnost vidění světa, princip, který vaši tvorbu provází a stále sílí. Literární kritici si kladou otázky, co ve vašich knihách se skutečně odehrálo a co je fikce. Je to vůbec důležité?

Myslím, že není. I když na některých reáliích trvám. V Kinžálu píšu o Franzi Kafkovi a o tom, jak si oblíbil Bílkův pomník Jana Husa v Kolíně. Kafkův obdiv k této soše dokládají pasáže v jeho korespondenci s Maxem Brodem. Ale například v biografickém románu o německy píšícím básníkovi Hugo Sonnenscheinovi jsem si vymyslel, že v roce slavné Rodinovy návštěvy Moravy se Hugo stal králem Jízdy králů. Na druhé straně se to klidně mohlo stát, protože v čase Rodinovy návštěvy bylo Sonnenscheinovi dvanáct let, což je ideální věk pro krále Jízdy králů. Později přišel problém: básníkův syn Ilja žijící v Kanadě mé historce uvěřil. Občas mi pošle mail a vyptává se na podrobnosti.

Hugo Sonnenschein není jediná reálná postava, jíž jste se věnoval. Napsal jste doktorskou disertaci o Emilu Arturu Longenovi, posléze jste o něm vydal biografický román Toulavý kůň a na Vltavě se občas reprízuje vaše rozhlasová hra na stejné téma. Co vás k němu přitahuje?

Zajímal jsem se odjakživa o kabaret, cirkus, o komické herectví a moderní divadlo. Navíc Longenův bouřlivý život přímo vnucoval románové zpracování. A co se týče rozhlasové hry na toto téma, dovolte poznámku, která tak trochu utíká z vaší otázky. Longena tu představuje Petr Čepek a jen málokdy jsem v rozhlase zažil, že by herec tak realizoval mou představu o postavě.

Figuroval rozhlas ve vašich představách o budoucnosti, když jste si vybral jako studijní obor vědu o umění?

Uměnověda mi připadala jako ideální obor pro člověka, který se chce věnovat literatuře. A já se chtěl věnovat psaní už na gymnáziu. Bylo to dost pragmatické rozhodnutí. Na nic jiného jsem se necítil. Jsem manuálně nezručný, mám „uměleckou“ paměť – pamatuji si obrazy, vůně, nálady, situace –, naopak potíže mám s „doslovnou“ pamětí: nepamatuji si čísla, ve škole jsem básničky od Máchy a Nerudy vyprávěl svými slovy. Kdysi mě v Bulharsku donutili, abych ve vyprodaném divadle recitoval svoji básničku, a když jsem řekl, že žádnou zpaměti neznám, považovali to za vtip. Vydal jsi přece dvě knížky poezie, řekli mi. Ze zoufalství jsem tam recitoval slova písničky Skákal pes přes oves, protože něco jsem tam říct musel. Strach z ticha je i důsledek mé práce v rozhlase. Ticho je to nejhorší, co vás může při vysílání potkat. Bulhaři ten podvod naštěstí nerozpoznali. Zatleskali.

Milan Pokorný

Foto Tomáš Vodňanský

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 17. dubna.



  Vzpomínka na jeden pláč
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Zelenkova Responsoria

  Pořiďte si  
 
  Filla: torzo, ale živé
  Navštivte