František Koukolík, neuropatolog

Žebřík vedoucí ke štěstí

Stran štěstí prozkoumala Gallupova organizace v letech 2005–2006 celkem sto třicet dva států světa, devadesát šest procent světové populace. Lidem bylo řečeno: „Představte si žebřík. Nulová příčka označuje nejhorší možný život, desátá je nejlepší možný život. Na kterou se umístíte?“ Další otázky se týkaly emocí prožitých den před průzkumem: „Jak vám bylo včera? Těšilo vás něco, zasmáli jste se, byli jste smutní, ustaraní, depresivní, rozzlobení?“ Další otázky se týkaly ročního příjmu domácnosti, jejího vybavení. Lidé odpovídali i na dotaz, zda se jim v minulém roce stalo, že neměli dost peněz na jídlo a na činži.
Bohatství daného státu bylo určeno v paritních dolarech hrubého domácího produktu na hlavu způsobem, který vypracovala Světová banka. Paritní dolar standardizuje jeho hodnotu tak, aby byla stejná bez ohledu na inflaci. Sociálněpsychologické proměnné zjišťovaly otázky, zda s respondentem zacházeli druzí lidé den před průzkumem s respektem, nebo bez respektu, zda má rodinné příslušníky, přátele, s nimiž může počítat, kdyby se ocitl v nouzi, zda se den před průzkumem naučil něco nového, kolik hodin pracoval, průzkum zjišťoval i poměr délky pracovní doby k příjmu a pocitu dobrého života označovanému pojmem well-being.
Jak to dopadlo? Vědci zjistili, že příjem na hlavu má zcela jednoznačný vztah k některým stránkám života označovaného jako dobrý. Lidé s vyšším příjmem řeknou „vedu docela dobrý život“ častěji než lidé s příjmem nižším. Ale k pocitu, který lidé ze života mají, to znamená k hédonickému pocitu, „jsem spíše šťastný“, přispívají peníze jen málo. V tomto směru přispívají pouze k výši uspokojení ze životní úrovně. Pocit ze života má daleko mohutnější vztah k sociálněpsychologickým proměnným než k samotné výši příjmu, má tedy spíše vztah k tomu, zda lidé mají funkční rodinu, spolehlivé přátele, zda se učí něco nového, zda je baví práce a také k tomu, kolik hodin denně pracují. To vypadá zvláštně. Svět s trhem je světem peněz. Proč má výše příjmu sama o sobě poměrně malý vztah k tomu, zda se lidé cítí dobře, nebo špatně? Jednou z možností je, že lidé a společnosti s vyšším podílem pozitivních pocitů tvoří pevnější sociální vztahy. Lidé s pozitivními pocity mohou být autonomnější, mohou se víc a častěji učit novému, pracovat s potěšením, myslet na budoucnost a tvořit si v tomto smyslu zdroje. Spousta lidí se cítí lépe, nejsou-li sami, ale ve skupince. Mnoho lidí plní pocitem štěstí, jestliže užívají své schopnosti při činnostech, které jsou pro ně optimální výzvou.
Hmotná úroveň zdá se, zvyšuje míru kladného hodnocení vlastního života „zvenčí“, zatímco „zevnitř“, z hlediska duše, méně. V Gallupově studii je tomu tak více než v podobných studiích pravděpodobně proto, že zahrnula i velmi chudé oblasti světa.
Onu niternou, spíše hédonickou radost ze života může propůjčit sycení sociálních potřeb, projevuje se však až od nějaké životní úrovně výš. Jestliže je příjem vyšší, než je příjem jiných lidí ve vlastním státě, propůjčuje rovněž jistou mírou uspokojení, ta je však menší než míra propůjčená absolutní výší příjmu. Na druhé straně lidé porovnávají svůj příjem s globálním standardem. Z Gallupovy studie tedy plyne mylnost výroku „peníze štěstí neznamenají“, stejně jako mylnost výroku „peníze jsou základním klíčem ke štěstí“. Peníze umožňují porovnání současné životní úrovně lidí s úrovní, které by si přáli dosáhnout. K pozitivním nebo negativním pocitů ze života, k jeho každodennosti, však má výše příjmu jen vztah nevelký – ale jen za předpokladu, že lidé žijí v hospodářsky rozvinuté zemi.
Některé národy jsou na prvních místech žebříčku ekonomické prosperity, nicméně sociálněpsychologická prosperita jejich občanů je slabší a naopak: existují státy se střední ekonomickou úrovní, zato s vysokou úrovní sociálněpsychologickou. Jejich občané jsou o něco chudší než v nejbohatších státech, nicméně v každodennosti jsou šťastnější. Kde je ta hrana, na níž se svým způsobem láme potřeba ekonomické prosperity s potřebou sociálněpsychologické prosperity, mez, v níž lidem přestává příliš záležet na tom, jak bydlí, co v bytě mají a jak vysoký mají příjem a začínají se víc starat o „vyšší“ náplň života, o níž z různých úhlů mluví moralisté, filozofové, náboženští myslitelé, básníci, spisovatelé a humanisté?



  Vzpomínka na jeden pláč
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Zelenkova Responsoria

  Pořiďte si  
 
  Filla: torzo, ale živé
  Navštivte