Číslo 19 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Lang Langem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lang Lang, klavírista

Čím to podle vás je, že je vaše pozice na trhu klasické hudby tak jedinečná, tak silná?

Děkuji, že to takhle vyjadřujete. Ale já se ani tak nestarám o svou pozici, jako spíše o to, co pro hudbu dělat. Neustále myslím na to, abych představoval a nabízel klasickou hudbu veřejnosti, a zkouším pro ni vzbuzovat pozornost stále většího počtu lidí, zvláště mladší generace. Pokud získává hudba větší sílu, jsem pak silnější i já.

Kde jste doma? Čína je vaší vlastí, ale kde teď převážně žijete?

Narodil jsem se v Šen-jangu na severovýchodě Číny. Teď jsem ale plně pohlcen cestováním mezi různými zeměmi. Zřídkakdy jsem někde déle než dva týdny...

Zařazujete do klasických koncertních programů hudbu své země?

Ano, občas. Jsem přesvědčen, že atraktivnost hudby spočívá v její rozmanitosti. A tak se snažím prostřednictvím různých hudebních druhů vedle tradiční západní hudby prezentovat také multikulturalitu.

Dáváte jako své srdeční záležitosti přednost romantické hudbě, nebo snad raději hudbě dvacátého století…? Nebo Bachovi?

Upřímně řečeno, nepřemýšlím v kategoriích historických období, pokud uvažuji o tom, co se mi líbí. Spíš bych se zaměřil na konkrétní skladby. Bach je nesporně jedním z nejdůležitějších skladatelů v hudební historii. Položil klasice základy. Hudba doby romantismu je melodicky i harmonicky velmi expresivní. Masové přijetí posluchači je u ní snazší. Hudba dvacátého století je také důležitá, vždyť hudba se musí pořád vyvíjet. Klasika nemůže patřit jen minulosti, je přece živoucí.

Hrál jste někdy něco od autorů z Čech?

České skladatele mám v úctě a díla národní hudby miluji. Jsou stylová, nádherná. A plná exotického šarmu. Dvořák patří k mým oblíbeným autorům, ale sám jsem od něj ještě nic nehrál.

Oslavují lidé nejznámější umělce pro to, že dělají a dávají něco navíc, nebo prostě díky tomu, že hrají, jak nejlépe mohou?

Klavírista by měl dělat svou práci tak nejlépe, jak lze. Pokud se mu podaří skvělý koncert, lidé ho oslavují. Ale myslím a věřím, že lidé také provolávají slávu těm umělcům, kteří věnují péči vzdělávání a dětem, kteří obracejí svou pozornost ke společnosti, kteří pomáhají charitě, kteří dělají co mohou, aby něčemu takovému přispěli.

Co je to charisma?

U hudebníka to znamená schopnosti, jak komunikovat s publikem prostřednictvím hudby a dávat do toho srdce a duši. A druhou stránkou téže mince je, jak na to lidé reagují.

A co je podle vás podstatou umělecké odpovědnosti?

Sloužit umění s respektem a oddaností. Pomáhat rozvoji klasické hudby. Inspirovat lidi, aby se nebáli do hudby ponořit a aby z ní pro sebe těžili krásu a potěšení. A nad tím vším je snaha pomáhat lidem obohacovat jejich životy, jejich duchovní svět, emoce a kulturní porozumění.

Stal jste se velkou inspirací pro čínské děti. Jde o stálý trend, že chtějí umět hrát na klasický klavír?

Poté, co se Čína otevřela Západu, stále víc a víc dětí začíná studovat hru na klavír. Mnoho mladých lidí sní o úspěších profesionální hudební dráhy. Situace připomíná Ameriku před nějakými sto lety. Snažím se pomáhat hlavně těm dětem, jejichž rodiče by neměli na hudební výuku dost peněz.

A co hrají?

Hrají hlavně západní hudbu. Ale cvičí také některé čínské skladby – krásné věci jsou i v čínské hudbě!

Máte pocit, že jste v posledních letech zaznamenal další umělecký vývoj?

Jistě, pro umělce je důležité neustále se vyvíjet. Rozvoj může nastat díky cvičení, učení se od kolegů a od dirigentů, ale také využitím zkušeností z vlastního života. Snažím se vyvíjet ve všech stránkách.

Čeho dalšího ještě vůbec můžete dosáhnout? Naučit se nový repertoár? Ještě hlouběji porozumět hudbě? Ovládnout nová teritoria? Podnikat nové sociální aktivity? Vést další mistrovské kurzy? Vyučovat? Pokořit nějaký rekord do Guinessovy knihy?

V současnosti věnuji hodně pozornosti hudební výchově. Vedu od roku 2008 svou nadaci, počátkem letošního roku jsem otevřel v čínském městě Šenzen svou hudební školu. Doufám, že moje úsilí povede v dalších generacích ke zvětšení populace posluchačů hudby i těch, kteří se jí budou učit.

Petr Veber, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Felix Broede a archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 1. května.



  Manželství jako boj o moc
  Nalaďte si
 
  Příběh muže, který si nestačil

  Pořiďte si  
 
  Hranice dýmu
  Téma