Číslo 19 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Lang Langem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

I za německé okupace se chtělo žít

8. květen je nyní slaven jako konec druhé světové války, třebaže dílčí boje – zejména na českém území – probíhaly i v následujících dnech. Existuje řada filmů o odboji za války a také několik takových, pro které se okupační éra stává stísňujícím, ohrožujícím pozadím. Mezi takové patří i Želary (ČT1, 8. 5., 20.00), před devíti lety natočené Ondřejem Trojanem podle předlohy Květy Legátové Jozova Hanule. Název Želary trochu mate, protože Legátová tak pojmenovala i útlý svazeček povídek, z nichž některé motivy byly rovněž převzaty.

Režiséra zajímá proces hrdinčina sbližování s manželem (Aňa Geislerová a György Cserhalmi)

Autorka samotná i tvůrci filmu (scénář sepsal Petr Jarchovský) pojednali příběh především v rovině etiky a svědomí, jak dopadá na obyvatele zapadlé vesničky, kam skrze formální sňatek prchá dívka (Anna Geislerová), zapojená do Němci odhaleného odbojového hnutí. Komorní rozměr vlastně až v závěru vyprávění získává netušený dramatický vzmach, když s nebývalou vroucností popisuje krajně rozporuplnou osvoboditelskou misi sovětské armády – teprve s jejím příchodem paradoxně dochází k největšímu krveprolití. I v tomto ohledu se Želary stávají součástí přehodnocujících pohledů na uzlové body naší novodobé minulosti, jakkoli nejsou první – prvenství si zřejmě odnáší Juraj Jakubisko, jenž totéž akcentoval v prostřední povídce svého triptychu Zbehovia a pútnici (1968).
Většinou se ovšem autoři soustředili na sžívání městské dívky, nedostudované medičky (na rozdíl od literární předlohy, kde je vystudovanou lékařkou), s drsným vesnickým prostředím, ovládaným spletí nepsaných zvyklostí. Konfrontující postup, jakkoli zde místy zbytečně popisný a zdlouhavě plynoucí, není nijak nový: nejprve je divák seznámen s vybraným prostředím a poměry v něm panujícími, poté následuje zatěžkávací zkouška v podobě nějakého vnějšího zásahu.
Trojanův film tento motiv zdvojuje: nejprve jsou to zdáli doléhající nacistické represe odůvodněné „pomocí nepříteli“, vzápětí pak obava, že skrytím uprchlice by se mohla k něčemu takovému poskytnout záminka i v Želarech. Více než tento akcent (přítomný jak v nejistotě oddávajícího kněze, tak ve vyděračství tamního násilníka) však Trojana zajímá proces hrdinčina sbližování s manželem (toho ztvárnil maďarský herec György Cserhalmi) i celou vesnicí, jíž může nabídnout své zdravotnické zkušenosti.
Filmová kritika si Želar povětšinou cenila. Například Jan Kastner napsal do Katolického týdeníku, že v kontextu soudobé české kinematografie se jedná o film ojedinělý...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Manželství jako boj o moc
  Nalaďte si
 
  Příběh muže, který si nestačil

  Pořiďte si  
 
  Hranice dýmu
  Téma